Funderar på att bygga en altan (c:a 60 m[sup]2[/sup]). Söker efter alternativ till tryckimpregnerat för att
1) dels få en altan som håller finare färgi många år,
2) men framförallt är så underhållsfri som möjligt.

Vilka alternativ på träslag kan rekommenderas?

// Johan W.
 
Hemmakatten
Ceder är ett träslag vi funderar på till vår altan. Underhållsfritt och får en otroligt vacker silvergrå färg efter nåt år. Tyvärr nog dubbelt så dyr som tryckimpregnerad furu ( om inte mer).
 
:cool: Lärk. ;)
 
Fredrik.e skrev:
vad kostar dom olika träslagen om man tar 28*145 eller liknande


ceder
lärk
kirai

Kirai kostar drygt 300sek per kvm, levererat och klart. Kanske uppåt 350, minns inte decimalerna riktigt.

Dyrt men fantastiskt läckert.
 
Har sett annonser ifrån Granngården med lärktrall. Vad jag kommer ihåg var inte priset direkt avskräckande. :surprised:
 
:cool: Bland båtbyggare anses det vara ett bra material, så då borde det duga till en altan. ;)
 
Men bland båtbyggare är det även relativt känt att det är inte är någon större skillnad mellan ek och fura när det gäller hållbarhet och livslängd. Så länge man bara använder sig av kärnvirke...
Och jag tror inte att Ceder, Lärk eller något mer exotiskt träslag är så värst mycket bättre än furu el. tryckimpregnerat sett till just underhåll och hållbarhet..
Och gråtträ får man ganska fort oavsett träslag om man inte underhåller..!?
Om tryckimpregnerat sen är snyggt eller miljövänligt är något helt annat...

Men nu.. när vi ändå pratar om båtbyggare.. träsorter och hållbarhet.. så bör man passa på att säga att en träbåt är allt annat än underhållsfri.. oavsett träslag..

Så gör en snygg plattsättning istället..!?

/Fredrik
 
MathiasS skrev:
Kirai kostar drygt 300sek per kvm, levererat och klart. Kanske uppåt 350, minns inte decimalerna riktigt.

Dyrt men fantastiskt läckert.
Ngn bra referens?
Har själv som bäst fått offert på ganska exakt 400:-/kvm. Transport tillkommer! Till Luleå!!! (Det är väl ingen som sett Kirai på brädgårdarna häromkring?)

Överväger STARKT tryckimpat!!!
Fast Kirai är ju såå snygg... så vi får väl se!
/J

 
Kirai används ofta av kommuner till trappor, gångbroar etc. Jag var förundrad över hur underhållsfritt träslaget verkar efter att jag sett det på en gångbro under flera år med snö, sol och inte minst slitage från alla fotgängare utan att det märkbart försämrades. I somras byggde jag en balkong och valde Kirai trall. Jag är jättenöjd. Jag vet först till våren hur det har påverkats men fortfarande är det rött och snyggt. Jag köpte mitt från Interwood i Göteborg, men jag tror dom är billigare på ädelträlagret (360 kr/kvm).
http://www.adeltralagret.se/produkter.html
/CC

 
Ullisojonas skrev:
[quote author=MathiasS link=1132692939/0#5 date=1132816978]

Kirai kostar drygt 300sek per kvm, levererat och klart. Kanske uppåt 350, minns inte decimalerna riktigt.

Dyrt men fantastiskt läckert.
Ngn bra referens?
Har själv som bäst fått offert på ganska exakt 400:-/kvm. Transport tillkommer! Till Luleå!!! (Det är väl ingen som sett Kirai på brädgårdarna häromkring?)

Överväger STARKT tryckimpat!!!
Fast Kirai är ju såå snygg... så vi får väl se!
/J

[/quote]

Jag fick mitt pris från Interwood - finns det fler som säljer detta så tar jag gärna emot lite tips som underlag för lite prispress.
 
Hur mycket kostar tryckimpregnerat då?

//Helena
 
ca 80-150 kr/kvm beroende på tjocklek, bredd, kvalité och inköpsställe.
/CC
 
Vi har byggt altan av Cuta, ett ädelträ från Bolivia FSC-märkt, ca 400kr/kvm. Vi beställde det från Sundsvall. Kommer inte ihåg vad dom hette men det kan jag ta reda på om intresse finns. Så snyggt och annorlunda !
Se vår hemsida http://www.helgasofie.se/altan.htm
 
:surprised: Det blev ju kanonflott! [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.