Har ett gammalt tilläggsisolerat timmerhus. 2 våningar, på nedervåningen vedeldning i kök, självdrag i murstocken där. På nedervåningen finns en liten toalett (utan dusch/bad). Ventilationen idag består inte av så mycket mer än en tallriksventil i den toan som via ett ca två meter långt spirorör fungerar som tilluft. I tvättstuga och badrum på övervåningen sitter varsin fresh intellivent. Där är även sovrummen + ett allrum (vardagsrum 2), samtliga utan ventiler.

Självdraget funkar rätt bra, även när vi kör köksfläkten. Mesta tilluften kommer nog genom otätheter + den lilla toan. Men ändå känner jag att luften är lite unken i huset och skulle vilja ventilera mer.

Man säger ju att tilluft ska ske i sov- och allrum medan frånluft ska ske i våtrum/smutsiga rum. Eftersom vårt stora kök både är pannrum, allrum och kök, vad är då bästa lösningen här? Är det lämpligt att sätta en tilluftsventil här? I andra änden huset har vi ett större vardagsrum helt utan ventiler och där tänker jag mig att ska det in någon tilluftsventil snart. Även i sovrummen uppe.

Sedan har vi ju toaletten som för närvarande är husets enda tilluftsventil. Är det lämpligt att jag här ändrar och sätter in en badrumsfläkt som istället får trycka ut luft genom det två meter långa röret (+kallrasskydd)?

Tankar och förslag på både trådens huvudfråga om köket och alla andra kringtankar ovan mottages tacksamt!
 
Återuppförd timmerstomme med 50mm cellulosa på insidan.
Tilluft via luftsolfångare i storstugan där kamin även står.
Frånluft i kök via multifläkt, bad angränsande till kök.

Nytt och inte helt testat än men verkar fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.