Vi ska snart flytta in i en lägenhet där köket måste göras om.
I dagsläget är ytan för att laga mat alldeles för liten och kyl/frys står för långt bort från där maten lagas.

Mäklaren sa att andra med lika lägenhet har byggt för dörren till tvättrummet (siffran 1) och rivit väggen mellan toa/tvättrum (siffran 2) för att få ett till stort badrum.
Då kan man bygga ut köket längs väggen med siffran 1.

Det innebär en total renovering av både köket och badrummet och blir väldigt kostsamt, men säkert jättebra då man få både bra kök och två duschmöjligheter!

Undrar om någon har en annan idé där man kan komma undan billigare men få ett bättre kök!
Man kanske kan behålla stommar och bygga ut på nåt vis eller så?


Lägger upp bild på både planlösning och kökets nuvarande utseende!

Nuvarande kök med vit inredning, matplats och liten arbetsyta, behov av ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med begränsad yta, trämatbord och stolar, överhängande lampa och ljusa skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning över en lägenhet som markerar kök och tvättrum/badrum för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Även om man låter dörr 1 vara kvar så går det ju att sätta kyl och frys mot väggen som gränsar till gästtoaletten. Man kan troligen ha mer bänkyta framför det fönster som är närmast diskhon om man kan nöja sig med ett matbord för fyra i övre vänstra hörnet av köket. Det är svårt att veta utan en måttsatt ritning. Ikea har ett köksplaneringsverktyg där man kan flytta omkring skåpen och se hur mycket utrymme det blir för ett matbord vid olika placeringar. Att ha ett matbord mitt på golvet kräver mer utrymme än om en av bordets kortsidor står mot en vägg.

Köket blir lättare att använda om man byter plats på diskbänksskåpet och hurtsen till höger om det, men det komplicerar avloppsdragningen en del.

Hur gammalt är huset?
Jag tänkte på om köket har varit planerat på något annat vis tidigare eftersom under- och överskåpen mellan högskåpet och kylen inte verkar hopbyggda med högskåpet. Är högskåpet skafferi eller städskåp?
 
Tack så mycket!
Huset är byggt -64 och jag vet faktiskt inte om det sett ut på något annat vis men du har rätt i att skåpen bredvid högskåpet tyder på det!
Högskåpet är ett skafferi.

Matbord för 4 är för snålt men jag får experimentera med Ikeas verktyg då när jag kan mäta allt, tack för tipset!
Kan ju kolla med grannar också...

Jag har en dröm om att ha två vitrinskåp med en bänk emellan som utgör sittplats vid matbordet, kanske längs den väggen där skafferi och kylskåp står nu.

Bra noterat om hurtsen och diskbänksskåpet, jag ser att det skulle va bättre så jag ska ägna det en tanke också :D
 
BirgitS
-64 var dels parallellkök och dels så kallade barkök populära, om jag har förstått det rätt. Barkök var i princip en kökshalvö med överskåp ovanför som avskiljde köksdelen från matbordet. Utan mått är det ju svårt att veta om det kan få plats en kökshalvö som börjar mellan fönstren eller om det då blir för smalt för ett matbord i övre delen.

Frzon Frzon skrev:
Jag har en dröm om att ha två vitrinskåp med en bänk emellan som utgör sittplats vid matbordet, kanske längs den väggen där skafferi och kylskåp står nu.
Du menar som en sorts platsbyggd kökssoffa?
En sådan tar mindre plats än separata stolar eftersom man med stolar behöver plats att kunna dra ut dem från bordet. Så det är ju en bra idé.

Återkom gärna när du har måtten.
 
Tycker mäklarens förslag med att sätta igen (1) och öppna upp (2) var smart. Att ha ett kombinerat tvätt/badrum och som du själv sa kunna ha möjlighet till 2 duschmöjligheter är bara en bonus!

Utifrån det så hade jag gjort ett L-kök som går längs med nuvarande vägg samt bad/tvätt väggen. Mot bad/tvätt hade jag haft kyl/frys, ugn och även hällen om utrymmet finns till (men som @BirgitS sa så är det svårt att veta utan mått), behållt placeringen på diskhon och bytt sida på diskmaskinen. Då lämnas stammarna intakta :D

Matbord går då att placera mot väggen mot V-rum/balkong och det bör finnas tillräckligt med utrymme för ett 6 manna bord. Alt. ett 4 manna där man vid behov kan sätta i en tilläggsskiva (y)
 
  • Gilla
Frzon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.