Jag är på gång och ska installera bergvärme i mitt radhus. Från källarvåningen där pannan ska stå går en skorsten upp genom hela huset. Tidigare användes den till att elda olja men nu när det finns utrymme över vill jag ha den som kanal för att leda fram frikyla till mellanvåningen och övervåningen.

När jag talade med en entreprenör (som representerar IVT) sa han att de fläktkonvektorer som de har är ca 90 cm breda och sticker ut minst 20 cm från väggen OCH är monterade vid golvet. Något sådant skrymmande vill väl ingen ha?

Jag är ute efter något som är placerat högt upp på väggen, helst i direkt anslutning till skorstenen som står mitt i huset. På övervåningen har jag två sovrum och vill helst ha en fläktkonvektor per rum. På mellanvåningen har jag mer öppen planlösning och tänker mig en fläktkonvektor men med större kapacitet.

När jag kollar runt verkar frikyla inte vara något som marknadsförs speciellt hårt. I alla fall har jag inte lyckats hitta speciellt bra information om hur slutresultatet kan bli.

Någon som har installerat frikyla/fläktkonvektor från bergvärme och fått det att bli både snyggt och bra? Tips på märken och modeller mottages tacksamt!
 
  • Gilla
The_Had
  • Laddar…
Det minst fula jag lyckats hitta är de som monteras infällt i tak, kallas ofta kylbaffel, takkassett eller fläktkonvektor för infällnad. Dessa går ofta att ansluta ytterligare ventilationsrör till för att kyla andra rum. Dock måste ventilationskanalerna kondensisoleras och det finns risk för kondens i ventilerna om man kyler för mycket. Finns även renodlade aggregat till vilka man ansluter vent.-rör.

Det finns också konvektorer som liknar inomhusenheterna för en luft-luft värmepump som väl möjligen är lite mindre fula än en stor fläktkonvektor. Tex: http://varmitek.se/wp-content/uploads/2014/03/Broschyr_Aermec_FCW.pdf

Be installatören även räkna på kylkapaciteten. När det gäller konvektorerna så brukar de vara rätt högljudda på högsta fläktläget där de kyler mest och det är inte alla som står ut med.

Tänk också på att det måste till rördragning för kondensvattnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olof Svensson och 2 till
  • Laddar…
Eveco (carisma crc) har varit populära att använda.



Då brinevätskan är ganska varm så behövs stora aggregat för att kunna kyla. Så du kommer tyvärr behöva ett stort aggregat. Men naturligtvis skall du takmontera dessa. Då sprider du kylan lite bättre samt tar det mindre plats.

På värmepumpsforum finns egen avdelning för friyla. Där får du många tipps och förslag.

Tyvärr är konvektorerna för kyla dyra sedan måste man ibland komplettera med 2 eller 3 vägs ventil samt ställdon till dessa vilket kostar 1500-3000kr extra. Så kolla ifall dessa ingår i konvektorn så sparar man en slant.

Ec- modellerna går lite billigare, har oftast tystare fläktar samt bättre reglering (termostat/hastighet)
 
De är stora och fula och låter en hel del på högsta hastiget. De låter även en del på lägre hastigheter. Vid uppvärmning upplever jag den inte sprider värmen ut i hörnen på rummet. Fläktkonvektor tycker jag är en dålig lösning. Nu har jag inte kopplat in frikyla till min än (vet inte riktigt hur det skall utföras) men med kyla kanske det uppväger lite av nackdelarna.

Att dra isolerade rör till övervåningen låter ju lite småjobbigt.

En stor vit fläktkonvektor ovanför golvet bredvid en mörk soffa och ett träskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor, ful och låter illa (min fick jag ju även reparera en gån så livslängden är ju dålig den med). Tror det är en Carrier 42.
 
johel572 johel572 skrev:
De är stora och fula och låter en hel del på högsta hastiget. De låter även en del på lägre hastigheter. Vid uppvärmning upplever jag den inte sprider värmen ut i hörnen på rummet. Fläktkonvektor tycker jag är en dålig lösning. Nu har jag inte kopplat in frikyla till min än (vet inte riktigt hur det skall utföras) men med kyla kanske det uppväger lite av nackdelarna.

Att dra isolerade rör till övervåningen låter ju lite småjobbigt.

[bild]
Stor, ful och låter illa (min fick jag ju även reparera en gån så livslängden är ju dålig den med). Tror det är en Carrier 42.
Japp, det är en Carrier 42. Hur tar du hand om kondensvattnet från den där?
 
Tack för alla svar. Kom fram till att det inte verkar vara en så bra lösning som jag hade trott. Kommer nog satsa på portabel AC istället. Så kan jag ha den på vinden under 10 av årets 12 månader.
 
  • Gilla
Höstol och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.