Fick en offert på följande: (har idag en gammal vedpanna med 750 l ack)
1 st Solo Innova 30
1 st Traryd ack 750 l 40 mm isol
1 st expansionskärl 100 l rostfri
1 st Automix 30Q shuntreglering med rumsgivare
1 st termometer
1 st avtappningskran
div rör och delar
demontering och bortforsling av gammal panna
arbetskonstnad
bilkostnad
I offert ingår ej: elinstallation
totalt pris: 58 800:- inkl moms

Låter offerten rimlig? Har någon andra tankar om den? Jag själv har andra tankar (acktankar), kanske en på 750 l ytterligare = totalt 3 x 750 l.
 
Priset är det nog inte ngt störr fel på (visst ingick montering, igångkörning och intrimmning av systemet?).
Men, för att en Solo Innova skall vara svanengodkänd så måste du köra mot 2200liter accvolym (tror det var 2200, ngt i den riktningen). Teoretiskt sett så behöver du den volymen för att klara ett fullt vedinlägg.

Mer volym = bättre prestanda

/Jögga
 
Jag håller med Jögga, 1500 liter ack är för lite för en Innova 30. Du kommer garanterat att vilja ha mer. Jag har 1500 liter och jag vill ha mer volym. Dels för att kunna lägga i fullt när värmen till huset är avstängt och dels för att de tillfällen när man måste elda mer än en gång per dygn ska bli färre. Om man har mer volym så blir eldandet mycket bekvämare eftersom man inte behöver elda vid exakt rätt tidpunkt, utan har mer spelrum, så att säga. Man kan knappt få för stor volym.

För övrigt så tycker jag att det var väldigt bra pris på offerten.
 
Jag tackar för synpunkterna. Troligvis försöker jag öka ackvolymen, kanske ytterligare 750 l, om plånboken tillåter.
 
Om du inte ökar ackvolymen så se till att du har avstängning, dvs en kulventil, nertill på alla tankarna så du slipper tömma ur allt vatten när (obs: inte om ;) ) du ska koppla på en tank till. Om inte plånboken tillåter det nu så kommer den att göra det nästa sommar.
 
Det blir nog en tank direkt när röris ändå håller på.
 
Kolla beg. marknaden!
Acctankar slits ju inte och priset på begagnat är ett helt annat.
Kanske hittar du ngn som skall installera fjärrvärme och har fina grejor till rätt pris.

/Jögga
 
Imorgon får jag ett pris för tillägg ytterligare en tank 750 l, det blir nog så och då får jag totalt 3 x 750 = 2 250 l i ackvatten. I min offert var det endast 40 mm isolering, 90 mm istället skulle bli ett tillägg på ca 1 650:-/tank, är det motiverat med bättre isolering? Eller ska jag tacka för den extra värmen i källaren.

Funderar även på en ny klyv eftersom jag får gå från kortved till långved. Är det någon som har eller hört om en ny elklyv (säljs på Bauhaus), ett tyskt märke som benämns Herkules? Konstruktionen är annorlunda, ser ut som klyven står på högkant och har två armar som fixer kubbarna. klyven går uppifrån och ner, finns med 5 resp 6 tons tryck.
 
Tja, det är ju en avvägningsfråga om det är värt att satsa på mer isolering. Om tankarna läcker lite värme på vintern är ingen katastrof om de står i ett utrymme som du vill hålla varmt och så länge det inte blir för varmt. Skiktningen blir iofs lite lidande, men det kanske inte är hela världen heller. På sommaren är varje kWh som läcker ren och skär förlust. Sen är ju frågan hur mycket bättre det blir med 50 mm extra. Hur lång tid kommer det att ta att spara in 5000kr i minskad förbrukning? Hur mycket bekvämare kommer det att bli med 90mm? Det är många frågor och de kan nästan inte besvaras utan att testa på plats...

Det är helt klart att man behöver en bra klyv. Jag fick betala dyrt för min dumsnålhet att handklyva :) Är Bauhausklyvarna dyra?
 
Jag tror att jag kan avvara 90 mm isolering eftersom jag i princip bestämt mig för att ha totalt 3 x 750 l ack till Baxis Solo Innova 30, jag borde klara mig bra ändå. Pengarna för isolering kan jag ju iställer lägga på en klyv.

Den klyv som jag är nyfiken på kostar avrundat 6 000 resp 7 000:- (5 ton klyvlängd 52 cm resp 6 ton klyvlängd 57 cm) på Bauhaus Uddevalla. Eftersom jag var nere i Göteborg idag passade jag på att besöka deras Bauhaus i Bäckebol. Döm om min förvåning, samma klyvar kostade 4 000 resp 5 000:- där. Jag var tvungen att fråga om det kan skilja så mycket mellan två olika Bauhaus och det visade sig att de just nu har en drive på dessa klyvar. Det är visst Stockholm som bestämmer hur länge så om jag ska slå till bör jag nog göra detta inom de närmaste dagarna, 2 000:- är en ordentlig rabatt. Dock, först måste jag ta reda på om funktionen håller måttet. Faktum är att jag har en inte alltför avlägsen granne som köpte en i vintras. Jag vill gärna prova den innan köp.
 
Det går ju alltid att ställa ngn form av isoleringsskiva runt tankarna när de väl står på plats.

Och så det här med vedhanteringen; Vi är mitt uppe i byggprocessen och eftersom tid är en bristvara lejde jag in ett proffs. Han kom med traktordriven vedprocessor och på en eftermiddag körde vi igenom ca 50 m3. För det betalade jag 3000:-
Jag tror inte att jag kommer att köpa på mig kap och klyv. Det lönar sig helt enkelt inte.

/Jögga
 
Andreas,
tack för tipset. De verkar ha rejäla grejor.

som tidigare sagts, jag beställer en Baxi Solo Innova 30 vilken dag som helst. Fick idag ett tilläggspris på ytterligare en ack 750 l samt större expansionskärl 150 l
10 000:- inkl inkoppling. Glömde fråga om det var med 40 eller 90 mm isolering, får fråga detta på måndag.

Har bara eldat med ved i 16 månader så jag har läst alla era inlägg med största intresse, mycket lärorikt. Trots detta kanske jag har ett TIPS till en del av er vedeldare. När jag började elda i vedpannan så blev det ett himla spring ner till källaren för att kolla olika temperaturer, speciellt i acken. Detta "problem" löste jag ganska snabbt genom att på Teknikmagasinet inhandla en trådlös stektermometer. Givaren/sändaren sitter nere vid tanken och mottagaren har jag i köket, detta har fungerat suveränt.
 
Andreas,
jag såg att vi blir "vedpannebröder" tillsammans med Sveno. Grattis till din nya panna! Jag var på gång att beställa min idag men det blir på måndag istället. Hur mycket ack blir det för din del, hur stor yta ska värmas?

Ingen av alla inläggen har nämnt en viktig sak i sammmanhanget även om Sveno har snuddat vid aspekten. När vi köper ny bil spelar det nästan ingen roll för min sambo vilket märke det blir - bara färgen är rätt! När jag började kika på vedpannemodeller så uteslöt hon direkt alla som var gröna. Jag försökte med att "i pannrummet spelar väl inte färgen någon roll". Så fel jag hade. Som tur var för mig (oss) plus Baxi var både färg och form till belåtenhet. Till alla panntillverkare: underskatta inte det faktum att en ny panna är en stor investering som berör hela famililjen.
 
Hej igen,
våra inlägg gick om varandra.
Jag skruvade ur den översta termometern, stack istället in givaren till termometern. Den har en spets av metall ca en decimeter lång, en kabel går därifrån till sändaren som står på ett av rören längre ner, ingen egen ombyggnad.

/Ulf
 
Andreas,
exakt den termometern är det!

/Ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.