Hej!

Kommer jag att lyckas få frostfritt under byggnaden?
Hur skyddas betonggolvet från sönderfrysning?
Behövs någon markduk (ev. vilken kvalité och var)?


Bakgrund / Underlag
Planerar att isolera ett kallförråd. (som jag håller på att bygga.)
Förrådet kommer att bli nedsänkt i marken (med en "altan" ovanför)
Den ena funktionen är att skydda förrådet från påverkan av den lera som finns ca 40cm under förrådet.
Den andra funktionen är att försöka hålla betonggolvet så torrt som möjligt (om det är möjligt).

Tre av väggarna kommer att muras upp av LECA-block och jord (sand) kommer att fyllas upp ca 2m upp på vägen. Utsidan av dessa väggar kommer att isoleras av 100mm t.ex. Pordränskivor.
utanför syll/golv under 2m jord tänker jag att lägga 600mm bred och 100mm tjock XPS isolering.

Golvet (ca. 40m2) kommer att bestå av 100mm betong, under detta kommer 200mm isolering (bor i norra Sverige med många minusgrader). Kommer kanske att gjuta in rör för golvvärme, om det blir något annat i framtiden....)

En ide´för att skydda golvet från sönderfrysning tänkte jag isolera 100mm (ett lager) med Pordrän under betonggolvet samt nästa lager (100mm) direkt mot den sandigamarken lägga XPS och någon rand Pordrän för att ev. kondenserat vatten kan rinna ned i backen.

Marken består av finkornig sand. Den är dränerande, men innehåller mycket vatten (dvs. ej kapilärbrytande).
Denna sand övergår till lera längre ned. Både XPS och Pordrän/Optidrän kan hantera fukt på ett bra sätt.
XPS används enbart för att ev. få bättre U-värde (lambda) i isoleringen.
Under sulkanten / väggen kommer jag att lägga 50mm XPS-isolering
 
Om något så ska väl XPSen vara närmast betongen med pordrän underst. Men det var kanske så du menade, inte helt lätt att förstå.

Oavsett, jag tycker du krånglar till det. Gräv ur lite mer och fyll upp med 10cm makadam. Ovanpå det 20cm vanlig isolering. Inget kommer frysa sönder och är hela förrådet 2 meter under marken (som jag tolkar det som) så kommer det hålla plusgrader året om där inne även utan någon uppvärmning (förutsatt att du isolerar taket också).

Så djupt ner i marken går inte tjälen så det känns som du rustar för nästa istid.
 
Problemet är att jag inte vill gräva djupare...
(flera orsaker - En har med dränering att göra. Den är tillräckligt svår att få ned under sulan.
en annan har med att jag inte vill få mindre takhöjd.Vad makadammet skulle tillföra istället för isolering förstår jag inte riktigt.)

Tänkte lägga XPS-n närmast den fuktiga marken - under den skivan kommer det alltid att finnas fukt (tror jag)
Närmast betongen tänkte jag dränskivan - ge möjlighet att betongen kan torka både uppifrån och underifrån... Men det vatten som ev. bildas i dränskivan bör kunna rinna ned i marken.
Alternativet är att bara använda 200mm dränskiva under golvet. (men jag inbillar mig att XPS-skivor kan ge lite bättre isolering.)
Men jag behöver kanske inte mer/bättre isolering för att få frostfritt.
Jag jämför golvet som en garageinfart utan snö. - Här är frostfritt djup 2,2m

I våras hade jag tjäle där golvet kommer att bli till efter midsommar. (men inga väggar fanns då - bara tak)
Taket kommer jag att isolera men förmodligen inte tillräckligt.

Jag är rädd att betonggolvet kommer att frysa sönder...
Tänkte använda självkompakterande betong, men det kanske måste vara annan kvalité för att den ska klara kyla?
 
A Albireo skrev:
Problemet är att jag inte vill gräva djupare...
(flera orsaker - En har med dränering att göra. Den är tillräckligt svår att få ned under sulan.
en annan har med att jag inte vill få mindre takhöjd.Vad makadammet skulle tillföra istället för isolering förstår jag inte riktigt.)

Tänkte lägga XPS-n närmast den fuktiga marken - under den skivan kommer det alltid att finnas fukt (tror jag)
Närmast betongen tänkte jag dränskivan - ge möjlighet att betongen kan torka både uppifrån och underifrån... Men det vatten som ev. bildas i dränskivan bör kunna rinna ned i marken.
Alternativet är att bara använda 200mm dränskiva under golvet. (men jag inbillar mig att XPS-skivor kan ge lite bättre isolering.)
Men jag behöver kanske inte mer/bättre isolering för att få frostfritt.
Jag jämför golvet som en garageinfart utan snö. - Här är frostfritt djup 2,2m

I våras hade jag tjäle där golvet kommer att bli till efter midsommar. (men inga väggar fanns då - bara tak)
Taket kommer jag att isolera men förmodligen inte tillräckligt.

Jag är rädd att betonggolvet kommer att frysa sönder...
Tänkte använda självkompakterande betong, men det kanske måste vara annan kvalité för att den ska klara kyla?
Är huset nedgrävt 2 meter under mark eller inte? I så fall hur kunde du ha ett tak men inga väggar?

Betongen behöver du inte oroa dig för. Det är bara om tjälskjutande material under betongen fryser så att det börjar röra på sig som det kan uppstå sprickor. I en sådan ”snäll” miljö som du beskriver så klarar all betong av att frysa utan att skadas (förutom under själva gjutningsskedet).
 
:D
V vectrex skrev:
Är huset nedgrävt 2 meter under mark eller inte? I så fall hur kunde du ha ett tak men inga väggar?
Detta projektet började med att lägga dränering runt huset. På denna sida finns en altan (4x10m). När massorna var utgrävda (finkornig sandjord), insåg jag att det skulle bli enklare att gräva ut allt, mura upp väggar och skapa ett kallförråd under altanen och återfylla utanför altanen. Förra vintern stod altanen på stöttor i mitten och hade stöd längst ut på marken - men inga väggar på två sidor - fjärde väggen är källarväggen till huset. (men där ska ingen värme passera)

V vectrex skrev:
Betongen behöver du inte oroa dig för. Det är bara om tjälskjutande material under betongen fryser så att det börjar röra på sig som det kan uppstå sprickor. I en sådan ”snäll” miljö som du beskriver så klarar all betong av att frysa utan att skadas (förutom under själva gjutningsskedet).
Eftersom jag inte (idagsläget) kan / hinner bygga helt tätt uppifrån - bara en pressenning tätar på vissa ställen osv. kan vatten komma in. Har sett allt för många golv / trappor som stått ute och påverkats av väder och vind och betongen har utsatts för frostsprängning. blir inte "kul".
Gamla betongtrappor verkar hålla betydligt bättre än nyare - vet inte varför, men gissar att det har med betongblandning att göra.
Ett exempel på någon form av frostsprängning .: https://www.byggahus.se/forum/threads/frostspraengningar-i-betonggolv.134940/
 
Fick inte klart för mig varför jag skulle välja denna lösning. Så jag frågar igen
V vectrex skrev:
Om något så ska väl XPSen vara närmast betongen med pordrän underst....
Vilken fördel är det att lägga XPS:n direkt under betongen?
Min idé är att lägga XPS:n mot backen (utan fiberduk). Sanden i marken är dränerande, men inte kapilärbrytande, vilket både XPS:n och dränisolering är. Osäker vilken isolering som klarar konstant fukt bättre. Men spontant känns det som XPS:n. Drän isoleringen är av EPS-typ, men omsluten av "asfalt" (Bitumen) vilket också ska hantera fukt på ett bra sätt.
Att lägga dränisolering under betongen (med en fiberduk N2 så inte betongen tränger in i isoleringen.)
Det skulle medföra att betongen skulle kanske kunna torka ut bättre.
Dock skulle ångtrycket underifrån vintertid (varmare i marken än i betongen) kunna skapa fukt / is i isoleringen...
Förhoppningsvis kommer marken/sanden att bli lite torrare med bra dränering...

V vectrex skrev:
Oavsett, jag tycker du krånglar till det. Gräv ur lite mer och fyll upp med 10cm makadam. Ovanpå det 20cm vanlig isolering. Inget kommer frysa sönder och är hela förrådet 2 meter under marken (som jag tolkar det som) så kommer det hålla plusgrader året om där inne även utan någon uppvärmning (förutsatt att du isolerar taket också). Så djupt ner i marken går inte tjälen så det känns som du rustar för nästa istid.
Tror att isolering ger bättre effekt än makadam (men att gräva djupare är uteslutet).
Att förrådet i stortsett ligger under mark, spelar i detta fall ingen roll. Isoleringen under sulan / utanför väggen kommer att hindra jordvärmen att värma upp förrådet, eller min önskan .: Kylan får inte tränga ned i marken, gör den det kommer huset / altanen att lyfta många cm, när leran fryser. Förrådet kommer i stort sett att hålla utetemperatur.

Som sagt - Mina önskemål är .:
- Kontrollera grundvatten nivån - Kommer att göras med i huvudsak ESSDRÄN-dräneringsrör
https://essdran.com/draneringsror/

- Hålla väggen torr (görs genom Optidrän närmast vägg och i mitt fall Optiwebduk närmast jordmassorna.
http://www.fuktsparrteknik.se/wp-content/uploads/2017/02/Optidrain-Monteringsanvisning.pdf

- Hålla betongplattan så torr som möjligt. (osäker på optimal lösning)
Hade rummet varit uppvärmt hade problemet varit enlare.
Fukt vandrar från det varma till det kalla, vattenångan kommer att kylas och kondenserar någonstans i isoleringen / i betongen vid daggpunkten, det är avgörande att detta sker på ställen som kan hantera skeendet.
Med det resonemanget har du rätt i ditt påstående att lägga isolering överst, men där skulle nog EPS-isolering räcka....
Men torkning av betongen blir sämre.... Kanske ska blanda cellplast och dränisolering i samma lager?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.