Kör själv en 2016 Passat TDI190 med DSG. Att det blev den berodde mycket på kombinationen av utrymme och komfort. Sätena är förvisso fasta men det ser jag inte som något direkt bekymmer, älskar det utdragbara lårstödet! Gör riktigt gott för avlastning av benen om man är lite längre :love:

Men om jag fått välja helt utifrån komfort där inte fullt lika stor prio varit utrymmen så hade det blivit en BMW 5-serie med de ortopediska sätena. I min bok ÄR det de skönaste sätena man kan få i en "mellanklassare" utan att behöva gå upp i lyxsegmentet. Om du aldrig suttit i dem, gör det!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
FG FG skrev:
Lexus LS var länge känd som marknadens tystaste bil och är det kanske fortfarande. En GS är ett alternativ också.

[länk]
Jo, men få gemene svensk att fatta det, är nära nog omöjligt. Har åkt både i en sån och en Audi A8, ingen tvekan vad jag skulle välja. Känslan när man trycker gasen i botten från stillastående är likt Tesla, man trycks bakåt i stolarna utan ljud, när motorn går in och hjälper till efter en sekund el 2 märks det mest på att varvräknarnålen far upp i topp.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
galento
hsd hsd skrev:
Visst var det den som hade knappautomat
Hej knapp aut var på de tidigare modellerna,denna hade vanlig
växelväljare på rattstången.
440 motor och 727 aut.
Mkt bekväm åkbil, tyst mkt rymlig
fram som i baksäte , sköna soffor med
behaglig stoppning och klädsel.(y)
 
Kör själv en VW Touareg med komfortsäten, har tuggat av 15` mil se senaste tre åren och den är en fröjd att åka både långt och kort med. 100+ mil på en dag har jag gjort vid ett flertal tillfällen utan att man känt sig speciellt mörbultad. Bäst går den på autobahn eller motorväg runt 130-160km/h där man verkligen flyter fram.
Den lastar dessutom bra och tror få bilar är lika bra att dra tyngre släp efter, nackdelen är dock att man behöver ha B96 eller BE för att få dra något vettigt släp
Då Touaregen precis kommit i en ny generation så har priset på 2011-2018 fallit en hel del i pris och den borde gå att hitta för en rimlig peng.
 
Touareggen är rätt cool i vissa varianter! Men hur har den fungerat för dig? Jag blev lite avskräckt när jag förstod hur mycket problem folk har med elektronik och diverse andra saker. Drivlina verkar hålla men allt runt om......
 
MathiasS MathiasS skrev:
Touareggen är rätt cool i vissa varianter! Men hur har den fungerat för dig? Jag blev lite avskräckt när jag förstod hur mycket problem folk har med elektronik och diverse andra saker. Drivlina verkar hålla men allt runt om......
Inte modellspecifikt, men en fingervisning.
Stapeldiagram som visar skadefrekvens per 100 fordon för Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen, Audi efter komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Har ägt Saab, Audi, VW och Ford.

VW och framför allt Audin känns trevliga att köra men tyvärr håller de inte kvalitetsmässigt. Mycket plast och elproblem, för att inte tala om rost. Funkar säkert om man köper nytt och byter ofta.

Dessutom är de fifflare och min bil blev sämre när de skulle "åtgärda" problemet.
Skulle undvika begagnat från VAG-koncernen.
 
hade något gnissel i instrumentpanelen direkt efter leverans som dom inte fick ordning på, slutade med att dom byte hela mittkonsolen.
sedan någon hall?-givare vid växelspaken som gav upp och bilen fattade inte att den stod i P-läge så den släppte inte nyckeln men allt har gått på garantin och jag får känslan av att man får snäppet bättre service hos V.A.G när man har en dyrare variant av bil så allt har löst sig smidigt
I övrigt inga större bekymmer, bytt samtliga bromsskivor och belägg vid ca 9500mil och beläggen skall snart bytas igen(kört 15´mil nu)
Inte den billigaste bilen att äga eller serva men det får man räkna med med storlek på bil
 
D dast skrev:
Hej!

Har ägt Saab, Audi, VW och Ford.

VW och framför allt Audin känns trevliga att köra men tyvärr håller de inte kvalitetsmässigt. Mycket plast och elproblem, för att inte tala om rost. Funkar säkert om man köper nytt och byter ofta.

Dessutom är de fifflare och min bil blev sämre när de skulle "åtgärda" problemet.
Skulle undvika begagnat från VAG-koncernen.
Samma erfarenhet. Möjligen kan man köpa nytt och byta när fabriksgarantin går ut efter två år. VW lovade tex att deras mjukvaruuppdatering som skulle justera utsläppsfusket inte skulle påverka prestandan (!?). Tjena, lögn lögn lögn. Det blev märkbart trögare.
 
hsd
Jag undviker vag också, oärliga typer och dyra delar
Rosten slipper Du längst uppe i norr där vägar inte saltas
Många som fått miljöuppdateringen på vw upplever sämre prestanda men när ska vag ställas till svars och varför ökar deras nybilsförsäljning
 
elpaco elpaco skrev:
Inte modellspecifikt, men en fingervisning.
[bild]
Stämmer verkligen statistiken för problem med avgasrening? ;)
 
R Robert-san01 skrev:
Stämmer verkligen statistiken för problem med avgasrening? ;)
:crysmile:(y)
 
Hade en Passat 2.0TDI DSG 4M, 2011 och det är den dyraste bil jag haft när det gäller driftskostnader.. Räknade ut att den skulle kosta mig närmare 3kr/mil bara i service!!

Hjullagren fram rasade efter 4500mil osv. Bara strul!

På det så tog bromsarna kasst när det var blött och kallt. Fick en 12-sidig bok som förklarade varöfr VAG bromsar tar sämre när det är blött. Efter det byte jag bort den.
 
R Robert-san01 skrev:
Hade en Passat 2.0TDI DSG 4M, 2011 och det är den dyraste bil jag haft när det gäller driftskostnader.. Räknade ut att den skulle kosta mig närmare 3kr/mil bara i service!!

Hjullagren fram rasade efter 4500mil osv. Bara strul!

På det så tog bromsarna kasst när det var blött och kallt. Fick en 12-sidig bok som förklarade varöfr VAG bromsar tar sämre när det är blött. Efter det byte jag bort den.
Har en 2012 A6 3.0tdi quattro har inga som helst problem dåliga bromsar vid vårt väglag, sist jag kollade så ingår även Audi i VAG. Har kört vag bilar sedan 2001 har inte varit dyrare än något annat, visst när vår 1998 års a4 ts quattro började närma sig 32000 mil så började det komma lite jobbiga reparationer som spruckna drivaxeldamasker. Men då var den bilen 13år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.