Hej,

Funderar på att bygga om min tvåa till en trea. Sekelskifteslägenhet, stammarna går längs med den långa väggen till vänster i bilden. Tror ni det är möjligt att förstora öppningen mellan nya köket och vardagsrummet som jag gjort (det är ca 3.2m i tak så en balk kanske går att sätta?).

Nuvarande planlösning:

Ritning av lägenhet med planlösning föreslagen ombyggnad från tvåa till trea, inkluderar kök, badrum och rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag till trea:

Planritning över en sekelskifteslägenhet som ska omvandlas från två till tre rum, med stammar längs ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror förstorningen är det lilla problemet jämnfört att få till två flyttade avloppsstammar och ventilation.

Kommer krävas att du anlitar en fackman som räknar på detta och gör en plan om skall ha en chans att få godkänt av styrelsen. Du kommer alltså behöva lägga ner stora kostnader och mycket jobb innan du vet om du får genomföra ditt projekt.
 
Hej,

Tack för svar!

Hur menar du med flytt av avlopp? Min tanke var att använda nuvarande köksavlopp till nya badrummet/duschen och avloppet till nuvarande badkar för diskho. Toaletten flyttar vi till andra sidan väggen för att undvika dra om toalettavloppet. Tror du inte detta fungerar?
 
BirgitS
Har du över huvud taget pratat med styrelsen?
Det är ju synd att lägga en massa tid på planering osv. och sen säger de att det är förbjudet att t.ex. flytta badrummet. Sånt går ju visserligen att ta till hyresnämnden och sen överklaga men då börjar det bli lång kalendertid.

Blir det nya lilla rummet tillräckligt stort för att kunna användas till något?
På ritningen ser det ju ut att vara betydligt mindre än köket.

Hur har du tänkt att kompensera för all förvaring i klädkammare och garderober som försvinner?
 
Nu är jag lekman, men jag skulle trott som du. Det bör även sitta frånluft i båda rummen du tänker byta plats på.

Om du köksfläkt antar jag att det är en kolfilterfläkt?

När jag var ordf i en BRF hade jag krävt underlag för vad som krävs för att ta ned väggarna från en fackman.

Ett tips, om det finns fler likadana lägenheter ovan/under dig. Kolla med grannarna om de byggt om. Att flytta kök in i större hallar är ett grepp som varit populärt i 10-15 år. Iaf i Stockholm. Kanske har redan någon annan redan gjort detta?
 
Redigerat:
A antmag skrev:
Hej,

Tack för svar!

Hur menar du med flytt av avlopp? Min tanke var att använda nuvarande köksavlopp till nya badrummet/duschen och avloppet till nuvarande badkar för diskho. Toaletten flyttar vi till andra sidan väggen för att undvika dra om toalettavloppet. Tror du inte detta fungerar?
Har du koll på vad för stammar för avlopp och vatten som finns i nuvarande kök och badrum?

T.ex. kan dimensionen på vatten och avlopp i nuvarande kök vara för klen för att tåla en WC o Dusch. Det går dock att ordna om du kan riva upp golvet och lägga nya vattenrör och avlopp.

Vad är det för ventilation som finns nu i köket respektive badrummet?

Mvh
 
A antmag skrev:
Hej,

Tack för svar!

Hur menar du med flytt av avlopp? Min tanke var att använda nuvarande köksavlopp till nya badrummet/duschen och avloppet till nuvarande badkar för diskho. Toaletten flyttar vi till andra sidan väggen för att undvika dra om toalettavloppet. Tror du inte detta fungerar?
Tänk på att en ändring av antalet rum innebär samma plikter som en försäljning gör med vinstskatt osv.
 
  • Gilla
zaandra
  • Laddar…
M maximm skrev:
Tänk på att en ändring av antalet rum innebär samma plikter som en försäljning gör med vinstskatt osv.
Hur menar du då? Detta bör inte innebära ngn. ändring av andelstal. OM andelstalet måste ändras, då kan det bli jättestrul, men det borde inte vara aktuellt här.
 
Hej,

Tack för alla svar.

Detta är bara på idéstadiet än så länge så har inte pratat med styrelsen än. Insåg nu att ovan planlösning gav en 70 cm bred gång bredvid det nya badrummet vilket kanske blir lite tight. Vad tycker ni?

En annan idé givet att det är möjligt att ta ner eller bjälka upp den bärande väggen mellan garderoben och vardagsrummet är som nedan:

Enkel planlösningsskiss för bostad med föreslaget badrum och 70 cm gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni denna lösning är genomförbar (givet att styrelsen är ok med den)? Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att ta ner bärande väggar?
 
  • Skiss av en planlösning för en lägenhet med markerad potentiell förändring av bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
A antmag skrev:
nsåg nu att ovan planlösning gav en 70 cm bred gång bredvid det nya badrummet vilket kanske blir lite tight. Vad tycker ni?
Det är smalt, du kan mäta hur stora dina dörröppningarna är för att jämföra. Men å andra sidan ser det ju ut att gå att minska ner på utrymmet till höger om duschen.

A antmag skrev:
Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att ta ner bärande väggar?
Det beror ju mycket på hur väggen är konstruerad. Det är också något som en styrelse kan förbjuda, även om det går att dra vidare.

Ditt nya förslag är också bra, det blir ju ett mindre vardagsrum men ett större andra sovrum jämfört med det första..
 
Det är inte så dyrt som man lätt kan tro med ingrepp i bärande väggar. Det varierar givetvis beroende på material i väggen, och om det behövs någon special balk. En standard stålbalk för ändamålet kanske kostar 1000 kr / m. I enklare fall kan nog både håltagning och montering av balk göras av typ två gubbar på 3 - 4 dagar. Om det krävs diamantsågning, så skulle jag gissa på 10 - 15 000 för det.

Kostnad för konstruktör och kontrollansvarig, kan handla om 5 - 15 000, väljer du fel kan det bli 50 000 också.
 
Det låter ju inte så farligt rent kostnadsmässigt att ta ner väggen. Kanske är en bättre lösning än den första.

Bifogar en bild på hur väggen ser ut. Är ca 80cm djup och i någon form av betong.
Vit dörr i en trolig betongvägg, synlig del av ett golv med träpaneler.

Kan jag räkna med 50-100k för att ta ner den inklusive allt?
 
T
A antmag skrev:
Det låter ju inte så farligt rent kostnadsmässigt att ta ner väggen. Kanske är en bättre lösning än den första.

Bifogar en bild på hur väggen ser ut. Är ca 80cm djup och i någon form av betong.
[bild]

Kan jag räkna med 50-100k för att ta ner den inklusive allt?
Det är ingen betongvägg utan antagligen tegel
 
  • Gilla
zaandra och 1 till
  • Laddar…
A antmag skrev:
Det låter ju inte så farligt rent kostnadsmässigt att ta ner väggen. Kanske är en bättre lösning än den första.

Bifogar en bild på hur väggen ser ut. Är ca 80cm djup och i någon form av betong.
[bild]

Kan jag räkna med 50-100k för att ta ner den inklusive allt?
Jag skulle tro att den budgeten räcker, kan vara billigare. Men det kan finnas komplikationer som visar sig först när konstruktören fått titta på det lite, eller i värsta fall när man börjar riva.

Ibland skall förstärkningen inte bara hålla emot uppåt, utan måste även hålla ihop väggarna i sidled.
 
Ok tack låter bra, tack för input. Lägenheten ligger på våning 1 av 6. Är det något som kommer göra det mer komplicerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.