Hej,

Jag flyttade mitt "förstajack" för att flytta router etc till ett bättre ställe i lgh. Detta har dessvärre saktat ner allt avsevärt. Jag har lite frågor,

1. Kan man koppla ett telejack fel? dvs när jag tog av de två nedre sladdarna i telejacket och koppla vidare dessa till nästa jack och satte de i de nedre där kan de hamna fel på något sätt då? Givet att detta är möjligt får man någon anslutning om man kopplat de fel, fast långsammare?

2. Vilket är bästa sätta att sätta ihop telekablar, nu har jag en sockerbit som är till vanliga elkablar, borde jag hitta en som är specifikt gjort gör telekabalar.

3. Borde jag barnsäkra detta jack?

Tack!
 
Hur mäter du hastigheten? Mätning ska ske med kabel, ej över trådlöst nätverk.

1. Insignal på de nedre skruvarna (om det är ett sådant jack du har).
Utan propp i jacket är det sedan förbindelse till övre skruvparet, där sedan kabel går vidare till nästa jack. In på nedre paret på detta. Signalerna är opolariserade.
2. Det finns "fiskögon" som brukar rekommenderas.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...on-forgreningar/skarvklamma-tre-ledare-p39038
3.Nej, telesignalerna utgör ingen fara, dvs så länge man håller tungan från plintar.
 
Har du helt tagit bort det tidigare första jacket? Om inte, hur har du kopplat in det? Om det blivit kopplat på ett sådant sätt att en telefon är ansluten före splitterpluggen kommer det troligen att sänka hastigheten.

Sockerbitar duger gott till skarvar inomhus. Fiskögon är framför allt bättre utomhus.
 
A Avemo skrev:
Har du helt tagit bort det tidigare första jacket? Om inte, hur har du kopplat in det? Om det blivit kopplat på ett sådant sätt att en telefon är ansluten före splitterpluggen kommer det troligen att sänka hastigheten.

Sockerbitar duger gott till skarvar inomhus. Fiskögon är framför allt bättre utomhus.
Jag kopplade ur hela första jacket och drog vidare "in kablarna" till nästa jack direkt och satte dem i de nedre fästena. Men jag kan ha blandat ihop dem.

Har ingen telefon.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Hur mäter du hastigheten? Mätning ska ske med kabel, ej över trådlöst nätverk.

1. Insignal på de nedre skruvarna (om det är ett sådant jack du har).
Utan propp i jacket är det sedan förbindelse till övre skruvparet, där sedan kabel går vidare till nästa jack. In på nedre paret på detta. Signalerna är opolariserade.
2. Det finns "fiskögon" som brukar rekommenderas.
[länk]
3.Nej, telesignalerna utgör ingen fara, dvs så länge man håller tungan från plintar.
Förlåt men "opolariserande" ?
 
Opolariserade
 
  • Gilla
JohanErik84
  • Laddar…
E etompau skrev:
Opolariserade
Oj ja, vad betyder det?
 
J
Växelström, inte likström. Ingen plus eller minus alltså. Du kan vända dom höger eller vänster.
 
  • Gilla
JohanErik84
  • Laddar…
J johan erik svensson skrev:
Oj ja, vad betyder det?
Att det inte spelar någon roll på vilken skruvplint kabeln ansluts. Plus/minus spelar ej någon roll för funktionen.
 
Om du inte har någon telefon så var det onödigt att flytta första jacket. Om du inte ansluter något i första jacket kan du sätta ADSL-modemet i det andra jacket och så vidare. Om ADSL-modemet är det enda du har med teleplugg så kan det alltså sitta i vilket jack som helst.

Signalen blir förstås svagare när den får gå längre sträcka, så av den anledningen kan hastigheten bli lägre om man inte sätter modemet i första jacket.
 
Vem använder telejacken, förutom det första, idag?
I det enda jacket vi har sitter en telefon, basstationen till de trådlösa DECT-telefonerna, och pluggen till ADSL-modemet.
Har man fler jackar kan man väl koppla bort dem.

(När kommer IP-Only med sin förbenade fiber?)
 
MultiMan
Fler skarvar ger sämre signal. Likadant med längre kabel.

Ska man sätta fler jack ska det seriekopplas/kaskadkopplas: Första jackets par in nertill, kabel till nästa jack ansluts upptill och den kabel ska in nertill i jack 2 och så vidare. Se till att allt sitter ordentligt och är åtdraget. Ska förstajacket flyttas måste man använde en fyrledarkabel för att kunna skicka tillbaks signalen till tidigare jack som nu blir 2a, 3e-jack osv.
 
B b_hasse skrev:
Om du inte har någon telefon så var det onödigt att flytta första jacket. Om du inte ansluter något i första jacket kan du sätta ADSL-modemet i det andra jacket och så vidare. Om ADSL-modemet är det enda du har med teleplugg så kan det alltså sitta i vilket jack som helst.

Signalen blir förstås svagare när den får gå längre sträcka, så av den anledningen kan hastigheten bli lägre om man inte sätter modemet i första jacket.

Jag fick inte igång internet när det var kopplat som förr även utan telefon. När jag kopplat om det fungerade det. Men det kanske var pga något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.