Hej,

Bor i en lägenhet som ligger i anslutning till ett trapphus (tidigare pigingång) som är igenbommat genom att man endast låst ytterdörren. Som föreningen påstår är K-märkt. Saken är den att det är den tunnaste dörren du kan hitta ut mot denna trappuppgång från min lägenhet så det bokstavligt talat BLÅSER in i lägenheten på vintern och svinkallt i badrummet som ligger i anslutning till detta trapphus.

Vart tar jag reda på om något är K-märkt och vad man får och inte får göra med detta? Vill ha lite kött på benen när jag pratar med föreningen.

Tack!
 
Vill du bara hindra draget är väll ett tungt draperi en bra lösning. Annars får du väll sätta dit en innerdörr som är tät.
 
T topmount skrev:
Vill du bara hindra draget är väll ett tungt draperi en bra lösning. Annars får du väll sätta dit en innerdörr som är tät.
Tack för svaret men det var inte det jag frågade :)

Det hjälper inte heller mot att det är 25 grader kallt mot mitt taskigt isolerade innervägg i badrummet på vintern.

Målet är alltså att få klappa igen det här trapphuset där det nu är en väldigt gammal ytterdörr, isolera det mot ytterväggen och även kanske får köpa ut utrymmet från föreningen för att göra om det till en garderob eller liknande.

Jag tror nämligen inte att det är K-märkt för jag hittar inget om det. Men jag kanske letar på fel ställe.

Därav frågan vem det är jag ska vända mig till för att få reda på hur det egentligen ligger till
 
Kan du lägga upp bild på planlösningen av lgh där trapphus syns? Jag hänger inte riktigt med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du lägga upp bild på planlösningen av lgh där trapphus syns? Jag hänger inte riktigt med.
Det är alltså vid sovrummet som det är en ingång som är stängd. bakom den finns ett trapphus som inte används. Därför blåser det in i sovrummet och blir väldigt kallt samt att väggen mot badrummet också är extremt kall vilket resulterar i ett kallt badrum när det är 25- ute
 
  • Planritning över en våning, markerar sovrummet och angränsande oanvänt trapphus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med kommunen om de har något kulturmiljöprogram eller om de inventerat byggnader i området och se om det står något speciellt om trapphuset.
 
A andreas91826489235 skrev:
Tack för svaret men det var inte det jag frågade :)

Det hjälper inte heller mot att det är 25 grader kallt mot mitt taskigt isolerade innervägg i badrummet på vintern.

Målet är alltså att få klappa igen det här trapphuset där det nu är en väldigt gammal ytterdörr, isolera det mot ytterväggen och även kanske får köpa ut utrymmet från föreningen för att göra om det till en garderob eller liknande.

Jag tror nämligen inte att det är K-märkt för jag hittar inget om det. Men jag kanske letar på fel ställe.

Därav frågan vem det är jag ska vända mig till för att få reda på hur det egentligen ligger till
Kommunen borde ha papper som säger vilka områden/hus som är K-märkta. Låter dock underligt att bara ha ett trapphus som är K-märkt, borde vara hela huset alt endast insidan/utsidan. En lokal antikvarie borde också ha svar på din fråga. Tillsvidare kan du kan gå dit och sätta bra tätningslister runt dörren för att förhindra drag?

En k-märkning betyder att det är kulturhistoriskt viktigt, inte att det måste behållas precis som det är. Man får fräscha upp och renovera kulturhistoriska platser men behöver återskapa och kanske använda äldre metoder. Bor själv i ett k-märkt hus som vi håller på att renovera. Så argumentet att du inte får göra något bara för att det är k-märkt låter väldigt tunt, speciellt när det handlar om en bostad.
 
Även om det är K-märkt bör du kunna spänna upp ramar med isolering i trapphuset som är lätta att demontera vid behov.

Annars vore det ju suveränt om det visar sig att trapphuset INTE är K-märkt och inte heller behöver finnas kvar som tex utrymningsväg eller liknande, så att ni istället kan få tillgång till det som utökning av lägenheterna. Går att göra en hel del lite annorlunda grejer med ett sådant, har sett tex badrum med nedsänkt badkar och upphöjd "tron", udda sovrum etc.
 
  • Gilla
andreas91826489235
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Även om det är K-märkt bör du kunna spänna upp ramar med isolering i trapphuset som är lätta att demontera vid behov.

Annars vore det ju suveränt om det visar sig att trapphuset INTE är K-märkt och inte heller behöver finnas kvar som tex utrymningsväg eller liknande, så att ni istället kan få tillgång till det som utökning av lägenheterna. Går att göra en hel del lite annorlunda grejer med ett sådant, har sett tex badrum med nedsänkt badkar och upphöjd "tron", udda sovrum etc.
Ja, precis tack!
 
A andreas91826489235 skrev:
Tack för svaret men det var inte det jag frågade :)

Det hjälper inte heller mot att det är 25 grader kallt mot mitt taskigt isolerade innervägg i badrummet på vintern.

Målet är alltså att få klappa igen det här trapphuset där det nu är en väldigt gammal ytterdörr, isolera det mot ytterväggen och även kanske får köpa ut utrymmet från föreningen för att göra om det till en garderob eller liknande.

Jag tror nämligen inte att det är K-märkt för jag hittar inget om det. Men jag kanske letar på fel ställe.

Därav frågan vem det är jag ska vända mig till för att få reda på hur det egentligen ligger till
Mer en lösning på hur du skulle bli av med ditt problem som du beskriver. Här finns en interaktiv karta med klacificering av olika hus i Stockholm https://stadsmuseet.stockholm.se/om...stadsmuseets-kulturhistoriska-klassificering/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.