Om Sveriges ekonomi går som tåget så borde väl inte euron var svindyr? 10.45sek för 1euro nu när jag tog ut i Tyskland?
 
https://www.bloomberg.com/news/arti...-a-friend-as-state-street-suggests-overweight

"Swedish Krona Finds a Friend as State Street Suggests Overweight"

"An end to the troubles of this year’s worst Group-of-10 currency may now be near.
That’s the view of Timothy Graf, head of Europe Middle East and Africa macro strategy at State Street Bank & Trust Co., who recommended last week an overweight position in the Swedish krona."

"A report last week showed Sweden’s economy expanded twice as fast in the second quarter as economists had estimated, pushing the krona to a four-week high against the euro. This was followed by data showing a jump in manufacturing activity, reaffirming the Nordic economy’s strength.

Krona Forecasts
The krona was around 10.3200 per euro Friday afternoon in London and the Bloomberg survey estimate is for it to strengthen to 10.10 by year-end. Against the dollar, the prediction is for a 2.9 percent advance to 8.66."
 
L Lolight skrev:
Många av de jobb som finns Platsbanken funkar så här. Dels så blir det ofta en som redan jobbar som tar det nya jobbet. Och dels så det faktiskt ofta så att företaget som har annonsen, kanske inte anställer någon alls. De är mest ute och kollar om de kan hitta någon som är väldigt bra och vill jobba hos dem.
Hittar de ingen sådan, så väntar de med att anställa någon alls.

Så bara för att det finns många annonser i ett yrke säger det inte att det dels finns någon bris, eller dels att bristen är störst i detta yrke.
Tja, läs Arbetsförmedlingens prognos då?

Kul att debattera är det ju, men jag tror inte vi bor på samma planet om du tänker hävda att det inte finns någon brist på arbetskraft i Sverige...
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Om Sveriges ekonomi går som tåget så borde väl inte euron var svindyr? 10.45sek för 1euro nu när jag tog ut i Tyskland?
Det enkla svaret är att en växelkurs bestäms inte utav hur bra eller dåligt ett land går.

På samma sätt bestäms inte en aktiekurs av hur bra eller dåligt företaget går.

OK, om landet/företaget går bra eller dåligt påverkar ju normalt kursen ganska mycket, men det finns absolut fler faktorer.
Vid oroliga tider, vid förväntad krasch av något slag osv så söker alla investerare sig till stabilare och säkrare valutor, även handel görs alltmer upp i sådana valutor, denna valuta har historiskt sett ofta varit USD eller GBP, idag ses nog även dessa som lite skakiga och euro blir alltmer den nya trygga valutan.

Men poängen är att alla små valutor förlorar, även om det landet har en jättebra och stabil ekonomi. Och investerare vet att dessa små valutor sjunker vid ekonomisk oro, och vill inte sitta med svarte petter och ha dessa valutor i sin portfölj när skiten smäller, så de överför innehaven helst innan alla andra har kommit på samma sak.
Och i och med att vi nu går mot den absolut mest förutsägbara finanskrisen i historien så händer detta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
L Lolight skrev:
Många av de jobb som finns Platsbanken funkar så här. Dels så blir det ofta en som redan jobbar som tar det nya jobbet. Och dels så det faktiskt ofta så att företaget som har annonsen, kanske inte anställer någon alls. De är mest ute och kollar om de kan hitta någon som är väldigt bra och vill jobba hos dem.
Hittar de ingen sådan, så väntar de med att anställa någon alls.

Så bara för att det finns många annonser i ett yrke säger det inte att det dels finns någon bris, eller dels att bristen är störst i detta yrke.
Jag ignorerade först detta ditt inlägg helt, efter att ha skummat genom det, för jag kunde inte alls se vad du ville få fram, eller vilken logik som gällde.
Men det skavde, jag kunde inte släppa.

Så nu har jag läst igen, och funderat, och till sist kommit på hur du tänkte. Tack för att du delar med dig.



Det är alltså så, att i branscher där de har gott om arbetskraft och inget anställningsbehov så tycker chefer att det är jättekul att utannonsera tjänster som man egentligen inte behöver. Man älskar att läsa personliga CV för att sen kasta i papperskorgen, man älskar att ens företagsnamn syns i AF's tidning, och detta fortsätter man med så länge man inte behöver anställa någon...
Rätt?


Och i branscher där man verkligen har behov utav att anställa folk, där annonserar man inte ut tjänster, AF får absolut inte veta om att man behöver folk osv.

Men nu får du, Lolight, hjälpa mig, jag fattar dock inte varför de som vill få tag på folk att anställa undviker att annonsera ut tjänster .. Är det för att de skäms att de har personalbehov Eller finns det något hemligt samband mellan AF och CIA som bara företagen som saknar personal vet om, typ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ignorerade först detta ditt inlägg helt, efter att ha skummat genom det, för jag kunde inte alls se vad du ville få fram, eller vilken logik som gällde.
Men det skavde, jag kunde inte släppa.

Så nu har jag läst igen, och funderat, och till sist kommit på hur du tänkte. Tack för att du delar med dig.



Det är alltså så, att i branscher där de har gott om arbetskraft och inget anställningsbehov så tycker chefer att det är jättekul att utannonsera tjänster som man egentligen inte behöver. Man älskar att läsa personliga CV för att sen kasta i papperskorgen, man älskar att ens företagsnamn syns i AF's tidning, och detta fortsätter man med så länge man inte behöver anställa någon...
Rätt?


Och i branscher där man verkligen har behov utav att anställa folk, där annonserar man inte ut tjänster, AF får absolut inte veta om att man behöver folk osv.

Men nu får du, Lolight, hjälpa mig, jag fattar dock inte varför de som vill få tag på folk att anställa undviker att annonsera ut tjänster .. Är det för att de skäms att de har personalbehov Eller finns det något hemligt samband mellan AF och CIA som bara företagen som saknar personal vet om, typ?
@Lolight har en poäng, men det är inget som påverkar statistiken... Det finns företag som "trålar" i Platsbanken, ta tex sjuksköterskor som exempel. Söker man efter annonser för grundutbildad sjuksköterska (ssk) finns ca 1600 annonser. Rensar man bort alla som inte är heltidstjänster så är det 1300 kvar .. 300 annonser är alltså deltid/vid behov.. Granskar man dessa annonser ser man att det är samma 3-4 bemanningsföretag som vill timanställa ssk i varje större stad i Sverige... De tror knappast att de kommer att hitta någon till varje stad... Men kanske någon som vill flytta och tjäna bra timpenning ..
 
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ignorerade först detta ditt inlägg helt, efter att ha skummat genom det, för jag kunde inte alls se vad du ville få fram, eller vilken logik som gällde.
Men det skavde, jag kunde inte släppa.
Så nu har jag läst igen, och funderat, och till sist kommit på hur du tänkte. Tack för att du delar med dig.
Man gör ofta felet att tro att man enkelt kan se allt direkt. Här skulle felet vara att man tror att om vi har 100 st jobb på platsbanken för jobbet "ProduktionsPlanerare" och bara 10 st för "truckförare". Så fattas det 100 personer för första jobbet och bara 10 fattas som kan köra truck.
Men det kanske inte är så? Det kanske är så att det fattas 100 truckförare men bara 10 planerare?
Vi tar ett exempel. Företag A, har både planerare och truckförare. Nu har de person som ska rekrytera.

Han tänker: "Det är viktigt att vi får en bra produktionsplanerare, det är viktigare med rätt person än att få någon fort."

Ny truckförare är enkelt att hitta. Jag kan ringa folk jag känner som har bemanningsföretag, eller så kan jag bara sprida ut ryktet på stan att vi behöver.

Personen sätter ut flera annonser på platsbanken kring ProduktionsPlanerare, dock får de ingen som söker det jobbet, som de tycker är bra. Helst hade de sett att en person de vet jobba på ett annat företag hade sökt. Så de kör annons på annons månad ut och månad in. Det finns inget krav att man verkligen anställer någon.

Det är alltså så, att i branscher där de har gott om arbetskraft och inget anställningsbehov så tycker chefer att det är jättekul att utannonsera tjänster som man egentligen inte behöver. Man älskar att läsa personliga CV för att sen kasta i papperskorgen, man älskar att ens företagsnamn syns i AF's tidning, och detta fortsätter man med så länge man inte behöver anställa någon...
Rätt?
Ja, har man personer anställda för att jobba med rekrytering, så kan man jobba så.
Och i branscher där man verkligen har behov utav att anställa folk, där annonserar man inte ut tjänster, AF får absolut inte veta om att man behöver folk osv.
Stämmer ofta. Det sägs att 80% av alla nya jobb inte går via AF.
Men nu får du, Lolight, hjälpa mig, jag fattar dock inte varför de som vill få tag på folk att anställa undviker att annonsera ut tjänster .. Är det för att de skäms att de har personalbehov Eller finns det något hemligt samband mellan AF och CIA som bara företagen som saknar personal vet om, typ?
Man undviker att berätta om 10st tjänster som truckförare pga att det skulle ge att företaget får 1000 st insända ansökningar på dessa jobb, Och det orkar de inte kolla på.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Att lyssna på företagens "behov" är också vanskligt.

I slutet av nittiotalet gick bland andra Ericsson ut med helsidesannonser där de klagade över den stora bristen på civilingenjörer (som ville arbeta för deras ganska låga löner, hmmm) och KRÄVDE en stor utbyggnad av antalet platser på utbildningarna.

Sex månader senare sparkade de var fjärde ingenjör i Sverige.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
för att ta upp en lite annat sidospår. Att bank kraschen/lågkonjunkturen kommer snart verkar många vara överens om, men vad får detta då för konsekvenser för Sverige?

Jag satt och tänkte lite och kom fram till den skrämmande slutsatsen att det antagligen kommer leda till avskaffandet av demokrati i Sverige!!!

Jag tror att följande saker kommer hända:
  1. Populisterna blir största parti efter valet.
  2. Populisterna sätter sig inte i regering. De kommer antagligen inte ha några problem med att få det att se ut som om de vill samarbeta med andra och bilda regering när de i själva verket vill undvika det till varje pris.
  3. Övriga partier misslyckas med att bilda en handlingskraftig regering. Vilka partier som ingår i regeringen spelar ingen roll, utan det jag menar är att det kommer bli en minoritets regering..
  4. Lågkonjunkturen kommer under mandatperioden och det blir en hård krasch
  5. Regeringen misslyckas med att hantera krisen. Populisterna gör allt för att sabotera och klaga. Missnöjet bland folket vaxer.
  6. Valet efter resulterar i att en populist blir statsminister.
  7. Arbetet med att "reformera" grundlagen dvs nedmontera demokratin börjar även här, på samma sätt som populister gör i på många andra ställen idag tex i östeuropa


Detta var en mycket dyster framtids bild. Kan någon berätta varför jag har helt fel så jag kan bli lite glad igen?
 
L Lolight skrev:
Man gör ofta felet att tro att man enkelt kan se allt direkt. Här skulle felet vara att man tror att om vi har 100 st jobb på platsbanken för jobbet "ProduktionsPlanerare" och bara 10 st för "truckförare". Så fattas det 100 personer för första jobbet och bara 10 fattas som kan köra truck.
Men det kanske inte är så? Det kanske är så att det fattas 100 truckförare men bara 10 planerare?
Vi tar ett exempel. Företag A, har både planerare och truckförare. Nu har de person som ska rekrytera.

Han tänker: "Det är viktigt att vi får en bra produktionsplanerare, det är viktigare med rätt person än att få någon fort."

Ny truckförare är enkelt att hitta. Jag kan ringa folk jag känner som har bemanningsföretag, eller så kan jag bara sprida ut ryktet på stan att vi behöver.

Personen sätter ut flera annonser på platsbanken kring ProduktionsPlanerare, dock får de ingen som söker det jobbet, som de tycker är bra. Helst hade de sett att en person de vet jobba på ett annat företag hade sökt. Så de kör annons på annons månad ut och månad in. Det finns inget krav att man verkligen anställer någon.

Ja, har man personer anställda för att jobba med rekrytering, så kan man jobba så.
Stämmer ofta. Det sägs att 80% av alla nya jobb inte går via AF.
Man undviker att berätta om 10st tjänster som truckförare pga att det skulle ge att företaget får 1000 st insända ansökningar på dessa jobb, Och det orkar de inte kolla på.
Du är medveten om att du säger emot dig själv? Du har precis beskrivit en brist på produktionsplanerare och ett överskott på truckförare. Vilket även antalet annonser i Platsbanken du utgick ifrån säger....
 
Mikael_L
Nefrums Nefrums skrev:
för att ta upp en lite annat sidospår. Att bank kraschen/lågkonjunkturen kommer snart verkar många vara överens om, men vad får detta då för konsekvenser för Sverige?

Jag satt och tänkte lite och kom fram till den skrämmande slutsatsen att det antagligen kommer leda till avskaffandet av demokrati i Sverige!!!

Jag tror att följande saker kommer hända:
  1. Populisterna blir största parti efter valet.
  2. Populisterna sätter sig inte i regering. De kommer antagligen inte ha några problem med att få det att se ut som om de vill samarbeta med andra och bilda regering när de i själva verket vill undvika det till varje pris.
  3. Övriga partier misslyckas med att bilda en handlingskraftig regering. Vilka partier som ingår i regeringen spelar ingen roll, utan det jag menar är att det kommer bli en minoritets regering..
  4. Lågkonjunkturen kommer under mandatperioden och det blir en hård krasch
  5. Regeringen misslyckas med att hantera krisen. Populisterna gör allt för att sabotera och klaga. Missnöjet bland folket vaxer.
  6. Valet efter resulterar i att en populist blir statsminister.
  7. Arbetet med att "reformera" grundlagen dvs nedmontera demokratin börjar även här, på samma sätt som populister gör i på många andra ställen idag tex i östeuropa


Detta var en mycket dyster framtids bild. Kan någon berätta varför jag har helt fel så jag kan bli lite glad igen?
Jag önskar att jag helt tvärsäkert och/eller med egen övertygelse kunde berätta att du har fel.

Men jag ser samma tecken i tiden som dig. Jag tror demokrati kommer bli en bristvara i framtiden. Vi kommer ha en massa nationalistiska, repressiva och diktatoriska regimer (Typ det vi redan ser i Ryssland, Turkiet, Kina, Syrien, Polen, Burma, Ungern m.m. och nu senast i USA). Folket kommer få lida i hundra år för att sen återuppfinna demokratin i form av rörelser liknande de under senare delen av 1800-talet och början av 1900.
 
L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du är medveten om att du säger emot dig själv? Du har precis beskrivit en brist på produktionsplanerare och ett överskott på truckförare. Vilket även antalet annonser i Platsbanken du utgick ifrån säger....
Det har jag inte. Ett jobb som produktionsplanerare blev 12 annonser , en annons varje månad på året. Men det fanns bara ett jobb, som aldrig blev tillsatt.
Men truckförare behövdes 20 jobb. Men det blev bara 2 annonser hos AF. Och för 5 anställningar.
Dvs antalet annonser, säger inget om hur många platser som behöver fyllas, och hur enkelt det är att få jobbet som arbetssökande.
 
L Lolight skrev:
Det har jag inte. Ett jobb som produktionsplanerare blev 12 annonser , en annons varje månad på året. Men det fanns bara ett jobb, som aldrig blev tillsatt.
Men truckförare behövdes 20 jobb. Men det blev bara 2 annonser hos AF. Och för 5 anställningar.
Dvs antalet annonser, säger inget om hur många platser som behöver fyllas, och hur enkelt det är att få jobbet som arbetssökande.
Hur ska vi identifiera bristyrken på arbetsmarknaden då, tycker du?
 
Många jobb kommer ju även via bemanning, vi annonserar nästan aldrig på jobbet utan jobbar med bemanningsfirmor för att först hyra in och sen anställa, det är ytterst sällan som dessa firmor sätter ut annonser för att de söker en specifik för just vårt uppdrag, lika så är det ju ibland att folk hoppar runt, bara för det är ute 5 annonser om samma sorts tjänst i närtid säger ju inte att det är en brist, det kan ju vara företag1 som behöver utöka med en person, den personen som fick det jobbet jobbar på företag2, då behöver ju företag2 annonsera, varpå den personen som fick det jobbar på företag3 som i sin tur behöver annonsera, så inom loppet av ett par månader kan det ju vara ute 5 liknande tjänster men som grundar sig i att det behövdes 1 person.

Jag tror personligen att dippen kommer framåt årsskiftet eller strax där efter och har inte speciellt mycket med vem som vinner valet att göra.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är i Sverige men i Finland är det mycket vanligt med platsannonser för arbeten som i verkligheten inte finns.
Visst..... en del kanske finns i teorin men ett företag som verkligen vill anställa sorterar inte bort en 28-årig ingenjör med rätt kompetens med motiveringen att denne är "för gammal för att anställa". Inte heller kräver de ett års prövotid utan lön eller erbjuder ett arbetsavtal där det ingår att den anställde inte får veta vem han/hon är anställd av.

Jag har genom åren sökt många många arbeten som sedan visade sig inte finnas överhuvudtaget. De annonserar gång på gång under flera år men anställer aldrig någon. Alla sökande har "fel kompetens". Sedan låter sig chefen intervjuas i tidningen om den svåra arbetskraftsbristen i branschen...... fast han har fått några hundra ansökningar från kompetenta och erfarna människor som vill ha arbetet.
Helt normal praksis för att få det att se ut som om företaget expanderar och vårda företagets image.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.