Jag vill bygga ett hönshus inuti en gammal loge. En hyfsat tilltagen låda med ståhöjd typ. Sen vill jag ha det isolerat så att hönsen kroppsvärme och en lampa håller plusgrader därinne även en kall vinter.

Jag kan tyvärr inte en smack om byggnadsteknik. Jag hade ursprungligen bara tänkt sätta 95x95-reglar i hörnen som förankrades I logens stomme sen täcka på alla håll med OSB på 45x95 med 95-isoleringsskivor emellan. Tätt alltså. Sen läste jag om kondens och luftspalt och grejer så nu undrar jag - hur bygger jag lättast en isolerad låda som inte behöver vara väderbeständig?
 
R
Blir nog ingen kondens när det står inomhus , alltid lite varmare än i friska luften , även om
det inte finns värme på utsidan om det
Bygg som du tänkt dig och ha någon form av luckor eller spjäll som du kan öppna för
ventilation ,
 
Logen är från - 57 och taket är bra men det var aldrig byggt för att vara tätt åt sidorna. Logen är definitivt = yttertemperatur
Och det ska ju vara djur med värme, mat och vatten därinne. Tror du ändå inte det blir fuktigt med 15-20 graders temperaturskillnad en kall vinter?
 
R
Ute på landet ( bondgård ) så står hönshus ofta ute i friska luften eller är inbyggd i
ladugården och det finns ingen fuktutfällning där .
Sen brukar det vara en lampa med en stor skärm ( det får inte lysa hönsen i ögonen när dom sitter
på pinnen ) som kan lysa lite samt ge lite värme . , behövs inte mycket ljus
Höns klarar kyla rätt bra , dom burrar upp sig
 
Första frågan, var i landet är detta.
Det är faktiskt så att hönsen inte far illa om det blir några minusgrader i hönshuset.
Viktigt i så fall är naturligtvis att det är dragfritt.

Och jag tycker faktiskt inte att OSB är bästa valet för innerväggarna, det fastnar för lätt skräp, hönsskit och spindelväv i det.

Men som sagt, var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.