Hehe, jag fick fria händer när det gällde pannbytet. Enda villkoret var att hon skulle slippa joxa med veden. Däremot mumlades det lite när jag, efter att halvt om halvt huggit av mig vänster hand, for iväg och köpte klyv utan att fråga om lov. Jag kommer aldrig att begripa.... 8)

Smart tips det där med trådlös stektermometer till tanken. Det kan ju vara en lösning tills jag har lyckats genomföra mitt dator-temperatur-logg-hemsides-projekt, vilket lär ta tid. Jag tänkte ställa ner en gammal dator i pannrummet och låta den logga temperaturer i systemet och skicka värdena till nån webserver.

 
Jag tror faktiskt att form och färg till pannan (den måste naturligvis även ligga topp i övrigt) kan sälja mera, tillverkarna har en del att lära där.

Stektermometern är jag faktiskt ganska stolt över, och troligen ganska ensam om. Ca en månad efter att vi flyttat in i huset köpte vi en trådlös ute/innetermometer. Efter ett tag fick jag idèn. Jag var medveten om att den termometerns maxvärde gränsade till ackens värme. Det funkade bra några veckor men sedan fick min sambo se vissa smälttendenser. Då tänkte jag att en stektermometer bör vara helt perfekt, hittade en Hos teknikmagasinet. Andreas la ut länken på sitt inlägg, den kostar 299:-, billigt i förhållande till det spring upp och ner källaren som jag sparade. Idag har den varit igång i 15 månader. Sveno, lycka till med ditt i framtiden datautvecklade vedpannesystem.
 
Sveno, du som verkar har bra kläm på vedpannor, kan du förklara för mig vad märkeffekten står för? T ex så anges Bonus till 30 kw och den lilla Innovan till 20 kw. Båda har fläkt och keramik. Bonusen har 90 l vedmagasin och Innovan 100 l (att Bonusen tar 1/2 m och lilla Inovan 1/3 m vet jag). Jag vet inte hur jag ska tolka dessa motstridiga fakta?

För övrigt så blir det en Innnova 30 med två ytterligare ackar på 750 l/st. tillsammans med den jag redan har blir det toltalt 3 x 750 = 2 250 l. Klarar verkligen Innovan att ladda alla på ett vedinlägg, det låter mycket men framtiden får utvisa.
 
Det kanske verkar som motstridiga uppgifter att en panna med mindre vedmagasin har högre effekt. Egentligen är det inte så konstigt, effekten bestäms av hur stor glödbädden är och hur stor förbränningskammaren är. I en panna med omvänd förbränning så brinner inte all ved samtidigt, utan bara det understa lagret. Det är alltså hur stor den ytan är som har störst betydelse. I en panna som klarar halvmeterved så blir glödbädden större.

Varför Baxi valde att göra vedmagasinet mindre i Bonusen kan bero på att de ville göra pannan mindre för att den skulle passa in i fler oljeeldares pannrum.

Solo Innova 20 klarar av att höja medeltempen i 2250 liter vatten med ungefär 40 grader. Det är viktigare att ackumulatorvolymen klarar att ta emot energin i ett helt vedinlägg än att ett vedinlägg klarar att värma ackvolymen. Då har man en buffert så att man inte måste elda precis när tankarna har tömts på värme. Du kan alltså elda ett vedinlägg innan tankarna är tömda, eller vänta tills du har tid att elda. En annan viktig detalj är att energin från ett vedinlägg ska räcka i ett helt dygn, utom möjligen de kallaste dygnen.

Det går ju att fylla på mer ved när det har brunnit i några timmar. Det är en av de saker man får kläm på när man har eldat ett tag. Man vet hur mycket mer man kan lägga in utan att det blir för mycket och när man ska lägga i veden.
 
Äntligen ett vettigt svar, jag har försökt att själv fundera ut något men inte lyckats, jag tackar för detta. Ibland ansätter det mig några uns tvivel att jag överdimensioner för mitt lilla hus men dessa tankar är nu borta.

Allt är relativt, om jag idag har en gammal panna -83:a med självdrag och 750 l ack så skulle naturligtvis en Bonus eller en liten Innova med ytterligare en 750 l ack vara en enorm förbättring bara det. Men en Innova 30 plus ytterligare en ack 750 l är ytterligare tre snäpp bättre.

Var idag och kikade på elklyven på Bauhaus, räknar inte med att jag behöver den förrän feb 2005 men eftersom jag kan få den 2 000 billigare nu så slår jag säkert till de närmaste dagarna. Har man ingen traktordrift är man något begränsad. Fördelen med denna "amatörklyv" i jämförelse med vanliga som har ilägg horisontellt, är att efter första klyvet släpper man bara stålarmarna som fixerar kubben, vrider ett kvarts varv och klappar till igen. Man behöver inte böja sig och lasta på för ytterligare klyv. Sätter man dessutom på en fyrvägskniv så medger konstruktionen att öven om kubbarna har olika dimension så är alltid kubben fixerad under kniven, vilket jag tidigare upplevt som ett problem även med stora klyvar från t ex Faxe. Verkar som om detta är en teknisk förbättring jämfört med såväl konsumentklyvar som proffsklyvar där klyvningen sker liggande horisontellt.
 
Hej igen Sveno,
jag spinner vidare på din förklaring.
Om jag inte helt missuppfattat märkeffekt så mäter detta effekten vid ett specifikt tillfälle. Om vi ställer en Bonus och den lilla Innovan bredvid varandra och tuttar på så avger Bonusen när den kommit upp i värme 30 kw och Innovan avger 20 kw. Jag köper ditt resonemang att Bonusen har en större s k anläggningsyta som brinner men då borde istället Innovan brinna bra mycket längre (den har mindre yta som brinner, rimligtvis har den då en högre vedstapel och tar längre tid att brinna upp)

Detta betyder att märkeffekten egentligen inte säger hela sanningen, eller hur? Innovan borde totalt ge mer energi till ackarna eftersom den har 100 l.

Detta är säkert klart för dig men jag måste resonera med mig själv för att förstå hur saker och ting hänger ihop när det gäller vedeldning.
 
En fråga till,
idag finns det värmeloggs som säljs som tillbehör till kanske främst braskaminer, men det står även angivet vedpannor. Som ren nyfikenhet köpte jag några för att testa, funkade ganska dåligt och är naturligtvis inte en ersättning för ved men kunde vara ett komplement.

Om man läser bruksanvisningen för Bonus 30 så står det faktiskt att s k värmeloggs går att använda men om detta står inget för Innovorna. Min teori om detta är att bruksanvisningen för Innovorna är tryckt 2001 och för bonusarna 2003. 2001 fanns inte mycket om värmeloggs. Värmeloggs ger inte så intensiv energi som en vedklabb men brinner desto längre. Vad mer finns att säga om s k värmeloggs, annat än att de blir dyra i förhållande till ved.
 
ua skrev:
Detta betyder att märkeffekten egentligen inte säger hela sanningen, eller hur? Innovan borde totalt ge mer energi till ackarna eftersom den har 100 l.
Helt korrekt. Volymen på vedmagasinet anger hur mycket tankarna kan värmas av ett vedinlägg. Effekten anger hur fort tankarna värms.
 
Hej.
Jag har köpt en Herkules 60v ,vedklyv på Bauhous i Uddevalla, det så att alla affärer skall ha samma pris,dom blev skitsura i Uddevalla men 4995 fick jag den för.Jag har köpt en tomt på 5000 m2 och har sågat fram platsen där huset skall stå, 80 m3 ved har jag klyvit med denna till min blivande panna Baxi Bonus 30 (vill kunna köra pellets),och klyven har funkat kanon.

MVh putte.

 
Hej Putte,
tack för din upplysning, idag tänkte jag åka ner till Bauhaus i Bäckebol för att köpa 60-wattaren. Nu kommer jag att försöka få den för samma pris på Bauhaus, Torp-Uddevalla.

Bra med feedback om att den fungerar kanon. ev köper jag fyrvägskniven som tillbehör.

I förrgår beställde jag en Baxi Solo Innova 30 plus 2 x 750 l ack och eftersom jag då går över från kortved till halvmeters så måste jag även köpa en ny klyv och jag tycker att Herkulesen har en intressant teknisk konstruktion.

/Ulf
 
Hej.
Ja den funkar bra,jag har fyrvägskniven och det funkar bra.Har modefierat den med en fotpedal som gör körningen lite lättare,fast lite osäkrare då man håller vedträt med händerna.Jag har lånat ström av grannen och har 130 m förlängningskabel,detta gör att den löser i bland, har lite späningsfall men jag får inte byggströmen fören om ca tre veckor,bygget skall börga i höst med inflyttning nästa sommar. ca 80 m3 blandved,furu samt martall,har jag kört med den.

Så nu har jag en plats och ställa huset på,yterliggare 120 m3 minst skalll ner i höst för att få havsutsikt.

Så en baxi med 3 st 750 tankar solceller på sommaren,samt möjlighet att köra pellets när lusten faller på eller man inte hinner med veden.

MVH Patrik Andersson "putte" :)
 
Bra,
jag var lite osäker på om fyrvägskniven funkar bra men har bestämt mig för den också

Ska bli intressant och höra om Bauhaus Torp vill sälja klyven till det lägre priset, annars åker jag ner till Bäckebol. Helst vill jag slippa det, för mig blir det ca 11 mil t o r.

Åker inom en timma

/Ulf
 
Putte! Tack för tipset!
Har just varit på Bauhaus, Torp-Uddevalla.
Sa till försäljaren att jag var intresserad av Klyven, "och den kostar 4 995:-"? Nej sa försäljaren den kostar 6 995:-. Jaså, sa jag, det var konstigt för jag var inne på Bauhaus i Bäckebol förra veckan och där kostade den bara 4 995:-. Då blev han något fundersam och bad att få ringa ett samtal. Efter ett par minuter kom han tillbaka och sa, "du får den för 4 995:-" Det blev en fyrvägskniv också.

MVH/Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.