Blått verktyg med okänd funktion bredvid en tumstock på en sliten arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okänt blått handverktyg med platt metallspets, på en smutsig verkstadsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg med blå handtag i skruvstäd, okänd funktion möjligen relaterad till kabeltvinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen aning om vad detta verktyg ska användas till. Fick för mig att det kunde ha något med att tvinna kablar eller ståltråd med, men vet inte riktigt var jag fick det ifrån och inte heller hur det isåfall skulle användas... någon som vet?
 
Ser ut som ett don för kabelklammer
 
En variant av det här menar du?

9585683071006.jpg
 
En kittlniv?
 
M Magnus Larsson skrev:
Ser ut som ett don för kabelklammer
Farsan hade ett sådant verktyg när jag var liten, har också för mig att det är ett don för kabelklammer. Jag kan fråga honom om jag kommer ihåg det.
 
Shakula Shakula skrev:
Farsan hade ett sådant verktyg när jag var liten, har också för mig att det är ett don för kabelklammer. Jag kan fråga honom om jag kommer ihåg det.
Men hur ska det användas?

Googlade och såg nåt verktyg för metallklammer som så att säga har spiken mitt i ett U, men de verktygen var givetvis U-formade. Detta är ju mer oregelbundet och kantigt, så begriper inte riktigt vad det ska vara för kabelklammer isåfall?
 
Nej det tror jag inte. Bakänden ser inte ut att vara tänkt för att hamra på.
Jag är övertygad att det är en slags hållare för ett verktyg med cylindrisk form som kläms mellan blocket och det fjädrande blecket.
 
Och hur ska det fungera?
 
Ser inte ut att behövas ett verktyg för att montera panelclips. De trär man väl bara över fjädern på panelen och spikar fast i det lilla hålet.

Tittar man på prislappen så är det köpt på OBS! (Coop). Lite svårt att tro att de har sålt don för kabelklammer också. De donen brukade ha symmetriska huvuden.
 
Googlar man på verktyg för panelclips så får man bara träffar på verktyg för att demontera clips i bilar plus den här tråden.
 
Instämmer i att det är ett verktyg för montering av dolda panelclips.
Vi köpte ett sådant för många år sedan. Kanske blev det ingen succé och försvann från marknaden.

Vill minnas att clipset var spetsigt. Clipset fastgjordes i verktyget med den fjädrande tungan. Sedan bankades clipset in i panelnoten. Därefter vanligt spik i clipset mot underlaget.
 
Redigerat:
Hur använder man verktyget? Vad ska man stoppa in under den fjädrande läppen?
Finns det nån länk till nån som säljer ett sånt verktyg?
 
E etompau skrev:
Instämmer i att det är ett verktyg för montering av dolda panelclips.
Vi köpte ett sådant för många år sedan. Kanske blev det ingen succé och försvann från marknaden.

Vill minnas att clipset var spetsigt. Clipset fastgjordes i verktyget med den fjädrande tungan. Sedan bankades clipset in i panelnoten. Därefter vanligt spik i clipset mot underlaget.
helt rätt det användes i mitten 1970-talet som väl var kom där bättre clips senare ,drygt att arbeta med

Förpackning av Tebo-skruvclips från 1970-talet bredvid en blå skruvmejsel på en grov yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med Tebo-clips bredvid en blå tång, verktyg och klämmor från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


t
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.