S
Hej, jag har fått mer och mer att kånka på till/från och runt stugan--familjens packning, virke, verktyg, stockar, sten, osv. Jag behöver avlastning och tror att det som jag skulle få bäst hjälp av är en eldriven transportvagn. Har sett pressmeddelanden från 2012 om Hörby bruks Transportvagn 3 Power, och tänkte att det vore en riktigt bra grej. Men den verkar inte säljas och jag har inte fått svar på mejl till dem (semester kanske).

El-skottkärror kan vara något, men det verkar vara svårt att köra lång last med dem. De kommer väl bäst till sin rätt med löst gods som gödsel och jord m.m.

Fyrhjuling med släp skulle funka, men det ser ut att bli för dyrt. Vill ha bra grejer eftersom transport med den vid ev haveri blir mycket omständligt.

Jag skulle alltså förflytta last i princip endast korta sträckor, 100-200 m. Helst eldrivet. Har ni förslag eller egna exempel tar jag gärna del av dem. Lär kanske bli att skaffa en eldriven skottkärra i vilket fall, men tar gärna emot erfarenheter av att köra långa lass med dem, kommer bli en del sånt framöver för mig.
 
S
findus42 findus42 skrev:
En sådan här skulle lösa problemet du beskriver och dessutom vara till nytta när du fixar i trädgården

[länk]

Mvh Findus
Ja det alternativet nämnde jag visst inte, har kikat på dem. Kellfri har en med elmotor också som jag skulle föredra. Är fundersam över framkomligheten avs lastkapacitet i motlut, men de kanske klarar mer än man tror. Någon som har och kan lämna en recension?
 
R
Linbana?
 
R
MAKITA SKOTTKÄRRA DCU180Z SOL
 
R
S
Linbana har varit på tal här, men det blir inte en tillräckligt flexibel lösning.
@RapidSledge har du erfarenheter av någon av de skottkärror du länkar till?
 
R
Hade samma behov som du att flytta material. Kikade runt men köpte inget.
Lade pengarna på vägbygge istället.

Provat hörby bruks kärra, och den fungerar bra men då bara kört löst material.
Också provat järnhästen mm. Fyrhjuling med kärra slår det mesta.

Det avgörade är att det kommer att finnas reservdelar den dagen då den går sönder.
Plus hur mycket det får kosta.
 
Jag köpte en transportvagn, ej eldriven, av samma anledning som du. https://m.clasohlson.com/se/Transportvagn/40-7662
Tycker att den gör sitt jobb. Läs gärna recensionerna. Själv vill jag inte hålla på med udda ackumulatorer som ger upp för tidigt därav en manuell vagn.
 
R
Innan jag byggde väg körde jag bort ca 50 lå ga slipers med en kanotvagn. Annars bästa investeringen för att flytta sten osv. har varit en säckakärra i aluminium med luftgummihjul.
 
Vinsch? (+ medar/brädor/reglar eller en kärra eller en pressenning) Snö och is underlättar dragtransport.
 
S
Vinsch och linbana har liknande begränsningar tänker jag. Har inte de förutsättningarna att jag kan vänta på snö och is. Manuell muskelkraft är ju det jag vill minska. Har en liten kärra + skottkärra nu men det har varit tungt och stökigt att dra tex virket till uteduschen, betogsäckarna till friggebod-plintarna, samt familjens packning inkl dricksvatten.
 
Ingen batteridrift, men en ATV med släp har man alltid nytta utav ;)

En ATV parkerad i skogsmark med ett kopplat släpvagn i en grön naturmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Hej, jag har fått mer och mer att kånka på till/från och runt stugan--familjens packning, virke
En trädgårdstraktor (modell åkgräsklippare) med släpkärra kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.