39 861 läst · 222 svar
40k läst
222 svar
Förslag på bil med mycket hög komfort?
Kör själv en 2016 Passat TDI190 med DSG. Att det blev den berodde mycket på kombinationen av utrymme och komfort. Sätena är förvisso fasta men det ser jag inte som något direkt bekymmer, älskar det utdragbara lårstödet! Gör riktigt gott för avlastning av benen om man är lite längre
Men om jag fått välja helt utifrån komfort där inte fullt lika stor prio varit utrymmen så hade det blivit en BMW 5-serie med de ortopediska sätena. I min bok ÄR det de skönaste sätena man kan få i en "mellanklassare" utan att behöva gå upp i lyxsegmentet. Om du aldrig suttit i dem, gör det!
Men om jag fått välja helt utifrån komfort där inte fullt lika stor prio varit utrymmen så hade det blivit en BMW 5-serie med de ortopediska sätena. I min bok ÄR det de skönaste sätena man kan få i en "mellanklassare" utan att behöva gå upp i lyxsegmentet. Om du aldrig suttit i dem, gör det!
Lexus LS var länge känd som marknadens tystaste bil och är det kanske fortfarande. En GS är ett alternativ också.
https://www.blocket.se/malmo/Lexus_LS_600h_5_0_AWD_Executive__Automat__80301039.htm?ca=15&w=3
https://www.blocket.se/malmo/Lexus_LS_600h_5_0_AWD_Executive__Automat__80301039.htm?ca=15&w=3
Jo, men få gemene svensk att fatta det, är nära nog omöjligt. Har åkt både i en sån och en Audi A8, ingen tvekan vad jag skulle välja. Känslan när man trycker gasen i botten från stillastående är likt Tesla, man trycks bakåt i stolarna utan ljud, när motorn går in och hjälper till efter en sekund el 2 märks det mest på att varvräknarnålen far upp i topp.FG skrev:
Kör själv en VW Touareg med komfortsäten, har tuggat av 15` mil se senaste tre åren och den är en fröjd att åka både långt och kort med. 100+ mil på en dag har jag gjort vid ett flertal tillfällen utan att man känt sig speciellt mörbultad. Bäst går den på autobahn eller motorväg runt 130-160km/h där man verkligen flyter fram.
Den lastar dessutom bra och tror få bilar är lika bra att dra tyngre släp efter, nackdelen är dock att man behöver ha B96 eller BE för att få dra något vettigt släp
Då Touaregen precis kommit i en ny generation så har priset på 2011-2018 fallit en hel del i pris och den borde gå att hitta för en rimlig peng.
Den lastar dessutom bra och tror få bilar är lika bra att dra tyngre släp efter, nackdelen är dock att man behöver ha B96 eller BE för att få dra något vettigt släp
Då Touaregen precis kommit i en ny generation så har priset på 2011-2018 fallit en hel del i pris och den borde gå att hitta för en rimlig peng.
Touareggen är rätt cool i vissa varianter! Men hur har den fungerat för dig? Jag blev lite avskräckt när jag förstod hur mycket problem folk har med elektronik och diverse andra saker. Drivlina verkar hålla men allt runt om......
Hej!
Har ägt Saab, Audi, VW och Ford.
VW och framför allt Audin känns trevliga att köra men tyvärr håller de inte kvalitetsmässigt. Mycket plast och elproblem, för att inte tala om rost. Funkar säkert om man köper nytt och byter ofta.
Dessutom är de fifflare och min bil blev sämre när de skulle "åtgärda" problemet.
Skulle undvika begagnat från VAG-koncernen.
Har ägt Saab, Audi, VW och Ford.
VW och framför allt Audin känns trevliga att köra men tyvärr håller de inte kvalitetsmässigt. Mycket plast och elproblem, för att inte tala om rost. Funkar säkert om man köper nytt och byter ofta.
Dessutom är de fifflare och min bil blev sämre när de skulle "åtgärda" problemet.
Skulle undvika begagnat från VAG-koncernen.
hade något gnissel i instrumentpanelen direkt efter leverans som dom inte fick ordning på, slutade med att dom byte hela mittkonsolen.
sedan någon hall?-givare vid växelspaken som gav upp och bilen fattade inte att den stod i P-läge så den släppte inte nyckeln men allt har gått på garantin och jag får känslan av att man får snäppet bättre service hos V.A.G när man har en dyrare variant av bil så allt har löst sig smidigt
I övrigt inga större bekymmer, bytt samtliga bromsskivor och belägg vid ca 9500mil och beläggen skall snart bytas igen(kört 15´mil nu)
Inte den billigaste bilen att äga eller serva men det får man räkna med med storlek på bil
sedan någon hall?-givare vid växelspaken som gav upp och bilen fattade inte att den stod i P-läge så den släppte inte nyckeln men allt har gått på garantin och jag får känslan av att man får snäppet bättre service hos V.A.G när man har en dyrare variant av bil så allt har löst sig smidigt
I övrigt inga större bekymmer, bytt samtliga bromsskivor och belägg vid ca 9500mil och beläggen skall snart bytas igen(kört 15´mil nu)
Inte den billigaste bilen att äga eller serva men det får man räkna med med storlek på bil
Samma erfarenhet. Möjligen kan man köpa nytt och byta när fabriksgarantin går ut efter två år. VW lovade tex att deras mjukvaruuppdatering som skulle justera utsläppsfusket inte skulle påverka prestandan (!?). Tjena, lögn lögn lögn. Det blev märkbart trögare.D dast skrev:Hej!
Har ägt Saab, Audi, VW och Ford.
VW och framför allt Audin känns trevliga att köra men tyvärr håller de inte kvalitetsmässigt. Mycket plast och elproblem, för att inte tala om rost. Funkar säkert om man köper nytt och byter ofta.
Dessutom är de fifflare och min bil blev sämre när de skulle "åtgärda" problemet.
Skulle undvika begagnat från VAG-koncernen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 297 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 297 inlägg
Jag undviker vag också, oärliga typer och dyra delar
Rosten slipper Du längst uppe i norr där vägar inte saltas
Många som fått miljöuppdateringen på vw upplever sämre prestanda men när ska vag ställas till svars och varför ökar deras nybilsförsäljning
Rosten slipper Du längst uppe i norr där vägar inte saltas
Många som fått miljöuppdateringen på vw upplever sämre prestanda men när ska vag ställas till svars och varför ökar deras nybilsförsäljning
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Hade en Passat 2.0TDI DSG 4M, 2011 och det är den dyraste bil jag haft när det gäller driftskostnader.. Räknade ut att den skulle kosta mig närmare 3kr/mil bara i service!!
Hjullagren fram rasade efter 4500mil osv. Bara strul!
På det så tog bromsarna kasst när det var blött och kallt. Fick en 12-sidig bok som förklarade varöfr VAG bromsar tar sämre när det är blött. Efter det byte jag bort den.
Hjullagren fram rasade efter 4500mil osv. Bara strul!
På det så tog bromsarna kasst när det var blött och kallt. Fick en 12-sidig bok som förklarade varöfr VAG bromsar tar sämre när det är blött. Efter det byte jag bort den.
Har en 2012 A6 3.0tdi quattro har inga som helst problem dåliga bromsar vid vårt väglag, sist jag kollade så ingår även Audi i VAG. Har kört vag bilar sedan 2001 har inte varit dyrare än något annat, visst när vår 1998 års a4 ts quattro började närma sig 32000 mil så började det komma lite jobbiga reparationer som spruckna drivaxeldamasker. Men då var den bilen 13år.R Robert-san01 skrev:Hade en Passat 2.0TDI DSG 4M, 2011 och det är den dyraste bil jag haft när det gäller driftskostnader.. Räknade ut att den skulle kosta mig närmare 3kr/mil bara i service!!
Hjullagren fram rasade efter 4500mil osv. Bara strul!
På det så tog bromsarna kasst när det var blött och kallt. Fick en 12-sidig bok som förklarade varöfr VAG bromsar tar sämre när det är blött. Efter det byte jag bort den.