L Lolight skrev:
Påstår du att jag har fel? Mina data kommer från nationalekonom Hans Jensevik och hans kommer från SCB.
Vilken standard är det som har ökat menar du?
Ja, Jag påstår att du har fel. :D
Mycket möjligt att det är jag som har fel. Kan du hitta nån referenser på detta ämne? Jag ska försöka leta upp nån bra statistik. Mina åsikter är bara baserade på hur vanliga knegare så som jag hade det när jag var liten och så som vi har det nu.
 
L Lolight skrev:
Om landet tar lån från andra länder ja. Det som är skrämmande är att Liberalerna och andra vill att vi ska införa Eurovalutan. Vi vet att det leder till högre priser för varor i landet.
Det samt att vi nu får fördubblad medlemsavgift till EU om England lämnar, lägg till att vi tar NATO också. Då ska vi lägga 4% av BNP på vapen och sådant. Vi ligger nu under 1% tydligen. Dvs en fyrdubbling av kostnaderna bara där.
Nej, ladorna är tomma.
Nu snackar vi alternativa facka på hög nivå.
Inget av detta stämde.

Det är sant att om vi skulle uppfylla NATOs rekommendation på 2% (var fick du 4% ifrån?!?) så skulle detta bli mycket dyrt. Typ många gånger dyrare än de "stora" kortsicktiga kostnader integrationen för med sig...
 
L
Nefrums Nefrums skrev:
Nu snackar vi alternativa facka på hög nivå.
Inget av detta stämde.

Det är sant att om vi skulle uppfylla NATOs rekommendation på 2% (var fick du 4% ifrån?!?) så skulle detta bli mycket dyrt. Typ många gånger dyrare än de "stora" kortsicktiga kostnader integrationen för med sig...
Inget vad då? L vill införa fullt medlemskap i EU, det sa de i Almedalen. Det innebär Euron.
Jag är inte sämre att jag kan säga ok, om det är 2% så det väl så. Då har vi rett ut det.
L och övriga alliansen vill ha NATO, är det fel?
 
L
Nefrums Nefrums skrev:
Ja, Jag påstår att du har fel. :D
Mycket möjligt att det är jag som har fel. Kan du hitta nån referenser på detta ämne? Jag ska försöka leta upp nån bra statistik. Mina åsikter är bara baserade på hur vanliga knegare så som jag hade det när jag var liten och så som vi har det nu.
Jag pratar om ekonomiska trender nu de senaste 10 åren och vad som väntar.
Vårt land har levt bra på att vi kom ut bra ur WW2, där vi kunde exportera massor, vår industri var intakt. Samt att vi har varit bra på att ha högteknologiska produkter som lönar sig bra att exportera. Men det håller bara så längre. Kina öppnar ett nytt universitet i veckan, tydligen. Vår land är egentligen bara i storlek som en större Kinesisk stad.
 
Mikael_L
Ja det vore kanske bra att vara med i valutaunionen. Att bara vara med i EU men inte valutasamarbetet är nog ganska kasst. Tycker jag.

Jag har varit en ganska stor EU-motståndare, men allt efter jag funderat djupt och länge under årens lopp har jag blivit alltmer EU-vänlig.

Allt är inte bra med ett fullt EU-medlemskap, men allt är inte bra heller med att stå utanför.

Det finns både för och nackdelar med att öka den administrativa ytan, likväl som att minska den.
Som tankeexperiment kan man ju fundera på ifall vi låst läget vid någon viss tidpunkt i historien, kanske för några hundra år sedan då vi hade en tullgräns runt varje svensk stad.
Skulle det varit bra? I dagens läge... , varje kommun var en egen stat?



Man kan ju välja att göra ingenting, precis som det är nu är det perfekt... (Så tänkte jag då jag var som mest EU-motståndare, jag kunde inte i mitt inre visualisera något annat statsskick, samhällssystem, statsbildning osv osv, än det jag levde i. All förändring var av ondo. Idag tror jag att länder som inte förändrar sig blir förbisprungna.)

Man kan ju annars tänka sig att vi minskar de administrativa ytorna, de administrativa enheterna. Att vi t.ex. låter dela upp Sverige i stater, t.ex. delar de 21 länen, eller 25 landskapen. Var och ett får nu vara antingen en helt egen suverän nation, eller så styrs dessa av en blandning av federal och lokal styrning, såsom USA eller EU.

Man kan också tänka sig att öka enhetsstorleken, t.ex. att vi går med i EU, och sen EMU. När hela världen har blivit ett enda land är denna trend omöjlig att fortsätta.


Så det är valen vi har (vad gäller storlek på administrativa enheter)
Ingen förändring
Minska dessa, dvs dela upp Sverige mer
Öka dessa..
(i nuläget är det bara Nato-medlemskap och gå med EMU som känns relevant att fundera på.)


Svårare än så är det inte. Vi kan nog finna företrädare för alla tre åsikterna. Men en majoritet hittar vi nog som vill att inget förändras, det är lathet, feghet och att det är jobbigt att fundera på vad förändringar innebär som får detta alternativ att ha flest förespråkare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det vore kanske bra att vara med i valutaunionen. Att bara vara med i EU men inte valutasamarbetet är nog ganska kasst. Tycker jag.

Jag har varit en ganska stor EU-motståndare, men allt efter jag funderat djupt och länge under årens lopp har jag blivit alltmer EU-vänlig.

Allt är inte bra med ett fullt EU-medlemskap, men allt är inte bra heller med att stå utanför.

Det finns både för och nackdelar med att öka den administrativa ytan, likväl som att minska den.
Som tankeexperiment kan man ju fundera på ifall vi låst läget vid någon viss tidpunkt i historien, kanske för några hundra år sedan då vi hade en tullgräns runt varje svensk stad.
Skulle det varit bra? I dagens läge... , varje kommun var en egen stat?



Man kan ju välja att göra ingenting, precis som det är nu är det perfekt... (Så tänkte jag då jag var som mest EU-motståndare, jag kunde inte i mitt inre visualisera något annat statsskick, samhällssystem, statsbildning osv osv, än det jag levde i. All förändring var av ondo. Idag tror jag att länder som inte förändrar sig blir förbisprungna.)

Man kan ju annars tänka sig att vi minskar de administrativa ytorna, de administrativa enheterna. Att vi t.ex. låter dela upp Sverige i stater, t.ex. delar de 21 länen, eller 25 landskapen. Var och ett får nu vara antingen en helt egen suverän nation, eller så styrs dessa av en blandning av federal och lokal styrning, såsom USA eller EU.

Man kan också tänka sig att öka enhetsstorleken, t.ex. att vi går med i EU, och sen EMU. När hela världen har blivit ett enda land är denna trend omöjlig att fortsätta.


Så det är valen vi har (vad gäller storlek på administrativa enheter)
Ingen förändring
Minska dessa, dvs dela upp Sverige mer
Öka dessa..
(i nuläget är det bara Nato-medlemskap och gå med EMU som känns relevant att fundera på.)


Svårare än så är det inte. Vi kan nog finna företrädare för alla tre åsikterna. Men en majoritet hittar vi nog som vill att inget förändras, det är lathet, feghet och att det är jobbigt att fundera på vad förändringar innebär som får detta alternativ att ha flest förespråkare.
Låt mig förklara var det innebär.
Jag har fått information från en känd kommunist från USA, som är nära vän med tidigare finansministern för Grekland.
Varför är det så att Tyskland går som ett lok och Grekland dåligt? Svaret är valutaunionen. Det är nämligen så att alla ekonomer vet att man kan inte ha en gemensam valuta om man inte har gemensamma skatter och regler. Det är på gränsen till att fungera i USA med deras USD och då de har olika stater med olika t ex moms för olika varor.
När man går med i Euron så skriver man på att landet, facket och lönerna inte får bestämmas själva. Nej de ska bestämmas av EU. Orsaken är den att annars så kan t ex Grekland sänka sina löner för t ex en spikfabrik och då kommer de sälja mer spik än fabrikerna från Tyskland.
Men, Tyskarna har lurat alla och det är de som i praktiken bestämmer över EU och euron. Därför är allt ordnat så att de själva som land gynnas men regler och avtal kring detta missgynnar andra medlemmar. Därför går det så dåligt för Grekland, de kan inte komma ur hög arbetslöshet genom att jobba sig ur detta. Sänka lönerna börja sälja massor och exportera. Nej, det får de inte. Då kommer EU och sätter stopp. Då kan de få böta.
Istället säger Tyska och Franska banker, "Det ordnar sig, ni får låna i stället" till Grekland. Det är så att landet ska kunna importera varor istället för producera dem själva.

Orsaken till allt detta är att en man kan inte har olika värden på en Euro beroende på i vilket land man är. Det skulle då blir "Grekiska Euros" osv.

Det är märkligt att folk inte tycks har fattat vad EU är? Det är ingen klubb som man är med i och sedan fungerar allt som vanligt. Nej. Ta bara bränderna och nu ska regeringen ge pengar till skogsägare och bönder?
Frågan är om Stefan kan göra det rent lagligt. För det är nämligen bestämt att all jordbrukspolitik ska styras från EU. EU anser att jordbruk ska få stöd, men bara för länder som ligger i södra europa. Inte vi.

EU medlemskapet säger egentligen också att vi som land inte själva kan börja stödja våra bönder. Det blir då en inte rättvist mot andra länders bönder. Nej, egentligen är det EU som bestämmer om regeringen kan ge några pengar till våra bönder.
Men allt detta kommer ingen prata om nu. Nej, Stefan kommer säkert meddela EU att vi just nu måste få ett undantag och media tar inte upp något negativt för regeringen. Det kan ju skada deras planer.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
Andledningen till att det gårgdåligt för grekland är inte Euron i sig. Det är på grund av att det produceras för lite i det landet. Pensions ålder på 40-45 år funkar inte i dagen samhälle där folk lever till över 70.
För många som ska konsumera och för få som producerar.

Men hade Grekland inte varit med i EU så hade de bara kunnat gå bankrutt igen (historiskt har de gjort det förvånansvärlt ofta). Dvs staten går i konkurs, inga pensioner betalas ut, folket svälter mm


Det är svårt att köra samma valuta i olika länder om de länderna producerar olika mycket per capita. Det är som du säger, länder kan komma undan med att producera lite om de skriver ner sin valuta. Vilket betyder att de gör hela sitt folk fattigare än andra länder. Så att konsumtionen per person sjunker relativt andra länder. Då hamnar produktion och konsumtion i balans och allt är frid och fröjd, i det numera fattiga landet...

Andledningen till EUs handelshinder och subvetioner på jordbruk är inte för att de tycker om de inhemska bönderna, och verkligen vill att de ska konkurrera ut de fattiga bönderna i afrika, Indien mm.
Utan det är för att utan handels hinder och subventioner så skulle EU ha så litet jordbruk att vi inte skulle klara oss alls när WW3 kommer.
Så det är en nödvändig militär strategi att subventionera jordbruk så att det finns tillräckligt med inhämsk matproduktion vid ett stort krig.

För övrigt så har ju EU projektet varit 100% framgångsrikt! Vi har inte haft ett enda stort krig i mellan länderna i Europa sedan EU skapades! (y)
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
L
Nefrums Nefrums skrev:
Andledningen till att det går dåligt för grekland är inte Euron i sig. Det är på grund av att det produceras för lite i det landet.
Jo, det är delvis i stort Euron. Nu kan de inte själva styra över sin valutapolitik. Alla länder som inte är Tyskland funderar på lämna. Du har aldrig funderat på varför det "produceras för lite" var är orsaken till det tror du?
Pensions ålder på 40-45 år funkar inte i dagen samhälle där folk lever till över 70.
Det är smartare att de får pension än att de blir del av de arbetslösa.
För många som ska konsumera och för få som producerar.
Du måste börja fundera på varför saker är och blir som de är, du vet orsak och verkan.
Men hade Grekland inte varit med i EU så hade de bara kunnat gå bankrutt igen (historiskt har de gjort det förvånansvärlt ofta). Dvs staten går i konkurs, inga pensioner betalas ut, folket svälter mm
Ja, det blir den lösning man får använda sig av. Det blir så när man blir styrd av Franska banker.
Det är svårt att köra samma valuta i olika länder om de länderna producerar olika mycket per capita. Det är som du säger, länder kan komma undan med att producera lite om de skriver ner sin valuta. Vilket betyder att de gör hela sitt folk fattigare än andra länder. Så att konsumtionen per person sjunker relativt andra länder. Då hamnar produktion och konsumtion i balans och allt är frid och fröjd, i det numera fattiga landet...
Nja, din ekonomiska teorier här är väldigt långt från så som nationalekonomer tänker. Det är helt fel.
Andledningen till EUs handelshinder och subvetioner på jordbruk är inte för att de tycker om de inhemska bönderna, och verkligen vill att de ska konkurrera ut de fattiga bönderna i afrika, Indien mm.
Utan det är för att utan handels hinder och subventioner så skulle EU ha så litet jordbruk att vi inte skulle klara oss alls när WW3 kommer.
Så det är en nödvändig militär strategi att subventionera jordbruk så att det finns tillräckligt med inhämsk matproduktion vid ett stort krig.
Nu pratade vi om hur det ges internt i unionen. Du vet att i Sverige så producerar vi mat endast till 40% resten måste importeras.
För övrigt så har ju EU projektet varit 100% framgångsrikt! Vi har inte haft ett enda stort krig i mellan länderna i Europa sedan EU skapades! (y)
lol, det är bara för de som luras det pratas om krig. Det är inte därför man vill ha EU. (Men det tar vi en annan gång). Kan bara säga att det handlar om att kunna bestämma över länder, ur globala företags synvinkel. De vi kallar för globalister.
 
L Lolight skrev:
Det är smartare att de får pension än att de blir del av de arbetslösa.
Och vad är skillnaden på pension och arbetslös? Att exkludera folk ur arbetskraften har ju bara en enda fördel, att arbetslöshetssiffrorna låter bättre. Arbetslöhetsersättning och pension kommer ur samma påse med pengar, vettu ...
 
  • Gilla
Nefrums
  • Laddar…
Det är inte bättre att pensionera folk, som Dan skriver är det ju samma påse pengar.
Det är inte heller samma personer som blir pensionerade som de som blir arbetslösa. De som blir arbetslösa blir det för att det inte finns några arbeten de har kompetens att utföra.
Se bara på skillnaden i arbetslöshet mellan olika utbildningsnivåer. Jag läste nyligen att arbetslösheten i Sverige bland män utan gymnasial utbildning låg på 37%!!! Samtidigt som det är mycket stor blist på folk innom flera yrken.

Det finns två sätt att lösa detta,
1 Skapa jobb som inte kräver så mycket kunskap, dvs låglönejobb.
2 utbilda arbetslösa personer till något yrke som behövs.

Alternativ 1 är inte tillåtet i Sverige idag, och alternativ två är svårt att genomföra, alla kan/vill inte utbilda sig.

Sverige är ett extremt export beroende land, så att lämna frihandelsavtal zonen i EU skulle få katastrofala konsekvenser. Speciellt innom industri och tillverkning där många av jobben finns som inte kräver akademisk utbildning.

Men du har rätt i att det är en dålig idé med en gemensam valuta mellan länder som är för olika.
Tex mellan Tyskland är typ 50% av de vuxna jobbar och Grekland där samma siffra är typ 20-30%.

Släng ut de sydeuropeiska länderna ur euron så skulle den funka bättre.
 
L
Nefrums Nefrums skrev:
Det är inte bättre att pensionera folk, som Dan skriver är det ju samma påse pengar.
Det är inte heller samma personer som blir pensionerade som de som blir arbetslösa. De som blir arbetslösa blir det för att det inte finns några arbeten de har kompetens att utföra.
Se bara på skillnaden i arbetslöshet mellan olika utbildningsnivåer. Jag läste nyligen att arbetslösheten i Sverige bland män utan gymnasial utbildning låg på 37%!!! Samtidigt som det är mycket stor blist på folk innom flera yrken.
De påstår att det finns sådan stor brist. Frågan är var den finns. Pratar man med folk som är utbildade för detta "bristyrke" så säger de typ "De går att få jobb, dock inget som sker enkelt".
Vi har ett problem där vi faktiskt har för mycket högutbildade och detta har gjort att tjänstemans jobb, dels är svåra att få och dels så är lönen relativt låg. Detta gör att livs-lönen ofta är bättre för en hantverkare som inte gått i skolan länge. Då denna hinner jobba många år och inte får stora studieskulder att betala tillbaka.
Sverige är ett extremt export beroende land, så att lämna frihandelsavtal zonen i EU skulle få katastrofala konsekvenser. Speciellt innom industri och tillverkning där många av jobben finns som inte kräver akademisk utbildning.
Dumheter, alla länder som inte är med, går lika bra om inte bättre. De kan handla fritt med vem de vill i hela världen.
Släng ut de sydeuropeiska länderna ur euron så skulle den funka bättre.
Gisses :)
 
L Lolight skrev:
De påstår att det finns sådan stor brist. Frågan är var den finns. Pratar man med folk som är utbildade för detta "bristyrke" så säger de typ "De går att få jobb, dock inget som sker enkelt".
Vi har ett problem där vi faktiskt har för mycket högutbildade och detta har gjort att tjänstemans jobb, dels är svåra att få och dels så är lönen relativt låg. Detta gör att livs-lönen ofta är bättre för en hantverkare som inte gått i skolan länge. Då denna hinner jobba många år och inte får stora studieskulder att betala tillbaka.
Räcker väl med att söka lite snabbt i Platsbanken, så ser du ju vad det är brist på ... "tjänstemän" (vad nu du menar med det) är det ingen specifik brist på...

Inom de flesta yrken med krav högskoleutbildning är det generellt brist på arbetskraft, det finns dock ett par utbildningar där man har låga krav för att komma in, och som är billiga att ge (beteendevetare, PA, hälsovetare tex.) där konkurrensen inom det specifika yrket är hög, men det jämnar ut sig eftersom det finns en hel del yrken där man har ett generellt krav på högskoleutbildning, vilket leder till en arbetsmarknad i balans
 
Mikael_L
L Lolight skrev:
Kan bara säga att det handlar om att kunna bestämma över länder, ur globala företags synvinkel. De vi kallar för globalister.
Nope, fel igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Räcker väl med att söka lite snabbt i Platsbanken, så ser du ju vad det är brist på ... "tjänstemän" (vad nu du menar med det) är det ingen specifik brist på...

Inom de flesta yrken med krav högskoleutbildning är det generellt brist på arbetskraft, det finns dock ett par utbildningar där man har låga krav för att komma in, och som är billiga att ge (beteendevetare, PA, hälsovetare tex.) där konkurrensen inom det specifika yrket är hög, men det jämnar ut sig eftersom det finns en hel del yrken där man har ett generellt krav på högskoleutbildning, vilket leder till en arbetsmarknad i balans
Många av de jobb som finns Platsbanken funkar så här. Dels så blir det ofta en som redan jobbar som tar det nya jobbet. Och dels så det faktiskt ofta så att företaget som har annonsen, kanske inte anställer någon alls. De är mest ute och kollar om de kan hitta någon som är väldigt bra och vill jobba hos dem.
Hittar de ingen sådan, så väntar de med att anställa någon alls.

Så bara för att det finns många annonser i ett yrke säger det inte att det dels finns någon bris, eller dels att bristen är störst i detta yrke.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag kan hålla med om EU är ett lyckat projekt. Euron har däremot inte fungerat något vidare för de sydeuropeiska länderna. Först blev de sydeuropeiska överhettade när de kunde låna till låga räntor. Alla möjliga excesser visade sig. Det var till stor del självförvållat även om tyska och franska banker också har del i skulden, liksom många politiker. När baksmällan inträdde och notan skulle betalas blev det förstås bistra tider. Nu funkar som euron som strypsnara på framförallt Grekland. Tyskarna har sett till att sydeuropeerna inte kan devalvera sig till konkurrenskraft (som t ex Sverige gjorde flera ggr under 70-,80- och 90-talet) och själva är sydeuropeerna oförmögna att genomföra strukturreformer som kan hjälpa deras ekonomier på lång sikt. Medan grekerna och andra sydeuropeer lider blir tyskarna rikare och rikare. På så sätt tror jag inte eurosamarbetet är långsiktigt hållbart, även om dess upplösning tveklöst skulle leda till kaos.
 
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.