R
Snälla djur och skadar inte ett hus , bygger bo för det mesta i stenmurar , under stenar i slänter och i bland under hus , bra om du har trädgårdsland
 
Jag skulle akta ett humlebo nästan lika högt som om det var min egen bostad. Den urbaniserade människan har glömt bort (aldrig fått lära sig) hur viktiga bina är för vår överlevnad. Bin är inga plågodjur, på engelska används begreppet "bees" ofta slarvigt om getingar, dessa två grupper insekter ska INTE blandas ihop. Humlor må vara nyfikna och ibland närgånga, men väldigt sällande störande eller irriterande. Håller man öppet inomhus hittar de oftast ut på egen hand, till skillnad från puckade bromsar och getingar. Folk som blir rädda för dessa varelser har inte förstått skillnaden mellan bi och geting. Dessutom är en humlas sting, om man nu lyckas provocera dem så mycket att de sticks, mycket mildare än ett getingstick, därför säger man att de "bränns".

Kanske finns något roligt man kan göra för boet för att få dem att trivas och säkra deras överlevnad? Flera humlearter är utrotningshotade och bättre pollinatörer får man leta efter. Låt trädgården blomstra och njut av ditt "landakvarium"! :)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 9 till
  • Laddar…
Tackar för synpunkterna. Att ta död på dom har inte funnits inte som alternativ men jag ska försöka få dom att flytta ut från grunden till ett eget humlehus till nästa år.
 
  • Gilla
KA-1 och 2 till
  • Laddar…
R
Dom små liven är inte stora , vill dom komma in så gör dom det , enligt experter så
boar dom inte i samma bo år från år
 
R rävlyan skrev:
Dom små liven är inte stora , vill dom komma in så gör dom det , enligt experter så
boar dom inte i samma bo år från år
Nej, det gör dom inte. Det är dessutom bara drottningar som överlever vintern.
 

Bästa svaret

V
Carl-Gustav har väl överlevt många vintrar(kunde inte låta bli).
Humlor är väldigt snälla,man kan t.o.m. klia dom på ryggen om man är försiktig.
 
V volvo51 skrev:
Carl-Gustav har väl överlevt många vintrar(kunde inte låta bli).
Humlor är väldigt snälla,man kan t.o.m. klia dom på ryggen om man är försiktig.
Humor! Han lever nog på övertid, drottningen kan ha eldiga gener :)
 
R rävlyan skrev:
Dom små liven är inte stora , vill dom komma in så gör dom det , enligt experter så
boar dom inte i samma bo år från år
Vi hade en sommarstuga när jag växte upp och på ett ställe i huset så hade vi ett humlebo. Det var på samma ställe så långt jag kan komma ihåg. Så visst kan dom i samma bo i många år.
 
Hade humlebo för några år sedan i husgrunden. De hade sitt bo mellan grundstenen och träfasaden. Det enda de påverkade var att det inne rasade ner lite skräp.

Jag pratade med anticimex och de sa att de inte gör någon skada och försvinner till nästa säsong. Och så var det. Trevligt med humlor, framförallt om man har fruktträd och annat som vill pollineras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.