Nästa lågkonjunktur kommer nog mycket snart. Och har alla förutsättningar för att bli en mycket kraftig sådan.
Frågan är bara om det är "Trump trade war" eller "No deal brexit" som utlöser den först. (om brexit blir av med nån form av deal med EU ska jag äta upp min vänstra strumpa)

Som jag ser det så måste två saker hända för att lågkonjunkturen skulle dröja mer än nåt år.
  1. Demokraterna vinner valet i november, och Trump avsätts. (skulle bli mycket förvånad om inte resultatet av Mullers utrednings presenteras strax efter valet)
  2. Britterna har ny folkomröstning där 2% av folket har ändrat sig.

För Sveriges del kommer lågkonjunkturen antagligen slå mycket hårt då vi med största sannolikhet inte kommer att ha en regering som kan hantera den. För att en regering ska kunna hantera en sådan så måste den kunna ta de svåra besluten, viket en minoritets regering aldrig skulle kunna göra.

Jag drömmer om en en regering med Löfven som statsminister och Kristersson som finansminister. Inte för att jag brukar rösta på något av de partierna, men jag tror att det är den ända regering som kan får Sverige att klara lågkonjunkturen på ett bra sätt.
 
L
Sveriges ekonomi kommer haverera helt på egen hand utan någon yttre påverkan. Och det är kommunernas skulder i det gemensamma Kommuninvest som kommer gå i kras. Då kommer rika kommuner få stå för fattiga kommuners skulder.
Orsaken är de enorma skulder som nu skapas där. Och orsaken till det är att staten har flyttat över en massa ekonomiska ansvar till kommunerna.
 
L Lolight skrev:
Sveriges ekonomi kommer haverera helt på egen hand utan någon yttre påverkan. Och det är kommunernas skulder i det gemensamma Kommuninvest som kommer gå i kras. Då kommer rika kommuner få stå för fattiga kommuners skulder.
Orsaken är de enorma skulder som nu skapas där. Och orsaken till det är att staten har flyttat över en massa ekonomiska ansvar till kommunerna.
Kommunernas skulder till varandra är en droppe i havet och kommer varken görs till eller från.
Sveriges ekonomi är mycket bra just nu, vi har de senaste 20 åren haft en fantastisk ökning i levnards standard. Detta till stor del på grund av de enorma effikiviceringar som har genomförts, mestadels genom EU projectet, men även genom mindre effektiviseringar i statsapparaten på hemmaplan.

Det är rimligt att ett nytt synsätt på globaliseringen och EU skulle kunna innebära en tillbakagång till levnards standarden vi hade på 80 talet. En sådan total ekonomisk kollaps har dock aldrig inträffat i historien.
 
Excel
Nefrums Nefrums skrev:
Kommunernas skulder till varandra är en droppe i havet och kommer varken görs till eller från.

Sveriges ekonomi är mycket bra just nu, vi har de senaste 20 åren haft en fantastisk ökning i levnards standard. Detta till stor del på grund av de enorma effikiviceringar som har genomförts, mestadels genom EU projectet, men även genom mindre effektiviseringar i statsapparaten på hemmaplan.

Det är rimligt att ett nytt synsätt på globaliseringen och EU skulle kunna innebära en tillbakagång till levnards standarden vi hade på 80 talet. En sådan total ekonomisk kollaps har dock aldrig inträffat i historien.
Knappast drivet av ökad produktivitet. Snarare drivet av skuld och QE. Det är möjligt att ECB och FED kan stimulera med QE en gång till när raset väl kommer. Möjligtvis är vi på väg mot stagflation.
 
Excel Excel skrev:
Knappast drivet av ökad produktivitet. Snarare drivet av skuld och QE. Det är möjligt att ECB och FED kan stimulera med QE en gång till när raset väl kommer. Möjligtvis är vi på väg mot stagflation.
Jag hoppas att du inte tror att levnards standard är kopplat till nåt annat än produktion, då har du missat grundkurs 1A. Konsumtion = Produktion.
 
Excel
Nefrums Nefrums skrev:
Jag hoppas att du inte tror att levnards standard är kopplat till nåt annat än produktion, då har du missat grundkurs 1A. Konsumtion = Produktion.
Kan du länka till 1A grundkursen, det var 15 år sedan jag läste nationalekonomi. Nyfiken på resonemanget.
 
Excel Excel skrev:
Kan du länka till 1A grundkursen, det var 15 år sedan jag läste nationalekonomi. Nyfiken på resonemanget.
Hehe, nej det kan jag inte. :D
"1A" var bara ett uttryck för det jag fann mycket uppenbart:
Alla varor och tjänster etc. som konsumeras måste också produceras. Dvs man kan inte konsumera nåt som inte har producerats.
 
L
Nefrums Nefrums skrev:
Kommunernas skulder till varandra är en droppe i havet och kommer varken görs till eller från.
Det är inte kommuner som har skulder till varandra.
Kommuninvest är tydligen så att investerare köper skulder. Dvs de lånar ut pengar till kommuner. De flesta av landets kommuner är med. Men de har ju alla olika ekonomi. Investerarna kan och kommer kräva tillbaka sina pengar. Kan en kommun inte betala så får nästa kommun göra det. Det kan tom vara så illa att det är utländska banker och dylikt som lånat ut dessa pengar. En form av pyramidspel likt husmarknaden i USA före krashen är det. Det är inte heller obefintliga skulder, dessa skulder ökar nu fort.

Sveriges ekonomi är mycket bra just nu, vi har de senaste 20 åren haft en fantastisk ökning i levnards standard.
Det stämmer dåligt, då vi är bland världens mest belånade länder. Statens lån är i nivå och normala mot andra västländer. Det är de privata skulderna som är så gigantiska. De och företagens skulder.

Någon ökning av standarden har inte heller skett. Inte för medianpersonen.
Det som hänt är att övre 10% av inkomstligan har tjänat ofantliga pengar. Och det beror på löner som släpar efter, och stor arbetslöshet, samt att kapitalet är parasit på vanliga företag. Dvs banker vs tillverkning.

Ökning av BNP per capita är 0,5 % per år och varit det under 10 år nu, i genomsnitt då.
Detta till stor del på grund av de enorma effikiviceringar som har genomförts, mestadels genom EU projectet, men även genom mindre effektiviseringar i statsapparaten på hemmaplan.
Håller inte med. Staten kostar bara allt mera. Det ger att pengar snurrar runt allt fortare. Då ser det ut som att BNP ökar. Men det är inte så i praktiken att vi får det bättre.
Det är rimligt att ett nytt synsätt på globaliseringen och EU skulle kunna innebära en tillbakagång till levnards standarden vi hade på 80 talet. En sådan total ekonomisk kollaps har dock aldrig inträffat i historien.
Vet inte vad du menar här.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Excel
Nefrums Nefrums skrev:
Hehe, nej det kan jag inte. :D
"1A" var bara ett uttryck för det jag fann mycket uppenbart:
Alla varor och tjänster etc. som konsumeras måste också produceras. Dvs man kan inte konsumera nåt som inte har producerats.
Varorna kan ju produceras i ett annat land, USA har ju en exempelvis en hög levnadstandard för att de belånat sig till detta, det syns ju på handelsbalansen.
 
L Lolight skrev:
Någon ökning av standarden har inte heller skett. Inte för medianpersonen.
Det som hänt är att övre 10% av inkomstligan har tjänat ofantliga pengar.
Du kanske borde åtminstone våga dig på att googla hur mycket standarden ökat de senaste årtiondena innan du sprider sådana "alternativa facka" ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Excel Excel skrev:
Varorna kan ju produceras i ett annat land, USA har ju en exempelvis en hög levnadstandard för att de belånat sig till detta, det syns ju på handelsbalansen.
Snarare så att Kinas regering lånat ut de pengar som USA inte har. Det, samt att olja säljs i valutan US-Dollar har gjort att de kan leva över sina tillgångar.
 
Excel Excel skrev:
Varorna kan ju produceras i ett annat land, USA har ju en exempelvis en hög levnadstandard för att de belånat sig till detta, det syns ju på handelsbalansen.
Sant, mycket kortsiktigt går det att konsumera mer än man producerar. Ungefär som att leva på sms lån. Det går dock inte så länge.
Sverige har dock haft positiv handelsbalans ända sedan 80 talet.
 
L
Nefrums Nefrums skrev:
Du kanske borde åtminstone våga dig på att googla hur mycket standarden ökat de senaste årtiondena innan du sprider sådana "alternativa facka" ;)
Påstår du att jag har fel? Mina data kommer från nationalekonom Hans Jensevik och hans kommer från SCB.
Vilken standard är det som har ökat menar du?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
L
Nefrums Nefrums skrev:
Sant, mycket kortsiktigt går det att konsumera mer än man producerar. Ungefär som att leva på sms lån. Det går dock inte så länge.
Sverige har dock haft positiv handelsbalans ända sedan 80 talet.
Om landet tar lån från andra länder ja. Det som är skrämmande är att Liberalerna och andra vill att vi ska införa Eurovalutan. Vi vet att det leder till högre priser för varor i landet.
Det samt att vi nu får fördubblad medlemsavgift till EU om England lämnar, lägg till att vi tar NATO också. Då ska vi lägga 4% av BNP på vapen och sådant. Vi ligger nu under 1% tydligen. Dvs en fyrdubbling av kostnaderna bara där.
Nej, ladorna är tomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.