F
Jag sådde konventionellt utan att förgro för ca tre veckor sen. Sådde 120-140 kvadrat och har nu ca 3cm halvglest, har tagit sig bättre än väntat.

Det blev aldrig nån duk men jag har varit duktig med vattnandet.

Spridaren kastar runt och det har blivit sämre med vatten i hörnen pga det. Det har dock blivit vattnat men inte alls i samma omfattning. Det är extrem skillnad på hur gräset har tagit sig olika pberoende på vattningen.

På fredag kommer 250 kvadrat rullgräs, tänkte stödså den med Granngårdens Slottspark direkt efter utrullning, är det korkat?
 
Köpte gräs idag och drog mig till minnes att jag läste en tråd om förodling i en skottkärra förra året.

Till min stora förtjusning ser jag nu att tråden har fått liv igen och dessutom verkar mina frågor ha fått svar. Älskar när det händer!
 
  • Gilla
peter.linkan och 1 till
  • Laddar…
La ut lite nya gräsfrön på småytor där det ej tagit sig för snart en vecka sedan och undrar om man kan strö över lite Super Gfamino gödsel över, eller kan det skada fröna/nya stråna?
 
Vulcan61
Ni som körde detta i skottkärra. Körde ni gödsel också som enlig guiden? Eller räcker det med jord och gräsfrö eller kommer det ta längre tid då
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ni som körde detta i skottkärra. Körde ni gödsel också som enlig guiden? Eller räcker det med jord och gräsfrö eller kommer det ta längre tid då
Jag har kört med toppdress, utan något extra gödsel, och det har funkat fint.
 
Vulcan61
M mossmasaker skrev:
Jag har kört med toppdress, utan något extra gödsel, och det har funkat fint.

Ok köpte topparess också. Hur ofta bruka ni vattna om det är typ 20 grader vart med sol. Ja har en tends att vattna för mycket skulle ja tro.
 
  • Gilla
sibbsan och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
Om man nu odla gräset i skottkärra man kan väll låta gräset växa klart i kärran innan man ta gräset därifrån för att laga gräsmattan eller ska dom enbart förgro där för bäst resultat?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Om man nu odla gräset i skottkärra man kan väll låta gräset växa klart i kärran innan man ta gräset därifrån för att laga gräsmattan eller ska dom enbart förgro där för bäst resultat?
Om man låter gräset ta sig för mycket i skottkärran så skadas rötterna när jorden placeras ut i gräsmattan. Så bäst är att kratta ut jorden så fort du ser ett strå. Det går fort sen.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
mg765 mg765 skrev:
Om man låter gräset ta sig för mycket i skottkärran så skadas rötterna när jorden placeras ut i gräsmattan. Så bäst är att kratta ut jorden så fort du ser ett strå. Det går fort sen.

Aha ok ja är bara rädd att robotgräsklipparen kommer speka sönder grässtråna om dom ej har växt klart?
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Aha ok ja är bara rädd att robotgräsklipparen kommer speka sönder grässtråna om dom ej har växt klart?
Det brukar inte vara någon fara, jag brukar låta robotgräsklipparen köra även om det är några nysådda partier i gräsmattan. Om det är något större område brukar jag lägga fiberduk över.
 
Vulcan61
mg765 mg765 skrev:
Det brukar inte vara någon fara, jag brukar låta robotgräsklipparen köra även om det är några nysådda partier i gräsmattan. Om det är något större område brukar jag lägga fiberduk över.

Ok ja fiberduk kanske funkar tills det växt upp
 
Hej

Har testat blötläggningsmetoden vid två tillfällen. Gjorde stödsådd och nysådd av kala fläckar samtidigt. 3 kg frön lades i blöt genom att göra en säck av fiberduk och sänka den i ca 25 gradigt vatten i en balja. Bytte vatten 3 ggr per dag, förvarade baljan mörkt. Provade 5 resp 7 dagars blötläggning. Såg aldrig några rötter. Däremot kan man bli orolig när man ser grässtrån men jag tror dom var med i fröblandningen från början. Tog upp påsen och lär det torka någon timme. Blandade sedan med toppress i en skottkärra. Strödde ut, mer noggrant på kala fläckar. Strödde sedan tunt med toppdress över. Vattnade. Fortsatte vattna. Gräset grodde inom tre dagar. Fortsatte hålla det fuktigt i två veckor. Resultatet var mycket över förväntan på vissa ytor, en mycket jämn, tät matta uppstod. På andra ytor blev det glest och gräset ser ynkligt ut med en mörkare färg. Efter att ha provat en del tror jag att det jorden som är viktig.

För riktigt bra resultat verkar det som man skall vertikalskära noga, kratta hårt och ta bort allt löst och ta en titt på underlaget. Ser det ut att vara kompakt eller genomväxt av rötter i kala fläckar tar man en liten kratta och mini-fräser ordentligt och passar på att bruka ned kompost eller dress.

Ogräset älskar de ytor man bearbetat, därför skjuter det snabbt upp rölleka, klöver och groblad om sådant finns i närheten. Man får gå och nypa bort så mycket det går medan man väntar.

Man kan spara sig en del jobb genom att välja en bra dressjord, den skall vara torr, finfördelad och lätt att strö ut. Jag har märkt att Coop änglamark dress funkar sämre, den är för blöt och har massor med klumpar i sig. Icas har funkat bättre. Något jag köpte på plantagen innehöll för mycket stora barkflagor.

Sammanfattningsvis verkar man spara lika många dagars vattning som fröna ligger i blöt, andelen frön som gror verkar högre.
 
Det låter som mycket jobb. ICA:s jord var bra iallafall, de hade 6 påsar för 99 förförra veckan så jag köpte det, krattade ut i det tråkiga hörnet, pudrade på gräsfrö och vattnade några timmar om dagen i tre dygn, sedan en timme om dagen i en vecka. Klippte gräset första gången igår, såg bra ut.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Ica har tidigare haft Rölunda gård till mycket bra pris. I år bytte de så jag köpte hos byggmax till ok pris.
 
@mg765
Förra helgen så sådde jag weibulls extra green på 1100 m2. Det har redan efter 7 dagar kommit upp rejält. Riktigt kul.
Men jag ser redan nu att jag kommer få två större kala fläckar runt 2 sprinklers som har sprayat en dimma nedåt, som gjort att fröna spolats bort. Tänkte mota olle vid grind och så med din metod och förhoppningsvis komma ikapp med fläckarna.

Vad har du kört för proportioner? Några nya knep sen tråd start?
Tänkte köpa Hasselfors dress som blandas med 50% stenmjöl. Har du testat att täcka skottkärran med plast?
 
  • Gilla
hassecc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.