Vi har ca villa på 155kvm fördelat på 3 våningar som vi nu behöver förlänga/förstärka nätverket på för att utnyttja fibern.
Då det är en gammal villa med putsfasad och hönsnät i väggarna så störs nätet ut ganska snabbt.

Har sedan innan kört med en Router Asus n66u och igår inhandlades en Asus AC68U för att kunna utnyttja AiMesh tekniken.
Går det att utnyttja min gamla Asus router med den nya genom AiMesh på något sätt?
 
MC-kungen MC-kungen skrev:
Vi har ca villa på 155kvm fördelat på 3 våningar som vi nu behöver förlänga/förstärka nätverket på för att utnyttja fibern.
Då det är en gammal villa med putsfasad och hönsnät i väggarna så störs nätet ut ganska snabbt.

Har sedan innan kört med en Router Asus n66u och igår inhandlades en Asus AC68U för att kunna utnyttja AiMesh tekniken.
Går det att utnyttja min gamla Asus router med den nya genom AiMesh på något sätt?
Du kan använda 66:an som en repeater, finns en del guider på nätet.
 
Den lösning som är bäst att att sätta upp flera accesspunkter (dina routrar går att konfigurera som accesspunkt, så du kör en som router och den andra som accesspunkt) med kabel mellan.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...ala-natverk/battre-tackning-med-accesspunkter

Lösningar utan kabel tenderar att bli sämre (de kan fungera bra men de blir mycket känsligare för störningar och krock med grannars nätverk).
 
Ja att använda den gamla routern som en accesspunkt med kabel är nog det smidigaste sättet för att få en bättre trådlös sändning på övervåningen.
Plus att tonåringarna även får 3 tillgängliga portar från routern precis utanför sina rum.
Tack för hjälpen! (y)
 
harry73
Har ett liknande problem. Har sedan en månad IP-Onlys bredband (100/100) Och sitter nu och testar att använda min gamla tele2 4g router som accesspoint.

Jag har en D-Link dir 645 som router och anslutade tele2 routern genom att sätta kabeln i en LAN port.
Båda router har samma nätverksnamn och lösenord, och jag tror jag även klickade in en box att tele2 routern ska agera AP.

När jag nu sitter och tittar på tele2 routern blinkar lampan till LAN porten mycket, så det verkar finnas trafik och den gör sitt jobb.

Nu undrar jag hur jag kan kolla hur trafiken fördelar sig bland båda routrar?
 
Du kan inte bara ansluta tele-2routern, du måste konfigurera den som accesspunkt också (normalt brukar man behöva sätta en fast IP-adress och stänga av dess DHCP-server), annars kommer du att få två DHCP-servrar på nätverket och två olika default gateway (varav den ena inte fungerar eftersom den inte har nåt anslutet på WAN-sidan). Det kan vara så att den kryssruta som du kryssade i löser detta, men du bör dubbelkolla det.

Ska du testa är det ju bättre att inte sätta samma nätverksnamn och lösenord. Då vet du vilken av accesspunkterna du ansluter till och kan se att bägge fungerar. Sen kan du ändra till samma.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
Tack, ska testa mer, men när allt funkar, går det att se hur apparaterna fördelar sig över båda routrar?
 
Det är inte så lätt att att se sen, ur nätverkssynpunkt kommer alla klienterna att vara anslutna till samma nätverk. Om routrarna har nån statussida som visar anslutna klienter så kan du se där var klienterna för tillfället är anslutna.

Har du olika SSID på accesspunkterna så ser du ju på klienterna vilken accesspunkt de ansluter till. Jag har valt att köra så för att kunna välja den accesspunkt som jag vet har bäst täckning där jag befinner mig.
 
harry73
Nu fick jag igång den tror jag :) Är som sagt inte lätt att se om trafiken fördelar sig bra över båda routrar, men familjen klagar inte på konstiga avbrott och säger att surfen går snabbare.
 
harry73 harry73 skrev:
Nu fick jag igång den tror jag :) Är som sagt inte lätt att se om trafiken fördelar sig bra över båda routrar, men familjen klagar inte på konstiga avbrott och säger att surfen går snabbare.
Trafiken kommer inte att "fördela" sig över bägge accesspunkterna, dvs lastbalansering. Med flera accesspunkter, med samma SSID/passkey, kommer den trådlösa enheten att ansluta till en (1) av dessa accesspunkter (godtyckligt vald) och troligtvis stanna kvar där så länge signalstyrkan är tillräcklig.

Enheten kommer troligtvis inte heller att växla över till den accesspunkt med bäst täckning så länge som den, för stunden, valda anslutningen har tillräckligt bra signal.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Om man vill ha en bra lösning för denna typ av problemställning så rekommenderas AP och routrar från Ubiquity starkt. Priserna är inte orimliga (som en bättre hemma-AP ungefär) trots att de egentligen mest riktar sig till mindre företag. Man kan ställa in triggerpunkter på övergångar och mycket annat. Deras AP har PoE så enbart en sladd behövs, de har till och med switchar som kan placeras på vinden (tål höga och låga temperaturer) och som drivs med PoE.

Jag är inte på något sätt involverad i företaget, utan jag är bara så enormt nöjd med vad de levererar.
 
  • Gilla
stjp8729
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man vill ha en bra lösning för denna typ av problemställning så rekommenderas AP och routrar från Ubiquity starkt. Priserna är inte orimliga (som en bättre hemma-AP ungefär) trots att de egentligen mest riktar sig till mindre företag. Man kan ställa in triggerpunkter på övergångar och mycket annat. Deras AP har PoE så enbart en sladd behövs, de har till och med switchar som kan placeras på vinden (tål höga och låga temperaturer) och som drivs med PoE.

Jag är inte på något sätt involverad i företaget, utan jag är bara så enormt nöjd med vad de levererar.
Håller helt med Pacman :ok:
 
harry73
Tittade på Ubiquiti AP, och skulle jag köpa nytt hade det troligtvis blivit något sådant. Nu köpte jag ingenting men återanvände allt jag hade liggandes och det verkar fungera. Framförallt att jag kunde återanvända min gamla 4g router var en positiv överraskning.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.