Igår hade vi dörrarna öppna på vår inglasade altan, vid något ögonblick när vi inte var där så flög det in en fågel som satte sig på bordet och bajsade. Det har runnit mellan ribborna på bordet ner på trall golvet under. Golvet är isolerat så det går inte att spola av med slang. Någon som vet något bra sätt att rengöra och döda bakterierna.
 
En skurborste kanske.
Det brukar torka och blåsa bort med tiden.
 
Skurborste funkar, men vad ska jag använda för rengöringsmedel, som dödar bakterierna och ändå inte bleker eller skadar golvet?
 
För mig hade det räckt med lite diskmedel och vatten.
Det är väl inte ryska KGB som sprider dödligt gift.
 
  • Gilla
Fialoppan och 3 till
  • Laddar…
A
Vad använder du för medel vid städning av toaletten/badrum?


Det finns bakteriedödande medel som inte bleker men det känns lite överdrivet.

https://shop.humle.se/utrustning/rengoring/desinfektion/

Detta är exempel på medel som används vid viss ”enklare” hemmaproduktion. ;)
 
  • Gilla
Kanna1978
  • Laddar…
E etompau skrev:
För mig hade det räckt med lite diskmedel och vatten.
Det är väl inte ryska KGB som sprider dödligt gift.
Troligen inte, men saneringsfirmorna är lite försiktiga när dom städar fågelbajs, men det kanske är större mängder då. Tror att dom var rädda för ev papegojsjuka m.m. Trodde inte att fåglar var såna smittospridare förens jag var inne på https://specialrengoringar.se/sanering-efter-faglar/ hade varit en sak om det varit ett utrymme med bra luftgenomströmning, men nu är det på en altan med rätt dåligt luftombyte vilket gör att det hela känns lite oroligt.
 
hsd
Vanligt rengöringsmedel, plasthandskar och avsluta med klorin på trasan /svampen
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Vanligt rengöringsmedel, plasthandskar och avsluta med klorin på trasan /svampen

Klorin har viss blekande effekt på trä, även i små mängder så var försiktig med det. Testa gärna på en dold plats först.
 
Staffans2000
Du skall ta rengöringsmedelsnasarna påståenden med en väldigt stor nypa salt. Torka bort guanon på samma sätt som du gör med vilken annan fläck som helst. Klart. Massvis med människor kommer dagligen i kontakt med fågelspillning utan att bli sjuka. Själv känner jag ingen som fått papegojsjuka. Gör du?
Citat från rengörings...hoppsan, saneringsfirman menar jag "Hantera aldrig döda fåglar utan handskar och iakta god hygien" Jag är med i en fågelförening som tar hand om skadade vilda fåglar. Många hundra varje år, skit och tyvärr även, döda fåglar är ingen bristvara. Eldsjälarna som i årtionden torkat fågelskit och handskats med sjuka fåglar har själva aldrig blivit smittade.
Tro inte på allt du läser. Speciellt inte på det som försäljare påstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du skall ta rengöringsmedelsnasarna påståenden med en väldigt stor nypa salt. Torka bort guanon på samma sätt som du gör med vilken annan fläck som helst. Klart. Massvis med människor kommer dagligen i kontakt med fågelspillning utan att bli sjuka. Själv känner jag ingen som fått papegojsjuka. Gör du?
Citat från rengörings...hoppsan, saneringsfirman menar jag "Hantera aldrig döda fåglar utan handskar och iakta god hygien" Jag är med i en fågelförening som tar hand om skadade vilda fåglar. Många hundra varje år, skit och tyvärr även, döda fåglar är ingen bristvara. Eldsjälarna som i årtionden torkat fågelskit och handskats med sjuka fåglar har själva aldrig blivit smittade.
Tro inte på allt du läser. Speciellt inte på det som försäljare påstår.

Visst är det så att de flesta människor inte blir sjuka.

TS i det hör fallet verkar uppenbarligen orolig över situationen och det finns då två vägar:

1. Du behöver inte oroa dig. Smittorisken är extremt liten så tvål och vatten tar bort den största risken.

2. Du är fortfarande orolig. Torka först bort bajset och använd sedan en produkt som desinfecerar utan att bleka. Tvätta händerna med tvål och vatten efteråt och avsluta med handsprit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.