POF, Plastic Optical Fibre, är en billig fiberkabel av plast.

Den här tråden tänkte jag skulle handla om POF för hemmabruk. Inte för att jag är expert utan för att jag tycker det är intressant.

Jag har själv dragit Cat6 och lite cat5 där det var problem i mitt 70-talshus, så jag har inga planer att använda POF själv. Men jag minns hur jag tvekade, hur länge jag funderade, innan jag började såga i väggarna.

Tekniken är inte ny. Orange lanserade den kommersiellt 2010. Men den har inte blivit sprid. Det finns lite olika varianter.
Länge fanns bara prylar för 100Mbit/s vilket man ibland kallade 200Mbit/s (Rx+Tx), men nu finns det även 1Mbit/s vilket jag uppfattat som max för plastfiber med rött LED-ljus. (1.25Mbit/s med RCLED).

Det röda ledljuset är ofarligt för ögonen och man ser lätt vilken fiber som är transmit respektive receive. Man kan kapa fibern med en vass kniv och den fiber som lyser rött stoppar man i svarta hålet och i det röda hålet stoppar man den fibern som inte lyser.

Lätt installation.

Enkel felsökning - lyser det?

Kan föreställa mig hur man hänger upp varianten med bärlina ute i stolpar som redan är fulla med befintliga el och tele kablar.

Plastfibern kan läggas tillsammans med el eller bakom lister. Den är inte lika ömtålig som "riktig" fiber.

Det finns bar fiber på 2.2mm,
med runt hölje ca 5mm,
platt 2x2.2mm eller
med bärlina i stål 3x2.2mm.
Max längd beror på utrustning 50 till 100m.

En 100BaseFx POF switch
En 5-portars 100Base-Fx POF switch för hemmabruk med märkningen och strömindikatorer på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget revolutionerande men 100Mbit/s ethernet räcker i ett normalt hus.

En OptoLock kontakt med POF ansluten.
(Det är kontaktmodulen som monteras på switchkretskortet).
En OptoLock kontakt med en svart Plastic Optical Fibre (POF) ansluten, märkt med "T" för transmit och "R" för receive.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En SFP POF modul
SFP POF modul för fiberoptisk kommunikation, visar etiketten och anslutningsänden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En duplex POF kabel.
1mm fiber plus hölje 2.2mm
Illustration av en duplex POF kabel med rött synligt LED-ljus som indikerar aktiv fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite exempel på prylar.

Väggmonterad POF teminring
Väggmonterad nätverksdosa med en POF-terminering och tre Ethernet-portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lös adapter finns med en eller flera portar.
Vit och röd väggmonterad mini POF WiFi-router med flera portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller varför inte lägga in en optisk länk för HDMI mm i väggen?
Väggmonterad multimediauttag med POF-terminalring, strömknapp och HDMI-portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är väl pris och tillgänglighet.
Cat6 är billigare, men dessa POF prylar har ett annat användningsområde.
 
blackarrow blackarrow skrev:
men dessa POF prylar har ett annat användningsområde.
När bör man använda POF? Vad är vitsen? Vill inte såga själva konceptet men jag ser inte vad som är så bra?
 
Jag har jobbat länge med maskiner med POF för kommunikation och tyvärr är det rätt mycket problem med just fibernätverken i dessa maskiner. Fibern är väldigt känslig för böjning och ändarna oxiderar så man måste klippa av och polera dem för att få stabil kommunikation. Kapning måste göras med speciella fibersaxar.

I de nya modellerna av samma maskiner som har POF har man gått över till vanligt CAT6 med RJ45 kontakter.

Jag skulle inte rekommendera POF för något annat än väldigt långsam kommunikation.
 
Men varför skulle man installera en ledning med så låg bandbredd? Känns som tekniken är 30 år för gammal.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ja, det påminner ganska mycket om Bill Gates uttalande om att "640K ought to be enough for anybody" vilket han fått äta upp många gånger :D.

Perifera produkter/standarder brukar kosta mer än det smakar i det långa loppet. POF:en har en fördel i sin litenhet i kablaget men till synes många andra nackdelar som väger över.
 
G Grillo skrev:
När bör man använda POF? Vad är vitsen? Vill inte såga själva konceptet men jag ser inte vad som är så bra?
Jag tänkte mig POF som ett sätt att dra fasta anslutningar i ett gammalt hus utan att totalrenovering av väggar.

Man då tråckla fram POF för fasta anslutningspunkter i befintliga VP-rör.

Ja, det är en nischnischprodukt. Inget man nyinstallera för att ha den senaste tekniken.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tänkte mig POF som ett sätt att dra fasta anslutningar i ett gammalt hus utan att totalrenovering av väggar.

Man då tråckla fram POF för fasta anslutningspunkter i befintliga VP-rör.

Ja, det är en nischnischprodukt. Inget man nyinstallera för att ha den senaste tekniken.
Vad vinner du på det, måste vara lättare att dra cat6/7 om man har befintliga vp rör.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men varför skulle man installera en ledning med så låg bandbredd? Känns som tekniken är 30 år för gammal.
Du tar du i lite. För 30 år sen kopplade man upp sig med modem/rs232.
Den revolutionerande Silent terminalen med pappersremsa användes fortfarande i industrin.
Nu kanske jag överdrev lite, men det var en intressant bryttid. För 33 år sedan hade man inte PC.
 
Jag kollade för något år sedan i avsikt att få en åsksäker anslutning mellan två huskroppar. På papperet verkade det najs, enkel kontaktering, anständigt pris och tillräckliga prestanda för applikationen.
Men tillgången var nära nog noll, verkade som alla produkter försvunnit från marknaden, kanske kommit nya nu.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Vad vinner du på det, måste vara lättare att dra cat6/7 om man har befintliga vp rör.
Mig veterligen för du inte dra Cat6 jämte FK, och trångt skulle det bli.
 
Tyvärr så blir det svårt att dra det i befintliga VP rör om de skall dela dem med elinstallationen. Är inte de saker du skall dela dosa med dubbelsiolerade så kan de inte dela utrymme med befintliga uttag/knappar.

Det finns naturligtvis områden där POF är en bra lösning. Ex om man är rädd för avlyssning, inte kan ha elektriska fält som stör (ex labb) eller har höga magnetfält som stör/omöjliggör elektrisk kommunikation (ex industrin).
 
A alfista skrev:
Jag kollade för något år sedan i avsikt att få en åsksäker anslutning mellan två huskroppar. På papperet verkade det najs, enkel kontaktering, anständigt pris och tillräckliga prestanda för applikationen.
Men tillgången var nära nog noll, verkade som alla produkter försvunnit från marknaden, kanske kommit nya nu.
Fick googleträff på Conrad, men prylarna gick inte att hitta i butiken längre, men dom hade lite kabel kvar.
 
R Robert-san01 skrev:
Tyvärr så blir det svårt att dra det i befintliga VP rör om de skall dela dem med elinstallationen. Är inte de saker du skall dela dosa med dubbelsiolerade så kan de inte dela utrymme med befintliga uttag/knappar.

Det finns naturligtvis områden där POF är en bra lösning. Ex om man är rädd för avlyssning, inte kan ha elektriska fält som stör (ex labb) eller har höga magnetfält som stör/omöjliggör elektrisk kommunikation (ex industrin).
Man behöver inte sätta en dubbeldosa.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man behöver inte sätta en dubbeldosa.
Sätter du två dosor bredvid varandra och drar ett rör emellan blir det samma problem. Hur tänkte du få över fibern från den ena till den andra dosan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.