Hej!
jag är i färd att bygga ett mindre trähus (25m2) på vad som visade sig vara en mycket ojämn berggrund. Tanken är att gjuta plintar som huset skall vila på. På vissa ställen kommer plintarna att bli bara någon dm medan på andra ställen lär de bli ca 1m. Om någon kan ge mig tips skulle jag bli väldigt glad! Mina frågor är:

1. hur gör jag med de plintar som blir 1-1.5m höga? Skall jag gräva mig ned ända till berggrunden eller kan man gjuta plinten och sedan fylla upp med grus/sten för att ge stabilitet?
2. tyvärr bildar berggrunden naturliga "badkar" som inte dräneras annat än genom avdunstning. Vad gör man åt detta? Spräcka sönder berget (vilket jag enligt kommunen inte får) eller kan man fylla upp "badkaren" med sten/grus för att minska vattenvolymen? Givetvis skall jag försöka leda bort vattnet så att det inte kommer in under huset, men jag gissar att en viss mängd ändå kommer leta sig ned.

Se bilderna för att förtydliga. Den röda cirkeln är den högsta punkten och den kommer att hamna på mitten av husets ena kortsida.
Har ni andra kommentarer på bygget så låt mig veta!
Tack ska ni ha!
Daniel
 
  • Ojämn berggrund med stenar och markerade områden för bygg av trähus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn berggrund med utmarkerade områden för bygge av trähus och indikationer på var plintar ska gjutas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Berg är det bästa som finns att ankra plintar på , kan inte sjunka , bara att göra det rätt
Borra i berget ca 10 cm och sätt ner 2 st ca 20 cm långa armeringsjärn på korta plintarna .om det får plats , annars kortare , då kan dom inte flytta på sig i sidled
På dom långa sätter du järn i berget som slutar ca 10 cm från överkant färdig plint
Järnen stärker upp plinten samt håller den på plats på berget
 
  • Gilla
dabuel
  • Laddar…
R
Vadå inte får....
Dränera ut med en vinkelslip 230 mm + en bra laserlödd segmenterad diamantkapskiva som du låter gå i luften titt dom tätt så den kyls. Bilmaskin underlättar också då du kan ha större avstånd mellan spåren. Köp långa armeringsjärn som du borrar ner, naja stolpskorna till järnen på med papprör och lägg i lite reglar osv så du fixerar avstånden sedan är det bara att gjuta.

Obs tänk på brandrisken.
 
  • Gilla
dabuel
  • Laddar…
R
D dabuel skrev:
Hej!
jag är i färd att bygga ett mindre trähus (25m2) på vad som visade sig vara en mycket ojämn berggrund. Tanken är att gjuta plintar som huset skall vila på. På vissa ställen kommer plintarna att bli bara någon dm medan på andra ställen lär de bli ca 1m. Om någon kan ge mig tips skulle jag bli väldigt glad! Mina frågor är:

1. hur gör jag med de plintar som blir 1-1.5m höga? Skall jag gräva mig ned ända till berggrunden eller kan man gjuta plinten och sedan fylla upp med grus/sten för att ge stabilitet?
2. tyvärr bildar berggrunden naturliga "badkar" som inte dräneras annat än genom avdunstning. Vad gör man åt detta? Spräcka sönder berget (vilket jag enligt kommunen inte får) eller kan man fylla upp "badkaren" med sten/grus för att minska vattenvolymen? Givetvis skall jag försöka leda bort vattnet så att det inte kommer in under huset, men jag gissar att en viss mängd ändå kommer leta sig ned.

Se bilderna för att förtydliga. Den röda cirkeln är den högsta punkten och den kommer att hamna på mitten av husets ena kortsida.
Har ni andra kommentarer på bygget så låt mig veta!
Tack ska ni ha!
Daniel
Dra upp en vattenslang o spola rent, mer kanske sitter löst och du ser hur mycket du behöver dränera.
 
Vadå gå med vinkelslip verkar ju helt tokigt. Gjut plintar sedan singlar du av hela grunden så det blir ett bra lager över tänkt vattennivå.
 
F
R RoBo skrev:
Vadå gå med vinkelslip verkar ju helt tokigt. Gjut plintar sedan singlar du av hela grunden så det blir ett bra lager över tänkt vattennivå.
Det är ju klart bättre om badkaren självdränerar än att singla upp dom. Allt från ruttet vatten, mossa och myggkoloni...
 
R
R RoBo skrev:
Vadå gå med vinkelslip verkar ju helt tokigt. Gjut plintar sedan singlar du av hela grunden så det blir ett bra lager över tänkt vattennivå.
Bättre att dränera ut innan huset står där.
Att spara vatten gropar under huset ser jag som tokigt.
 
Som berget ser ut lär det inte bli några problem alls. Men självklart måste det grusas så inte kapillärkraften drar upp vattnet. Då blir det inga problem varken med mossa eller surt vatten. Vatten finns i marken överallt varför inte även långt ner under ett hus.
 
R
R RoBo skrev:
Som berget ser ut lär det inte bli några problem alls. Men självklart måste det grusas så inte kapillärkraften drar upp vattnet. Då blir det inga problem varken med mossa eller surt vatten. Vatten finns i marken överallt varför inte även långt ner under ett hus.
Jag har hus på berg. Har tagit bort de gropar som fanns efter tidigare slarviga byggare. Har gått från rf 80 till 50 efter det.

Nu skall det här huset stå på plintar. Sätter han brädverk runt så går fukten upp. Lämnar han fritt runt om då kommer löv och annat organiskt snabbt ta bort det kapillärbrytande effekten.
 
Han fick ju inte röra berget så detta är ju helt klart det bästa förslaget. Sedan gör ju TS som han vill. Bra att man vet efter att åtgärdat en grund.
 
F
R RoBo skrev:
Han fick ju inte röra berget så detta är ju helt klart det bästa förslaget. Sedan gör ju TS som han vill. Bra att man vet efter att åtgärdat en grund.
”Får inte röra berget” låter befängt och kräver en förklaring.
 
F fsn skrev:
”Får inte röra berget” låter befängt och kräver en förklaring.
Låter väldigt udda. I så fall borde ju TS inte får borra ner/gjuta plintar heller. Det är ju också att "röra berget"
 
Bumpar pga. har exakt samma situation som TS. Lite skilda svar i den här tråden dock. Det låter ju bra att kunna bara fylla på med grus för att slippa öppna vattenytor och bryta kapillärkraften men det behövs tydligen också skydd så inget blåser in under grunden.

Kan en ide vara att bygga brädverk runtom fast med ventiler, och för säkerhets skulle lägga åldersbeständig plast på gruset för att hindra fukt att komma upp från marken? Hade detta i krypgrund i förra huset och den var torr och fin under alla år vi bodde där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.