Är i farten att bjuda på ett en och ett halvplanshus.

Det är byggt början på 90talet, men är putsat med 1 stegsmetoden.

Besiktningsmannen har besiktigat huset och påpekat en del hål i fasaden där stuprören sitter fast. Detta är åtgärdat med mjukfog av nuvarande ägaren. Mer än så vet jag inte ännu då jag inte fick tillgång till besiktningpapprena. Men det var detta ägaren nämnde.

Visningen har ännu inte varit utan körde inom huset då jag bor i närheten. Men ägaren nämnde att mäklaren sagt att det kostar runt 100 000 att byta fasaden. Det känns väldigt orimligt lågt?

Någon som bytt fasad till tlx träfasad på samma typ av hus? Är ett vanligt 1/5 plans hus 100kvm nere och 60 uppe.

Och har någorlunda pris idé?
Kan man ta dit en snickare som får ge en offert innan man köper huset?
 
Ta in flera offerter på företag som specialicerat sig på detta. I mitt grannskap byttes fasaden innan huset gick till försäljning. Arbetet gick på flera 100' men det blev ett snyggt och fint hus. Ditt spekulerade hus är ju inte så gammalt men det bör ändå vara svårsålt i nuvarande skick och med den kunskap som finns idag.

Välj i första hand ett annat hus!
 
Hmm låter inte så bra huset ligger i en mindre by med ett fåtal hus och det säljs ej hus så ofta här det mesta går i arv.

Kan man ta dit snickare som ger en offert även fast man inte köpt huset? För priser vill man ju ha koll på innan man budar.
 
T Timbuktu skrev:
Hmm låter inte så bra huset ligger i en mindre by med ett fåtal hus och det säljs ej hus så ofta här det mesta går i arv.

Kan man ta dit snickare som ger en offert även fast man inte köpt huset? För priser vill man ju ha koll på innan man budar.
Självklart kan du det, men om ni måste beträda fastigheten måste du ha nuvarande ägarens tillstånd. Ett alternativ är ju att buda och om du vinner budgivningen kräva en besiktnings klausul, besikta (vilket du väl ändå tänkt göea?)och ta dit en snickare för offert. Blir det då för dyrt, eller om din besiktningsman hittar nåt annat, säger du bara "nej tack, jag avstår".

Med tanke på de krav som finns på låntagare idag, kommer ägaren få svårt att sälja med mindre än att han åtgärdar fasaden först. Om du får köpa huset för 1,8mille,så får du jui nte låna de 300000 det kostar att byta fasad. Men om säljaren har pengar eller låneutrymme, kan han låta fixa fasaden och du köpa för 2,1och då ha 2,1 mille som beräkningsgrund för lånen.
 
Ja det är ju ett alternativ. Det är precis besiktigat av Anticimex. Får hela protokollet nästa tisdag då den riktiga visningen äger rum. Nu har jag bara varit och kollat på huset på egen hand inne och ute då ägaren var hemma.

Enligt han så påpekade besiktningsmannen hål i fasaden i i fästningar till stuprör. Åtgärd fylla med mjukfog. Huset är även precis ommålat kan det vara anledning att dölja något?

Påpekas är att huset ligger i skogen vid en sjö om det kan ha betydelse.
 
T Timbuktu skrev:
Ja det är ju ett alternativ. Det är precis besiktigat av Anticimex. Får hela protokollet nästa tisdag då den riktiga visningen äger rum. Nu har jag bara varit och kollat på huset på egen hand inne och ute då ägaren var hemma.

Enligt han så påpekade besiktningsmannen hål i fasaden i i fästningar till stuprör. Åtgärd fylla med mjukfog. Huset är även precis ommålat kan det vara anledning att dölja något?

Påpekas är att huset ligger i skogen vid en sjö om det kan ha betydelse.
Besiktningen är mest troligt en säljarbesiktning gjord för att säljaren tecknar en doldafelförsäkring.
Du SKA låta göra en egen, framförallt ska du akta dig för att ta över försäkringen
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
harry73
Köp inte huset med mindre än att du kalkylerar för fasadbyte till en fasad med luftspalt (trä, tegel eller puts på ej organisk skiva) räkna dessutom med mögelangrepp på en del an fasaden/stommen.
 
Håller på och får offert nu från ett företag. Skickat bilder och information. Men han sa att material, ställning,inplastning,ventilation och plåt räknar man 1200kr m2 med moms. Så bara där är 180-200 000kr. Sen tillkommer ju jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.