Odlade liten bit gräs till mina katter på balkongen i en plastlåda.
Blev fint som snus. Har vattnat frenetiskt p g a värmen men nu ser det inte lattjo ut. Går det att rädda? Har ngn dl gräsfrön kvar, kan dom vara en hjälp i nöden eller är det bara att slänga hela plastlådan och göra nytt försök när svalare?

(Gröntgräsbilderna är med ca 4 dagars mellanrum och den vissa drygt tre veckor senare)
 
  • Tätt gräs odlad i plastlåda som husdjursfoder, nyligen vattnad och i full tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Katt sitter bredvid en plastlåda med frodigt grönt gräs på en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En katt ligger i en plastlåda med gräs odlad på en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastlåda med delvis vissnat och frodigt gräs odlad på en balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vad kör du med för gräsklippare i katt urinoaren? Du får vertikalskära med brödkniven.

Det är så att om det hela skall fungera då måste du göra massa hål i botten på baljan så överflödigt vatten rinner ut annars ruttnar det.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Vad kör du med för gräsklippare i katt urinoaren? Du får vertikalskära med brödkniven.

Det är så att om det hela skall fungera då måste du göra massa hål i botten på baljan så överflödigt vatten rinner ut annars ruttnar det.
Det är INGEN katturinoar!!! Okey?
Ifrågasatte oxå om inte hål undertill vore högst lämpligt till dom som instruerade mig. Dom sa nej. Du säger ja. Min instinkt säger du vet bättre än dom. Har inte ansat det ngn ggn, men får bli med nagelsaxen, typ, om det nu kommer blir aktuellt överhuvudtaget...
Vad gör man med det redan "ruttna" delen? Hål i botten och drar på lite fler frön? Eller slänger ut det och börjar om från början?
 
R
B bassetasse skrev:
Det är INGEN katturinoar!!! Okey?
Ifrågasatte oxå om inte hål undertill vore högst lämpligt till dom som instruerade mig. Dom sa nej. Du säger ja. Min instinkt säger du vet bättre än dom. Har inte ansat det ngn ggn, men får bli med nagelsaxen, typ, om det nu kommer blir aktuellt överhuvudtaget...
Vad gör man med det redan "ruttna" delen? Hål i botten och drar på lite fler frön? Eller slänger ut det och börjar om från början?
Du kanske kan vända på det dåliga och strö på sand. Gräs växer bra i sand sålänge det får lite fukt. Räcker nog att spreja på vatten med en sprayflaska.
 
R
Ser ut som om du har använt blomsterjord.
 
R RapidSledge skrev:
Ser ut som om du har använt blomsterjord.
Använt en jord på rekommendation (efter ingående beskrivning vad det skulle användas till och att skulle odlas i plastback/låda från Ikea) av butiken jag köpte gräsfröna och jorden,

Var väldigt tydlig att jag "tillförlitade" mig på deras kunskap då jag har förmågan att ta livet av plastblommor t o m med mina "gröna fingrar".
 
Det är inga problem med jordtypen, gräs kan växa i sand om du vill. Felet är redan identifierat, finns det inget hål som eventuellt överskottsvatten kan rinna ut igenom kommer du dränka rötterna och då ruttnar allting.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
Det måste inte vara hål i botten, men jag fattat det som att det är jord hela vägen? Du ska bara ha omkring 5 cm jord och det ska vara nästan ända upp till kanten. Underst ska du först ha ett rejält lager grov sten, lecakulor eller liknande som vattenmagasin (ca 10-15 cm), på det en duk så att sand och jord inte rinner igenom ner till stenarna. På duken ett rejält lager sand eller liknande, sedan jorden och gräs på toppen.
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
BirgitS
Om man inte har någon dränering, som i nuläget, är det väldigt viktigt att man aldrig vattnar om jorden i botten av lådan är fuktig och aldrig mer vatten än att det blir lätt blött i botten.
 
  • Gilla
bassetasse och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är inga problem med jordtypen, gräs kan växa i sand om du vill. Felet är redan identifierat, finns det inget hål som eventuellt överskottsvatten kan rinna ut igenom kommer du dränka rötterna och då ruttnar allting.
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste inte vara hål i botten, men jag fattat det som att det är jord hela vägen? Du ska bara ha omkring 5 cm jord och det ska vara nästan ända upp till kanten. Underst ska du först ha ett rejält lager grov sten, lecakulor eller liknande som vattenmagasin (ca 10-15 cm), på det en duk så att sand och jord inte rinner igenom ner till stenarna. På duken ett rejält lager sand eller liknande, sedan jorden och gräs på toppen.
BirgitS BirgitS skrev:
Om man inte har någon dränering, som i nuläget, är det väldigt viktigt att man aldrig vattnar om jorden i botten av lådan är fuktig och aldrig mer vatten än att det blir lätt blött i botten.
Jösses va Ni kan! Och 1000 tack får era svar, tips och råd, verkligen (y):D.
Sista fråga: Är den befintliga jorden körd eller kan jag lägga över den i en påse eller liknande medans jag fixar dräneringen och sen återanvända jorden?
 
BirgitS
Luktar jorden i botten som vanlig jord eller luktar den illa som något som ruttnar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Luktar jorden i botten som vanlig jord eller luktar den illa som något som ruttnar?
Har varit ute och krafsat i lådan nu. Luktade som när man grävde efter mask när skulle ut och fiska när man va liten... Och va inte minsta fuktigt i botten utan snustorr jord... Närbild av torr jord och rotrester där någon krafsat, antyder trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Då bör det ju gå bra att använda den igen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.