Tjosan!

Har precis blivit med hus och har lite måsten innan det ska flyttas in.
Huset är byggt -66, tegel med inredd källare, 114m2 + 114m2.
Nu till det tråkiga, det är direktverkande el.. Dock borrade förra ägarna bergvärme -98 och satte in en ny Nibe F1226 -12, 2 konvektor element drevs med den förra pumpen men dom är idag färdiga för skroten så i princip sitter det nu en flång ny bergvärmepump som enbart håller huset med varmt kranvatten.
Tanken är nu att jag ska såklart utnyttja bergvärmen och få bort den direktverkande elen snarast, så min plan är vattenburen golvvärme på hela entréplan. Det är gjuten platta mellan källare och entreplan så teoretiskt sett (i mitt huvud iaf) borde man ju kunna fräsa spår i plattan för att sedan plantera slang.
Hela plattan borde ju bli en enda stor värmekälla och isolering känns ju inte som jag behöver bry mig om eftersom värmen som går neråt kommer hjälpa till i källaren.
Funderar på att fräsa 30mm djupt och gjuta in 20mm slang.

Detta är första huset och allt snurrar i skallen just nu ärligt talat, jag letar och läser allt jag kan i olika forum som har med golvvärme att göra men åsikter är ju alltid trevliga på vad man bör tänka på.

Tips på bra betongspårfräs, dimension och typ av slang osv... Gärna en helhetsbild på vad jag ska tänka på, detta blir mitt första projekt så alla tankar är välkomna!

//Johan
 
Redigerat:
Måste du fräsa, tycker du att ni tappar för mycket takhöjd om du gjuter ner den?
 
  • Gilla
oddjob
  • Laddar…
Det är inte takhöjden jag tänker på utan allt jobb som tillkommer om man höjer plattan. Känns oxå som priset kommer landa på en betydligt lägre nivå om jag fräser spår.
 
S
Johan Asplund skrev:
Det är inte takhöjden jag tänker på utan allt jobb som tillkommer om man höjer plattan. Känns oxå som priset kommer landa på en betydligt lägre nivå om jag fräser spår.
lättare att gjuta på plattan blir kanske inte mindre moment, men snabbare går det
 
Råder dig i välmening att vara rädd om om armeringen om du väljer att fräsa. Inte alltid den ligger så djupt som man kan tro och bör.
 
  • Gilla
hama65
  • Laddar…
A
J Johan Asplund skrev:
Det är inte takhöjden jag tänker på utan allt jobb som tillkommer om man höjer plattan. Känns oxå som priset kommer landa på en betydligt lägre nivå om jag fräser spår.
Kan du utveckla vilket jobb det är som du tycker tillkommer?
 
Att fräsa spår i en betongplatta är väl ett gigantiskt stort och dyrt jobb. Inte direkt som att fräsa i trä.

Kolla på LK golvvärme eps16 (12 mm slang, bygger 16 mm) eller gjut in slang ovanpå, men det bygger lite mera.
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
T
L largab skrev:
Att fräsa spår i en betongplatta är väl ett gigantiskt stort och dyrt jobb. Inte direkt som att fräsa i trä.

Kolla på LK golvvärme eps16 (12 mm slang, bygger 16 mm) eller gjut in slang ovanpå, men det bygger lite mera.
Att fräsa spår i en betongplatta är inte ett gigantiskt jobb.
Går otroligt fort och en platta är garanterat gjort på2 dagar.

En spårmaskin med två skär och sen bara bila loss de.

Dock rekommenderar jag inte jobbet
 
A
Jag blir/är mer nyfiken på vad TS anser är merjobb att lägga golvvärmen uppepå.

Alla befintliga golv och trösklar måste ju bort ändå om golvet ska fräsas. Sen är det Dammet som måste hanteras..

Jag ser att eventuellt innerdörrar/karmar kan behöver justeras i höjd och golvsocklar behöver plockas bort. Att golvsocklar får fel höjd men de borde ju monteras före nytt golv läggs ändå..
 
TS var inloggad senast för 4 år sedan så det kan nog dröja innan det kommer något svar ;)
 
A
Skräp där får man för att slösurfa på forumet :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.