Jag bor i ett gammalt hus där vattnet från dräneringsbrunnen pumpas upp och leds vidare till en vanlig avloppsbrunn. Förra ägaren hade grävt ner slangen med lite isolering runt, men eftersom slangen började läcka måste jag byta ut den. Eftersom vi nu byggt ett uterum ovanför så tänkte lägga slangen på marken under uterummet, det går inte att gräva till frostfritt där.
Min fråga är då: Kan jag vira runt isolering runt slangen så att inte vattnet fryser när det är kallt ute? Det handlar om ca 3 meter innan slangen når källarväggen där den går in och sedan ner i en brunn inne.
 
Isolera då gott det går. Många lägger in en värmekabel i slangen eller runt slangen som går någon meter eller två ner i marken tex.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det är inte säkert att isolering räcker. Antag att det står vatten i slangen. Det har en temp strax över noll. Om det då är ex. -5 i utrymmet, så hjälper isoleringen så att det kanske tar 5 timmar innan vattnet i slangen fryser, utan isolering kanske det fryser efter 1 timme.

Men det fryser iallafall.

Isolering av rör kan hjälpa om det dras mot en varmare yta, eller en isolerad yta om rörisolseringen mot den kalla sidan är avsevärt tjockare än isoleringen mot den varma ytan. Den värme som då läcker ned från varma sidan, läcker vidare långsammare om det är mer isolering mot kallt.

Om det är ett rör/slang med ständigt flöde så kan det räcka med isolering, då tillförs ju hela tiden vatten med lite värme, isoleringen kan hålla värmen så det flödande vattnet inte hinner bli nollgradigt innan det kommer förbi det kalla utrymmet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det kommer nog att frysa ändå om du har otur.
Men sedan kan man fråga sig hur ofta vi har långvariga köldperioder i Halland.
Och när det är fryskallt, så behöver det kanske inte dräneras så mycket heller.

Men, om ni tänker isolera, är det mycket, mycket bättre att bara lägga ett par isoleringsmattor, gullfiber eller kanske hellre cellplast, över röret. Säg en meter breda, så de når ut över marken omkring.
Då kan röret fortfarande värmas av markvärmen underifrån även om det är köldgrader i luften.
Så ingen isolering mellan mark och rör!
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Om du inte vill få problem med att det fryser så är det värmekabel i röret som gäller. Eller att gräva och isolera. Det finns ingen alternativ väg runt eller till avlopp/utlopp/infiltration?
Det blir alltid tillräckligt kallt tillräckligt länge nu och då även här i södra ändan av landet för att rör ska frysa. Har själv det problemet.
Dräneringsvatten flödar ofta hyggligt under hela vinterhalvåret, oavsett temperatur ovan mark.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Isolera bara ovanpå slangen men 1,2 m på bredden. Inte runt om, då fryser den.
Jordvärmen från jordens inre håller slangen frostfri.

Protte
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Tack för svaren! Om jag lägger en isolering ovanpå slangen, ska jag ha någon typ av byggplast mot fukten under slangen då?
 
Behövs inte, varför skulle det behövas?
Markisoleringsskivor är vattentäta (nästan iaf)

Protte
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.