Någon som kan rekommendera ett företag i Stockholm? (Solar Gard LX70)
 
bedrup skrev:
Någon som kan rekommendera ett företag i Stockholm? (Solar Gard LX70)
Jag pratade med Patrik 08-400 20 159 och han verkar kunnig och bra.
http://www.filmtek.se/produkter/solens-uv-stralar/

För mig så känns solfilm inte som ett bra alternativ. Fick reda på att det är 8-10år garanti, 12år livslängd som bäst 15år. Sen är det bara att punga ut samma pengar igen.

Har inte fått något pris men materialet verkar ju ligga på minst 1500kr kvm + montering.
Skulle jag köpa någon form av markiser istället så är livslängden mycket mer. Byte av duk är ju en liten kostnad i jämnförelse med solfilmen.
 
Många olika förslag här. Vad är det billigaste sättet att håla värmen ute när solen gassar på?

(Man ska kunna titta ut genom fönstret naturligtvis)
 
hsd
markis
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
hsd skrev:
markis
Bostadsrätt på våning....tror inte markis funkar. Annat tips?
 
Hej. Tar och kapar tråden en aning.
Någon som har erfarenhet av Solar Gard LX80?
Har ett nybyggt hus (3år) med en stora fönster med solinstrålning nästan hela dagen vilket gör att det blir väldigt varmt inne.
Har pratat med en leverantör i Norrköping som rekommenderade LX80 men tänkte höra efter om det är någon här som har filmen monterad (eller en likvärdig) som kan säga om ni märker av skillnaden inomhus?
Jag har idag plissér som har en folieyta mot fönstret som enligt den säljaren skulle reflektera ut en del av solstrålningen, men det hjälper föga.
Tanken är att till en solfilm även montera in frikyla från bergvärmen till mitt FTX-system för att på så sätt få in inomhustemperaturen något.

Men som sagt skulle gärna höra lite erfarenheter innan jag slår till på Solar Gardens solfilm LX80, priset jag fick var 1500-1600kr/m2 monterat och klart.

//MVH Robert
 
Vi har LX70 som är lite mörkare än LX80 i ett rum. Den syns inte, men jag märker inte skillnad vad gäller värmeinstrålning heller. Det kanske gör mer skillnad i ett modernt tät hus med stora glasytor. Men inget negativt att säga (vi har det för UV-skydd, inte värmen).
 
A AskeHolst skrev:
Vi har LX70 som är lite mörkare än LX80 i ett rum. Den syns inte, men jag märker inte skillnad vad gäller värmeinstrålning heller. Det kanske gör mer skillnad i ett modernt tät hus med stora glasytor. Men inget negativt att säga (vi har det för UV-skydd, inte värmen).
Tack för ditt svar. det är främst värmen som jag vill få bort, att den filtrerar bort UV-ljuset ser jag som en bonus för min del, så att ni inte märker någon direkt skillnad känns ju lite sådär :)
Frågade efter referensobjekt eller liknande hos säljaren men han hade ingen förutom sin dotter som hade LX80 monterad i sitt hus. Tyvärr känns ju inte helt objektivt i frågan.
 
Ska kolla med grannen som driver ett företag i denna bransch.

För prestandan på lx80 var inte super imponerande, den tog bara 40% av solvärmen
 
  • Gilla
Sandgren84
  • Laddar…
Det är ju jättesvårt att få en realistisk uppfattning av hur mycket det hjälper mot värmen bara på känn. Alla rum är olika, olika somrar är olika, så ta inte min erfarenhet som bevis för att det inte funkar. Det enda jag objektivt kan säga är det minskade ljusinsläppet med LX70 inte märks alls.
 
hsd
Innan Ni monterar solfilm, tänk på att solfilm på insidan av treglasfönster kan spräcka rutan
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Innan Ni monterar solfilm, tänk på att solfilm på insidan av treglasfönster kan spräcka rutan
Det nämnde installatören också, han dubbelkollade även med en annan film som eventuellt skulle gå att sätta på insidan då livslängden på filmen ökade. Men han fick nej från leverantören på det. Tydligen kunde det även ge en motsatt effekt med att det istället ökade värmen inomhus.
 
A AskeHolst skrev:
Det är ju jättesvårt att få en realistisk uppfattning av hur mycket det hjälper mot värmen bara på känn. Alla rum är olika, olika somrar är olika, så ta inte min erfarenhet som bevis för att det inte funkar. Det enda jag objektivt kan säga är det minskade ljusinsläppet med LX70 inte märks alls.
Absolut, olika förutsättningar ger olika resultat, nu har jag ett nybyggt och tätt hus med många fönster i solläge, så det är inte helt omöjligt att det kommer bli skillnad på temperaturen innan kontra efter solfilm. Anledningen till att jag ställer frågan här är för att försöka få en bild av vad jag kan förvänta mig där allas erfarenheter vägs in. Så jag är tacksam för ditt svar.
 
Har ni glaskassetter med flera glas skall solfilmen monteras på utsidan för att bli effektiv.
På insidan blir det så att solstrålarna studsar mellan glasen och istället ökar värmen. Därför finns risken att ett glas kan spricka.

Är det däremot kopplade fönster och yttersta rutan ett enkelglas, går det utmärkt att montera solfilmen på detta glas insida och få dels en hållbarare film, men också förhindrad solinstrålning.
 
Kollade lite på filmen från grannens leverantör.

Den stoppar ir-värme med 60% och total solenergi reflektion på 43%

Och släpper genom 77% av soljuset.

Så den är i princip helt klar och är inte metallisk så den hindrar inte mobilsignaler.
Filmen kommer från llumar och heter air 80
 
  • Gilla
Sandgren84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.