Jag har idag däck som har dimension 13x5.00-8 men dessa är svindyra och ovanliga. Jag undrar om dimension 13x5.00-6 skulle passa min nuvarande fälg?
Ridgräsklippare på en gräsmatta med synliga däck som ger kontext till diskussion om däckdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår rätt så är däcket som slutar på -6 avsett för fälg med 6" diameter och -8 passar fälg med 8" diameter. Isf är svaret nej.
 
Fan
 
Jag har pyspunka och när jag lägger däcket under vatten kommer det bubblor i skarven mellan fälg och däck. Fälgen har ingen skada och har inte innerslang vilket är synd då de är billigt att laga
Däckbyte är enda sättet eller funkar silikon?
 
Lägg i en slang.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hmm okej men hur hittar man en slang vars nippel sitter där den nuvarande sitter?
Sliter man loss den nuvarande nippeln för att lämna plats åt slangens nippel?
Söker man efter slangen genom att använda däckdimensionen 13x5.00-8?
 
Ja, om det är slanglösa däck så tar du bort den befintliga ventilen och låter slangens ventil komma ut där.
 
Om det är måttlig pyspunka borde punkasprej funka.
 
Punkaspray kanske? Det har tidigare varit ett vedertaget sätt att reparera även bildäck att stoppa i innerslang. Då tar man ut nippeln och sticker ut slangens ventil genom samma hål. Får du bara tag på rätt slang skall det inte vara ett problem.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Det är inte så petigt med slangdimensionen. Kolla med en gummiverkstad så kan de nog plocka fram en slang som funkar.
 
Någon av de två som slutar på 8. En har rak, andra böjd ventil. Välj den som passar din fälg bäst (ventilhålets placering alltså).
 
Jag har kört med punkteringsspray i mina gräsklippardäck, fungerar utmärkt.
 
Aha
 
Tack alla
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.