Tänkte ha instrumentrum i gammal källare med oisolerat golv så stiger viss markfukt genom klinkersgolvet. Därför behöver jag bygga någon form av ventilerad upphöjning (eller varför inte kalla det en scen så blir barnen glada också =) ) så inte trätrummor osv blir fuktskadade av att stå direkt på golvet.

Hur bygger jag detta på något enkelt och billigt sätt? Tänker att det behöver vara metall eller plast mot klinkersgolvet men själva scengolvet kan naturligtvis vara av trä. Några tips? Finns det plast/metallreglar att köpa färdiga just för scenbyggen?
 
Vad som helst egentligen bara det ej är organiskt.
 
Ja det är ju det mest lämpliga "vad som helst" som jag är ute efter :) Vill ju inte skada mina klinkers så vill inte lägga någon form av stenblock direkt mot, i så fall om man täcker dom i någon form av gummi. Men helst skulle jag vilja ha någon form av plastreglar om det kanske finns just för att bygga ventilerade golv?
 
tommib
Det finns färdiga moduler att beställa från t.ex. Thomann (www.thomann.de) som har bra priser och human frakt.

Enklast är väl att bygga av reglar i lämplig dimension och få upp dem från golvet med plastfötter. Sådana finns på alla större byggvaruhus. Vill du vara avancerad kan du borra och slå i islagsmuttrar för att kunna sätta i justerbara plastfötter.
 
Hade kört på plastfönster som tommib nämnde.
Går även under benämningen; möbeltassar, golvskydd.
Billigt och enkelt. Kommer reglarna upp en 1cm, det räcker ju.
 
Bygger du podiet som en låda kommer du få en besvärlig resonans i konstruktionen när man tex spelar trummor / slagverk.

Är tanken att det ska vara ett bestående musikrum för framtida trumspel kan det vara värt att tänka på detta.

Det du kan göra när du bygger podiet är att inte bygga en sluten låda utan att låta åtminstone 2 sidor vara öppna. Mellanrummet fyller du med löst packad stenull som du kan lägga på tunn armeringsmatta några cm ovan golv. Kanterna kan du sedan klä med luftgenomsläppligt tyg.

Ovansidan skivar du med så mycket massa som möjligt, tex golvgips i 2-3 lag som limnas mot K-plyfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.