Hej

Bygger en pergola just nu.
Stående reglar=ihoplimmade, skruvade 45×95
Mått mellan dessa reglar är 4600mm.

Räcker det att ha 45×120 reglar som ligger på stolparna eller krävs större dimensioner för att inte dessa brädor ska svikta?
Det kommer inte vara någon tyngd på dessa brädor.
Ev. (Mindre troligt) så kommer det ligga reglar tvärs över dessa reglar.
 
Din fråga är: Kommer 45x120 på spännvidd 4,6 m med endast egenvikt som last att hänga ner?

Man bör ta hänsyn till att egenvikten är en långtidslast samt att virkets egenskaper försämras av att konstruktionen finns utomhus utan tak. Visserligen ökar egenvikten med dimensionen, men eftersom yttröghetsmomentet (som den viktigaste statiska parametern) ökar med kubiken på balkhöjden, så minskar nedböjningen med ökad konstruktionshöjd. Sedan är det främst en estetisk fråga hur stor nedböjning man accepterar. Min erfarenhet är att den typen av konstruktioner (liksom t.ex. horisontella staketribbor) är känsliga för även små deformationer. Det är dessutom en fråga om proportioner. Mitt svar är att 45x120 C 24 klarar spännvidden med begränsad nedböjning. Jag skulle dock välja en något större dimension för bättre proportioner.
 
  • Gilla
tomnil
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Din fråga är: Kommer 45x120 på spännvidd 4,6 m med endast egenvikt som last att hänga ner?

Man bör ta hänsyn till att egenvikten är en långtidslast samt att virkets egenskaper försämras av att konstruktionen finns utomhus utan tak. Visserligen ökar egenvikten med dimensionen, men eftersom yttröghetsmomentet (som den viktigaste statiska parametern) ökar med kubiken på balkhöjden, så minskar nedböjningen med ökad konstruktionshöjd. Sedan är det främst en estetisk fråga hur stor nedböjning man accepterar. Min erfarenhet är att den typen av konstruktioner (liksom t.ex. horisontella staketribbor) är känsliga för även små deformationer. Det är dessutom en fråga om proportioner. Mitt svar är att 45x120 C 24 klarar spännvidden med begränsad nedböjning. Jag skulle dock välja en något större dimension för bättre proportioner.
Ok, tack för svar.
Då kommer jag gå upp en dimension till 45×145 alternativt så får det bli en stolpe på mitten.
:D
 
Lånar tråden på samma tema.

Har planer på att sätta upp en pergola, eller ett ribbtak eller vad man nu väljer att kalla det.

Pergolan/Ribbtaket ska vara över trädäcket och jag hade tänkt mig totalt 6 st stolpar, dimension 95x95, placerade ca 3,6 m mellan varandra. Alltså blir det ett ribbtak på ungefär 7,2 x 3,6 m.

Min tanke är att skruva bort ett antal trallbrädor från däcket, gräva ner och gjuta plintar till stolparna mellan skruvreglarna. Därefter jacka ur för stolparna i trallen och lägga tillbaks dessa.

Sen har jag inte kommit längre i tanken om jag ska vara helt ärlig. Är osäker på hur jag ska tänka vidare för att få ihop en hållbar men ändå en lite någorlunda smäcker konstruktion.

Det enda givna är väl egentligen att ribborna högst upp ska läggas längs med den längre sidan, alltså totalt 7,2 m. Tänker mig ribbor med dimension 45x70 ställda på högkant med 45-50 mm mellanrum. Alltså blir det i så fall 35-40 st ribbor. Är det overkill? Kanske onödigt tätt? Eller kanske smartare att som TS gå upp i dimension till 45x95 eller 45x120 och placera dessa glesare?

Sen har jag (liksom i övrigt) dålig koll på hur jag bäst bör förbinda ihop stolparna med ribborna. Någon form av ram/syll/balkar behövs ju såklart. Dimension på dessa? Bör man sätta snedbitar som stöd mellan stolparna och balkarna? Alltså typ Y. Behövs det i så fall i alla ledder? Eller räcker det med vinkelbeslag av lämplig dimension för att hålla ihop det?

Tanken är som sagt att ribbor ska fästas ovanpå som ett glest tak/pergola, men i framtiden kanske man kommer att vilja lägga ett plasttak ovanpå ribborna för att göra det till ett riktigt tak. Antar att detta kommer att öka kraven på stabilitet med tanke på vindfånget som detta medför på en relativt vindutsatt plats?

Även om det inte är dags att börja snickra riktigt än, så undrar jag om det finns någon särskild arbetsordning att följa vid en sådan här konstruktion. Tänker främst på för att få det rakt och snyggt och för att undvika att bygga in sig i ett hörn exempelvis.

All hjälp, info och vägledning mottages tacksamt!
Behövs mer info så återkom.

Bifogar bild jag använt som inspiration.
 
  • Svartmålad pergola med ribbtak i en trädgård, flankerad av grönska och bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dkhansson
  • Laddar…
Om det ska vara en helt fristående pergola behöver den stabiliseras med diagonalstag eller liknande anordning. Korsdragna wirar på två av sidorna är ett alternativ. Pergolan på bilden stagas av väggbitar i hörnen. Hur tätt ribborna bör sitta beror delvis på orienteringen i väderstreck. Om ribbornas långsidor är vända mot söder, kan man räkna ut lämpligt avstånd mellan dem för att få skugga mitt på dagen. Jag tror att 45-50 mm är onödigt tätt för 45x70 under alla förhållanden. Ribbor som är 45x70 C 24 bör inte ha så lång spännvidd som 3,6 meter. Halva avståndet, dvs 1,8 meter, är mer lagom. Regelverket som bär upp ribborna bör vara 45x170 C 24. Liggande stolpar med kvadratiskt tvärsnitt som på bilden bör vara minst 120x120 C 24. Det finns väldigt många utformningsvarianter. Viktigast är att det blir snyggt i längden och då är hög virkeskvalitet A och O.
 
J justusandersson skrev:
Om det ska vara en helt fristående pergola behöver den stabiliseras med diagonalstag eller liknande anordning. Korsdragna wirar på två av sidorna är ett alternativ. Pergolan på bilden stagas av väggbitar i hörnen. Hur tätt ribborna bör sitta beror delvis på orienteringen i väderstreck. Om ribbornas långsidor är vända mot söder, kan man räkna ut lämpligt avstånd mellan dem för att få skugga mitt på dagen. Jag tror att 45-50 mm är onödigt tätt för 45x70 under alla förhållanden. Ribbor som är 45x70 C 24 bör inte ha så lång spännvidd som 3,6 meter. Halva avståndet, dvs 1,8 meter, är mer lagom. Regelverket som bär upp ribborna bör vara 45x170 C 24. Liggande stolpar med kvadratiskt tvärsnitt som på bilden bör vara minst 120x120 C 24. Det finns väldigt många utformningsvarianter. Viktigast är att det blir snyggt i längden och då är hög virkeskvalitet A och O.
Tack för svar!
Jag spånade vidare och kom fram till att det blir nog till att sätta ytterligare en rad med stolpar, och då göra egen variant på ca 120x120 med hjälp av 3 st reglar på 45x120. Jag satte ihop en enkel modell i Excel för att illustrera det hela, se bild.

Hade en konstruktion som denna fungerat eller är den fortfarande i det tveksamma slaget?

Gör exempelvis de totalt 8 st gröna reglarna som fästs i de blå reglarna någon större nytta, eller hade det räckt med 4 st? De är ju egentligen mest tänkta för att skapa lite stabilitet i norr-söder samt att ha något att skruva ribborna i, som ska ligga väst-öst.

Med tanke på att de blå reglarna ska läggas i U:et på stolpen, kanske stolparna ska göras av 3 st 45x145 istället för att få någon extra centimeter att vila på? Tänker då främst på de tre mittenstolparna där två blå reglar ska samsas i ett U.

Frågorna är fortsatt många och kunskapen begränsad, så all feedback mottages tacksamt.
 
  • Excel-modell av byggkonstruktion med färgkodade reglar och stolpar samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anka77
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har gjort en enkel bild för att illustrera principerna. Jag tror det räcker med 6 stolpar. Vad som inte syns är de diagonalstag som måste finnas i två fack, ett på en av långsidorna och ett på någon av kortsidorna. Gärna samlade intill ett hörn.

Balkskor är inte snygga vid synliga montage. Du bör tänka ut andra lösningar, t.ex. urtagning i stolparna. Det är inte fråga om några stora laster. Ribborna bör ha rektangulära tvärsnitt, så att höjden är större än bredden. Jag skulle inte använda för små dimensioner om jag inte har tillgång till en justersåg. Virkeskvaliteten blir lätt för låg. Använd inte mindre än 45x70 mm.
Illustration av en träkonstruktion med 6 stolpar och ribbor med rektangulära tvärsnitt utan diagonalstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har gjort en enkel bild för att illustrera principerna. Jag tror det räcker med 6 stolpar. Vad som inte syns är de diagonalstag som måste finnas i två fack, ett på en av långsidorna och ett på någon av kortsidorna. Gärna samlade intill ett hörn.

Balkskor är inte snygga vid synliga montage. Du bör tänka ut andra lösningar, t.ex. urtagning i stolparna. Det är inte fråga om några stora laster. Ribborna bör ha rektangulära tvärsnitt, så att höjden är större än bredden. Jag skulle inte använda för små dimensioner om jag inte har tillgång till en justersåg. Virkeskvaliteten blir lätt för låg. Använd inte mindre än 45x70 mm.
[bild]
Fin bild! Precis något sådant som är i åtanke. (y)

Så 6 stolpar räcker ändå? Då blir det ca 3,6 m mellan varje stolpe alltså. Är det stolpar på 95x95 (2 st 45x95) eller 120x120 (3 st 45x120) som räcker med 6 st?

Diagonalstagen förstår jag tyvärr inte. Googling ger mig bara olika metallkonstruktioner nämligen. Hur byggs/monteras sådana i en träkonstruktion på ett bra och snyggt sätt?

Utseendemässigt har jag nog inga problem med synliga balkskor. Tanken är bygga i vanligt tryckimpregnerat virke som ska målas året efter. Tänkte då även måla balkskorna i samma färg. Dålig idé?

Virkeskvalitet har jag (också) dålig koll på. Hur vet jag vad som är tillräckligt bra eller ej? Vad ska jag leta efter eller undvika?

Ribbor på högkant dimension 45x70 låter bra i mina öron, sådana var tanken från början.

Är övriga dimensioner på min enkla ritning OK eller är det något mer som borde justeras?
 
Stolpar klarar väldigt stora laster. Tar man bara hänsyn till deras bärförmåga, räcker det med 4, men då blir det för långa spännvidder för det horisontella materialet. Därför är 6 stolpar lagom. Det räcker med tryckimpregnerat 95x95.

När det gäller virkeskvalitet och tryckimpregnerat finns det två kvalitetssystem att tänka på (förutom själva tryckimpregneringen). Stolpar och grövre reglar är hållfasthetsklassade. Välj C 24 virke. C 14 är vanligt men olämpligt för den här typen av konstruktion. Övrigt virke (det gäller framför allt ribborna) är sorterat med hänsyn till förekomsten (och typen) av kvistar. Bästa sorten kallas G4-0 och sämsta G4-3. I det här fallet skulle jag inte köpa sämre än G4-1.

Synliga balkskor ska du absolut undvika. Det är inte svårt att fälla in reglarna i stolparna. Se skiss. Skiss av träkonstruktion med en stolpe och en regel, som visar inpassning av reglarna i stolpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lagt till några diagonalstag på den gamla bilden. De kan vara av trä, men också stålwirar. Skiss av träkonstruktion med sex stolpar, takreglar och diagonala stag, föreslagen dimension är angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt förslag till dimensioner : stolpar 95x95, reglar 45x170, ribbor 45x70.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Stolpar klarar väldigt stora laster. Tar man bara hänsyn till deras bärförmåga, räcker det med 4, men då blir det för långa spännvidder för det horisontella materialet. Därför är 6 stolpar lagom. Det räcker med tryckimpregnerat 95x95.

När det gäller virkeskvalitet och tryckimpregnerat finns det två kvalitetssystem att tänka på (förutom själva tryckimpregneringen). Stolpar och grövre reglar är hållfasthetsklassade. Välj C 24 virke. C 14 är vanligt men olämpligt för den här typen av konstruktion. Övrigt virke (det gäller framför allt ribborna) är sorterat med hänsyn till förekomsten (och typen) av kvistar. Bästa sorten kallas G4-0 och sämsta G4-3. I det här fallet skulle jag inte köpa sämre än G4-1.

Synliga balkskor ska du absolut undvika. Det är inte svårt att fälla in reglarna i stolparna. Se skiss.[bild]
Jag har lagt till några diagonalstag på den gamla bilden. De kan vara av trä, men också stålwirar.[bild]
Mitt förslag till dimensioner : stolpar 95x95, reglar 45x170, ribbor 45x70.
Tackar ödmjukast för ditt engagemang!
Har uppdaterat min ritning, se bild.

Jag är nu med på vad som avses med diagonalstag, dock blir det väldigt opraktiskt med sådana med tanke på hur trädäcket är utformat i övrigt. Kan jag ersätta diagonalstag med en extra stolpe på korsidorna (se ritning)?

Om det inte räcker med extra stolpar på kortsidorna kan jag även tänka mig någon form av "Y-stöttning" (vet ej vad det heter på fackspråk) mellan stolparna och regeln upptill (se bild). Tillför detta erforderlig stabilitet mån tro?

En annan tänkbar lösning skulle kunna vara att bygga någon form av spaljé nedtill på ena kortsidan, om det nu kan hjälpa till att stötta upp (se bild).

Är det något av dessa alternativ som skulle kunna göra jobbet istället för diagonalstag?

Har även ändrat tillbaka till 95x95 (90x95) stolpar och är helt med på hur hörnstolparna ska bära upp reglarna (blåa). Dock när det gäller stolparna på mitten av långsidorna undrar jag om det är tänkt att det ska se ut som på min enkla ritning av en stolpe uppifrån (se bild). Är detta det bästa sättet för att få ihop tre reglarna att vila på en stolpe?

När det sen gäller reglarna (gröna) som går riktning N-S och som inte vilar på stolpar så vet jag inte hur jag ska göra utan att använda balkskor. Antar att även dessa reglar behöver vara 45x170 precis som ramen av reglar runtom (blåa)?
Att bara skruva fast dessa genom blå regel, alternativt skråskruva, känns för mig som lekman inte tillräckligt, eller har jag fel? Här hade jag gått för balkskor om inget annat.

Sen har jag inte förstått vad som är så negativt med balkskor, är det en dålig konstruktionsdetalj i ett "tak" eller anses det bara fult? Hade en invändig balksko ansetts snyggare eller är en sådan för klen? Här känner jag att jag hade behövt mer info om hur man ska tänka.

Och som sagt, eventuella balkskor hade även målats tillsammans med träet tids nog. Fortfarande big no-no?

Som lekman brukar jag titta på virke hos t.ex. Byggmax. Vill minnas att de brukar skriva att deras tryckta virke är främst G4-3 eller G4-2, så detta går alltså bort gällande kvalitet? Får ta och lusläsa deras etiketter nästa gång och se vad som faktiskt ligger på brädgården.

Brukar det vara svårt (och dyrt?) att få tag på bättre virkeskvaliteter såsom G4-1 och G4-0 eller är det något alla välsorterade byggvaruhus kan erbjuda till en rimlig penning?
 
  • Färgkodad ritning som visar planeringen av reglar och stolpar för en trädäcks-konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enkel ritning av ett trädäcks underkonstruktion med mått 3,6 meter, inkluderar stolpar och överliggande bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av trädäck med mått, visar stolpar och reglar utan diagonalstag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en stolpanslutning med tre reglar och måtten 95 mm angivna, i svart och grått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra stolpar tillför inget till stabiliteten. Jag har uppdaterat min bild med de tre metoder som kan användas. 1) Diagonalstag (kan också utföras med stålstag eller vajrar), 2) Snedsträvor och 3) Väggbitar.
3D-modell av en pergola med takribbor, diagonalstag, snedsträvor och en väggbit för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du måste använda beslag, kolla hos en mycket välsorterad bygghandel eller gå till en smed/mekanisk verkstad och be dem tillverka sådana i plattstål. Rejäla doningar som syns. Balkskor är fula och sänker intrycket av din vid det här laget ganska dyra pergola avsevärt.

Byggmax är fel ställe att gå till om du vill ha virke med högre kvalitet. De har normalt bara G4-3. Till stolpar och bjälkar ska du använda hållfasthetsklassat virke av C 24 klass, som också tar hänsyn till att det inte finns för många kantkvistar. (C 24 virke kan dock finnas hos Byggmax) Väljer du för dålig sortering på ribborna kan hela projektet bli ett misslyckande och därigenom dyrt. Helst G4-1. Kolla på något XL-Bygg varuhus eller beijers. Högre sortering blir dyrare, men ger också mindre nängd spill.
 
Dags att damma av det här projektet, åtminstone i teorin tills vidare. Har bollat olika idéer och utformningar med säljare på byggvaruhandel samt snickare. Ännu har jag inte bestämt mig för hur detta bäst ska utformas på grund av lite olika svar och åsikter från nämnda fackmänniskor.

Hursomhelst, en fråga som uppstått/diskuterats är det maximala avståndet mellan två stolpar som en regel 45x170 (C24-klass) klarar utan att börja svikta för mycket (dvs det som tråden egentligen handlade om från början passande nog...) så att det antingen blir för fult eller instabilt i slutändan.

Tanken är som beskrivits tidigare i tråden att innanför 45x170-stommen ha ett antal reglar att skruva ribborna i. Skruvreglarna beräknas bli 45x95 och ribborna antingen 45x45 eller stående 45x70. Lämpligt avstånd mellan ribborna är också oklart. Låt oss säga lagom... :D

Den stora frågan är alltså det maximala avståndet mellan stolparna (95x95) som bär upp 45x170-stommen. För många okända variabler för att ge ett exakt svar, men ett ungefärligt svar i 0,5-meters intervaller kanske någon kunnig här skulle vilja ge sig på att uppskatta?

För att öka stabiliteten är snedsträvor den tänkta lösningen. Frågan är vilken dimension som bör användas till dessa samt hur långa de bör vara för att det få någon effekt.

Tack på förhand!
 
L LiteSkruvad skrev:
Dags att damma av det här projektet, åtminstone i teorin tills vidare. Har bollat olika idéer och utformningar med säljare på byggvaruhandel samt snickare. Ännu har jag inte bestämt mig för hur detta bäst ska utformas på grund av lite olika svar och åsikter från nämnda fackmänniskor.

Hursomhelst, en fråga som uppstått/diskuterats är det maximala avståndet mellan två stolpar som en regel 45x170 (C24-klass) klarar utan att börja svikta för mycket (dvs det som tråden egentligen handlade om från början passande nog...) så att det antingen blir för fult eller instabilt i slutändan.

Tanken är som beskrivits tidigare i tråden att innanför 45x170-stommen ha ett antal reglar att skruva ribborna i. Skruvreglarna beräknas bli 45x95 och ribborna antingen 45x45 eller stående 45x70. Lämpligt avstånd mellan ribborna är också oklart. Låt oss säga lagom... :D

Den stora frågan är alltså det maximala avståndet mellan stolparna (95x95) som bär upp 45x170-stommen. För många okända variabler för att ge ett exakt svar, men ett ungefärligt svar i 0,5-meters intervaller kanske någon kunnig här skulle vilja ge sig på att uppskatta?

För att öka stabiliteten är snedsträvor den tänkta lösningen. Frågan är vilken dimension som bör användas till dessa samt hur långa de bör vara för att det få någon effekt.

Tack på förhand!
Vi körde på stående reglar 45×95, limmade och skruvade.
Som liggande hade vi 45×145.
Vi har ca 4,20 mellan stolparna utan att det svikta. Dick ingen mer belastning ovanifrån.
 
P Pappa1986 skrev:
Vi körde på stående reglar 45×95, limmade och skruvade.
Som liggande hade vi 45×145.
Vi har ca 4,20 mellan stolparna utan att det svikta. Dick ingen mer belastning ovanifrån.
Så ni har en stomme med 45x145 och på denna stomme har 45x95 stående som ”ribbor” i taket av pergolan? Och ca 4,20 m mellan stolparna?
Intressant!
Jag är som sagt inne på 45x170 som stomme och 45x95 som reglar i stommen och sen ribbor ovanpå det.

Låt oss säga att avståndet är max 4,50 m mellan stolparna. Pallar 170-stommen ytterligare vikt i form av ribbor ovanpå allting?
 
L LiteSkruvad skrev:
Så ni har en stomme med 45x145 och på denna stomme har 45x95 stående som ”ribbor” i taket av pergolan? Och ca 4,20 m mellan stolparna?
Intressant!
Jag är som sagt inne på 45x170 som stomme och 45x95 som reglar i stommen och sen ribbor ovanpå det.

Låt oss säga att avståndet är max 4,50 m mellan stolparna. Pallar 170-stommen ytterligare vikt i form av ribbor ovanpå allting?
Ska nog vända på det.
Stående reglar 2st 45×95 limmade och skruvade. På dessa stolpar så är det ribbor 45×145mm.
Här en en bild, så är det lättare att förstå vad jag menar hehe
Trästomme till byggprojekt med stående reglar och ribbor framför ett rött hus med mörkt tak och grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte att du kan lägga mer tyngd på dem 45×170 utan att det börja svikta.
Men finns säkert någon som har bättre koll på det än mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.