Hej. Jag fick snarlikt jobb gjort på tre dagar. Kostade mindre än hälften av ditt projekt. Huset står i en sluttning och ny stenkista behövdes inte men å andra sidan rev och återställde de en stenmur intill där dräneringen las. Det är två år sedan och har fungerat bra.
 
  • Gilla
Resfeber
  • Laddar…
"Ett fönster gick söner, avloppet grävdes av, några brädor i fasad och altan skadades och får bytas, klinker på trappan spruckna, sönderkört o stora hjulspår även en bra bit från huset etc." tycker jag tyder på ett klantarsle
 
  • Gilla
Hajen11 och 7 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
"Ett fönster gick söner, avloppet grävdes av, några brädor i fasad och altan skadades och får bytas, klinker på trappan spruckna, sönderkört o stora hjulspår även en bra bit från huset etc." tycker jag tyder på ett klantarsle
Åtgärdas av entreprenören eller prisavdrag.
 
A
Det är väl inte oskäligt det de begär men kanske i övre skiktet som jag hört om. Vi ratade en entreprenör efter att ha ringt skatteverket och kollat hans status där.

Priserna har ju ändrats med åren men så här såg vår dränering (ca 40m) ut augusti 2013:

Materialkostnad: inkl etablering 2500:- 38421 :- inkl moms
Maskinkostnad: 30 tim x 750:- 22500 :- inkl moms
Markgubbe: 70 tim x 460 :- 32200 :- inkl moms
summa : 93121 :- inkl moms

Rotavdrag förare maskin 30 tim x 230:- 6900 :- inkl moms
Rotavdrag markgubbe 70 tim x 230:- 16100 :- inkl moms
Totalt rotavdrag 23000 :- inkl moms
Slutsumma efter rotavdrag 70121 :- inkl moms


Det tillkom 6000kr för extra fyllnadsmassor för ifyllnad samt att de bytte hela yttre köksavloppet när vi såg att det var trasigt under huset. Inte en skada någonstans på huset vid grävning eller annat arbete. Lite hjulspår men annars inget. Allt avslutades med att entreprenören ringde upp innan han skickade faktura och vi gick igenom de olika kostnaderna.
 
  • Gilla
Resfeber
  • Laddar…
I Stockholm har jag hört från en bekant att ”3000kr metern inkl allt” är ett riktvärde. Men när jag tog in offerter för dränering så landade det på närmare 4000kr metern... har fortfarande inte dränerat, men de skulle verkligen behövas!
 
  • Gilla
Resfeber och 1 till
  • Laddar…
Jag betalade 103k efter rot, källare och sandbotten ink material. Mycket duktig entreprenör, 2gubbar. Jag jobbar själv inom betong branschen så har bra kontakt. Super nöjd! Klar på ca 6dagar.
 
  • Gilla
Resfeber och 1 till
  • Laddar…
H Henri skrev:
Åtgärdas av entreprenören eller prisavdrag.
En del blev åtgärdat men inte allt
 
Att dömma av allt han kört sönder så är det en slarvig kille... Och allt som är sönder kört skulle han tagit på sig utan att ens disskutera.

Återställer han dåligd med så är det ännu värre. Det är när det gäller återställningen man kan skilja en bra och en duktig maskinist med ögat för detaljer.

Jag själv kör en 30tons bandgrävare och det är när det gäller återställning och fixa och trixa för att lägga sista finjusteringen som man verkligen trivs!!

Så verkar rent av vara en lite slarver du har med och göra, och tänk allt du sätt det är bra men tänk allt du inte sätt, fall på rören, makadambädden osv osv.

Vet du vad för storlek på maskin han hade?

Mvh Maskinisten
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Resfeber skrev:
Hej!

Vi har just dränerat runt huset (10×7 m hus med källare som ligger delvis under jord) + grävt stenkista och lagt dränering för dagvatten. Arbetet utfördes av en granne som har firma och som erbjöd pris 1700kr/meter inkl material, men där kostnad för stenkista skulle tillkomma.

Arbetet skulle ta en-två veckor men tog två månader pga att han fick ett annat större kontrakt efter att vårt projekt påbörjats och (hans ord) inte längre hade tid. Det var många mindre problem under grävningen men inget stort. Ett fönster gick söner, avloppet grävdes av, några brädor i fasad och altan skadades och får bytas, klinker på trappan spruckna, sönderkört o stora hjulspår även en bra bit från huset etc. Vi har även mycket sten i marken, men inget som inte kunde grävas upp. Annars var det inga stora hinder mer än att han inte längre hade tid och att han hade svårt att hitta hjälp från andra med de moment där det krävdes två. Långa perioder stod grävmaskinen stilla i vår trädgård för att användas någon enstaka timme en kväll.

Arbetet avslutades i hast efter att vi flera gånger frågat (o fått olika svar) hur mycket längre det skulle ta. Då var vi rejält trötta på att ha haft stora högar med jord och sten runt huset i två månader. Avslutningen var inte den utlovade "återställt och plant" utan har nya nivåskillnader på ca en halvmeter, är väldigt gropigt och sluttar dessutom mot huset på en sida. Men vi var mest lättade att det äntligen blev klart och tänkte att vi gräver resten själva för hand och gör plant. Så kom fakturan och nu undrar jag om vi blivit totalt blåsta.

Fakturan utgår ifrån timmar istället för meter, men är enligt utförare baserad på antal meter och sedan omgjord till timmar för att kunna räkna ROT. Timmarna är delade på grävmaskin plus arbete, med ROT-avdrag för arbete. 125 timmar var.

I meterkostnaden ingår såklart det som grävts runt huset, men även de två kanalerna till stenkistan. När vi fick offerten antog jag att meterpriset var runt huset och att det var annan taxa för att gräva stenkistan. Vi räknade därför på ca 40 meter med meterpris. Men när stenkistan räknas med blir det 60 meter - väldigt mycket dyrare.

Hur som helst landar fakturan på 117.000kr efter ROT.

I specen står det:
Material 18.800kr
Grävarbete maskin 125 h a 375kr 46.875kr
Grävarbete arbete 125h a 500kr m ROT-avdrag 30% 43.750kr
Plus två mindre kostnader för grävarbete o material på uppfarten 3.500kr+4.500kr.

Totalt blir det 93.972kr plus moms 23.493kr.

Magkänslan är att det blev mycket dyrare än förväntat. Någon som vet: är det en rimlig kostnad eller har vi blivit lurade?
Hej,
117 kkr för att dränera ditt hus framstår vara en fullt rimlig kostnad, iaf utifrån jmf med vår helt nyligt genomförda omdränering, som landade på 120 kkr efter ROT.
Vårt hus med källare 12x7m, grävdjup ca 2 m, Pordrän, och inkl nytt dagavvattningssystem. Befintlig brunn återanvänd. Inga överraskningar under projektet.
 
  • Gilla
Resfeber
  • Laddar…
T Timbuktu skrev:
Att dömma av allt han kört sönder så är det en slarvig kille... Och allt som är sönder kört skulle han tagit på sig utan att ens disskutera.

Återställer han dåligd med så är det ännu värre. Det är när det gäller återställningen man kan skilja en bra och en duktig maskinist med ögat för detaljer.

Jag själv kör en 30tons bandgrävare och det är när det gäller återställning och fixa och trixa för att lägga sista finjusteringen som man verkligen trivs!!

Så verkar rent av vara en lite slarver du har med och göra, och tänk allt du sätt det är bra men tänk allt du inte sätt, fall på rören, makadambädden osv osv.

Vet du vad för storlek på maskin han hade?

Mvh Maskinisten
Vet tyvärr inte vad det var för storlek på gravarna. Mest användes en mindre grävare, men för några delar användes en stor.

Jag höll ett öga på grävdjup, lutning etc och tyckte att allt såg ok ut. Tror att det slarvade mest på slutet när han var slutkörd av dubbla jobb och arg på att vi låg på och ville få det färdigt.
 
Upplever ni att det blivit dyrare efter ROT infördes? Dvs priset gått upp (eller ned) som sedan subventioneras med ROT.
 
  • Gilla
mniku
  • Laddar…
Är det bara jag som reagerar på 125 timmar på grävmaskinen? Det innebär ju i princip att han grävt i tre veckor oavbrutet.
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Nu var ju timmarna en fiktiv siffra som kom ifrån ett omräknat meterpris för att de skulle ha något att söka ROT på enl TS...

/Peter
 
  • Gilla
Resfeber
  • Laddar…
Hej!
Tycker inte det känns helt orimligt, men kanske i det övre spannet. Dränering av ett vanligt hus ligger på 100-150000. Beror ju naturligtvis på förutsättningar. Har precis dränerat om vårt hus och det var komplicerat med gammal stengrund där vissa stenar stack ut ganska mycket. Var även tvungen att lägga dit en pumpbrunn för att få bra djup och fall på dränering. Gick loss på ca 140000 exkl rot.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
A
Om det nu är en granne som ni haft bra kontakt med innan personen blev stressad och fick för mycket att göra:

Prata med personen och försök hitta en lösning.

Berätta att ni förstår att det varit tufft, att ni uppskattar arbetet personen kämpat igenom

Men ni måste också få lov att berätta er uppfattning om situationen:
- ni förväntade er ett pris x kr mindre
- ni förväntade inte att det skulle ta 2 månader
- ni förväntade er återställning
- ni förväntade inte att saker skulle bli skadade

Så utifrån detta vill ni hitta en kompromiss på priset.

Om ni inte blir nöjda kommer er relation till grannen ändå försämras så risken med att ta samtalet är minimal.

Förbered er noga på vad ni vill säga och hur ni vill säga det (skriv ner det). Det underlättar vid svåra samtal.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.