Vad behöver man göra för att täppa till brunnar? I vårt pannrum finns en brunn vi vill stänga för att göra om till gästrum, vad behöver man hälla/lägga i?
 
Fulkemisten
Det kan vara bra och praktiskt att ha en golvbrunn i pannrummet. Typ om man behöver tappa ur radiatorsytemet eller om något börjar läcka. Vad står det för panna där och vad har ni för värmesystem i övrigt? Klart man kan plugga en brunn men det är rätt definitivt.
 
Nja glömde skriva att de står ingenting där i dagsläget. Det HAR varit ett pannrum. Huset är vääääldigt gammalt. Ett rör med vattenavstängningskranen går in i det rummet annars är det tomt. Visst, det vore optimalt med en brunn där i och med att det går vattenrör men sån stor yta av det rummet vill jag inte förlora. Vi har bergvärmepump
 
Claes Sörmland
D Danijelce93 skrev:
Vad behöver man göra för att täppa till brunnar?
Rengör väl (med klorin så det inte blir luktproblem), en hårt ihopknögglad plastpåse i avloppet och sen finbetong är mitt förslag. Montera bort vattenledningen i rummet när ni ändå är i gång.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är det här en kall platta på mark? Källare? Vad tänker du dig för golvmaterial? Har du ett fall till brunnen som skall bort?

I allmänhet skulle jag ta bort lock och gjuta igen brunnen med betong. Sedan flytspackla. Som Claes var inne på - se till att betongen inte går vidare i avloppet, men det finns väl vattenlås.
 
A
tänk på att plasten eller det du väljer ska vara åldersbeständigt!

Vi valde fogskum och har hållit lukt borta i 2 1/2 år nu (nästa år ska badrummet rivas ut och göras nytt).

Om du vill undvika en grop (fallet runt brunnen) ta bort färg eller liknande i detta område också. Uppskatta sen tjockleken på området du ska gjuta, det finns produkter som klarar av att läggas ner till några mm i tjocklek men finbetong är inte bästa produkten för detta. Så du kan börja med exempelvis en finbetong och jämna ut/plana av med en golvavjämningsmassa.
 
Fulkemisten
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Montera bort vattenledningen i rummet när ni ändå är i gång.
Jag tolkar det enligt inlägg #3 som att det är inkommande vatten med mätare och huvudavstängning som sitter i rummet? Men jag kan ha fel.
 
Claes Sörmland
Den delen missade jag. Det är praxis att ha golvbrunn vid vattenmätaren; min kommun har det som krav (de försöker i alla fall). Det kommer att slaskas med vatten vid nästa mätarbyte.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det stämmer, mätare och vattenavstängningen för hela huset är i rummet. Det är ju källar nivå så ytan behöver ju flytspacklas efter för att få det jämnt och fin. Vill ju göra nånting utav rummet.. Det är ett pannrum på 15 kvm som bara står. Bergvärmepumpen har dom lagt i grovhallen, så egentligen borde man flytta den men känns som mera stök och bök.
 
Vill ju ha rummet som kontor eller gästrum.. så att täppa igen skiten vore optimalt. Annrs kommer ju de lukta som fan om jag bara låter den vara :)
 
A
D Danijelce93 skrev:
Vill ju ha rummet som kontor eller gästrum.. så att täppa igen skiten vore optimalt. Annrs kommer ju de lukta som fan om jag bara låter den vara :)

Problemet som redan nämnts i tidigare inlägg är att kommunen/kommunala vattenbolag oftast kräver golvbrunn i rum med inkommande vatten. Det kan också påverka försäkringsbelopp vid skada om du tagit bort golvbrunn.

Så det går givetvis att ta bort men det finns risker. Om du har planer på grävarbete ute kan det vara lämpligt att se över var inkommande vatten går och därefter göra om i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.