Hej,

Har några koppardelar som jag skulle vilja få pläterade i mässing då jag tänkte göra en snygg hatthylla där hemma. Vill inte måla utan plätera för hållbarheten.

Någon som har tips på företag som sysslar med plädering av mässing? Tänker att liknande firmor även sysslar med chrome plätering men vet inte var jag ska leta.

//Martin
 
Kan man plättera med mässing? Eftersom det är en legering är jag skeptisk till att det funkar.
 
Det finns en mängd produkter på google som kallar sig för "förmässingat". Men jag fattar inte heller hur det ska gå till på galvanisk väg.
 
Det lär visst gå genom att plättera både koppar och zink på samma gång typ? Men är svårare och bökigare än bara koppar. Jag har en hemmagjord blandning som plätterar koppar kemiskt, bara att stryka på. Men det ger kopparton... Vet inte om det håller så bra heller, det är menat för layoutarbete på metall.

Jag kan inte svara på TS fråga då jag inte vet av sådana företag i Sverige. Förnickling vore kanske enklare. Kemisk förnickling är en tålig finish.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det lär visst gå genom att plättera både koppar och zink på samma gång typ? Men är svårare och bökigare än bara koppar. Jag har en hemmagjord blandning som plätterar koppar kemiskt, bara att stryka på. Men det ger kopparton... Vet inte om det håller så bra heller, det är menat för layoutarbete på metall.

Jag kan inte svara på TS fråga då jag inte vet av sådana företag i Sverige. Förnickling vore kanske enklare. Kemisk förnickling är en tålig finish.
Hrm. Låter knepigt ja. Men många företag har ju lyckats då få fram snygg fake-mässing så det borde ju gå på något sätt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Här finns visst ett hemmakitt [länk]
Ser riktigt intressant ut. Ska läsa på!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.