Åsa Lund
Ingen aning, kan det vara torka?
 
Hundkiss? :thinking:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ingen aning, kan det vara torka?
Ja, de kan vara en tanke men då borde fler vara uttorkade, inte bara just denna. Jag har kollat självbevattnings ledningen och den fungerar som den ska.

Har lagt ut lite vintergrön gödning idag och vattnat extra mycket.
 
T topmount skrev:
Hundkiss? :thinking:
Det är såklart inte omöjligt, dock så står de precis bakom en låg mur så då får det vara en ganska stor hund. Blir Idegran gult av just detta? Och hur hanterar man det? Kommer grenarna bara dö? Trodde avföring och kiss var bra för växter?
 
Det var nog en komisk referens till en annan tråd där vissa hävdar att växter dör av hundkiss. Det är inte det problemet du har. Snarare för mycket eller lite vatten. Värmen och torkan i luften kan ju i sig vara problemet också. Men degran repar sig bara den överlever.
 
Idegran är säkra kort, de tål mycket och är en av få barrväxter som tål att klippas in på bar ved och ändå slå nya skott. Osannolikt att det är torka eller övervattning som orsakat att den tappar sina barr, i så fall borde flera buskar visa upp symptom.
Det enda jag kan komma på är markproblem, att det ligger en eller flera stenar just där denna buske är planterad och att rötterna inte kan ta sig ner tillräckligt djupt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var nog en komisk referens till en annan tråd där vissa hävdar att växter dör av hundkiss. Det är inte det problemet du har. Snarare för mycket eller lite vatten. Värmen och torkan i luften kan ju i sig vara problemet också. Men degran repar sig bara den överlever.
Thuja brabant blir helt svart där hundar kissar så nog kan den dö eller bli ful...
 
När vi satte häcken förra året så grävde vi ett rejält hål, hålet fylldes igen med koskit och jord, och såklart häcken. De har vuxit väldigt bra sen dess. 1 planta av 60 har dött och då byttes den ut.

Då rötterna bör inte ha några problem.

Troligen är den överbevattnad, taget stryk av solen eller underbevattnad. Något annat har jag svårt att tänka mig.

Blir till att ut och känna i jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.