Fulkemisten
Ska bygga lite skåp som ska hänga på väggen (kök). Vilken av mina skissade fogar är att föredra skulle ni säga? Om A (eller båda) är tillräckligt stark(a) - kan man då också fästa fasta hyllplan med typ A eller är bärlister att föredra?
Materialet är stavlimmad fur eller möjligen gran och tjockleken 18 eller 27 mm beroende på. Hyllplanen i den mindre dimensionen med en list i bakkant för att motverka svikt. Det kommer nog bli runt 10-15 kg per plan och en spännvidd på 800 mm. Tanken är alltså att kexa och limma med vanligt trälim. Jag kan tänka mig att skjuta ett par dyckert om det behövs men då mest för att hålla grejerna i press i 30 min (spiken får såklart sitta kvar sedan). Alla tips emottages tacksammast.
 
  • Två handritade skisser på notblad visar olika träfogar märkta A och B med potential användning för hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

A är att föredra för överskåp.

Med den riktingen så slipper du se ändträ.
För att lasten skall ha sönder skåpet så måste tappen/fisken/kexet skjuvas av. Mycket större moment än för att dra ur tappen.

Det kan finnas skäl för B i högskåp och underskåp. Brukade gör så till restaurangkök förr när jag jobbade med sådana. Naturligtvis för att skåpen tål mer last när bottenskivan (med ben under) ligger under gaveln. Har varit med om att kockar har packat skåp fulla med rissäckar så att de till slut gett upp. Därför starkast möjliga konstruktion.

Mvh Findus
 
Fulkemisten
findus42 findus42 skrev:
För att lasten skall ha sönder skåpet så måste tappen/fisken/kexet skjuvas av. Mycket större moment än för att dra ur tappen.
Låter bra. Men hur stor belastning klarar en bottenplatta/hyllplan med 3-4 kex i storlek 20 i varje skarv? Någon som vet? Annars får jag göra ett belastningstest. Man vill ju inte att arvsporslinet ska gå i kras...

findus42 findus42 skrev:
Det kan finnas skäl för B i högskåp och underskåp. Brukade gör så till restaurangkök förr när jag jobbade med sådana. Naturligtvis för att skåpen tål mer last när bottenskivan (med ben under) ligger under gaveln.
Jo. Men det är så jag tänker. Något tips på hur man sätter en sådan fog i press om den är under en mellanvägg mot hel fast bottenplatta eller om det är ett högskåp. Så långa limknektar finns väl inte?
 
Vet inte hur stor belastning det håller för men kom att tänka på det här
 
Fulkemisten
Kexade ihop en hylla för Reda-skäppor som jag hade sedan innan. Mest för att öva lite på att kexa inför de större skåpsbyggena. Kul och lätt må jag säga. Fast här är det ju inga större belastningar att tala om.
 
  • Hylla av trä med flera Reda-skäppor monterade, övningsexempel i kexningsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ornet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.