Vi funderar på falu rödfärg på vårt kommande hus. Nu har vi hört att det "inte är så lyckat" Dessutom är det tdligen "inte så lyckat" på liggande panel heller.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller åsikter. Fäster färgen inte alls eller sitter den bara aningens sämre de första åren eller hur illa är det?

Vi kommer att ha blandad panel dvs stående längst ner sen liggande i mitten och sen stående överst igen på väggarna.

Anledningen att vi vill ha falu röd (eller motsv slamfärg) är för att vi vill slippa skrapa när vi målar om i framtiden för det är så förbaskat tråkigt!
 
Falu rödfärg är en utmärkt färg - lätt att måla med, inte så mycket skrapning och billig. Personligen tycker jag att den är snygg (på rätt hus). Men dem MÅSTE målas på ohyvlat virke. Annars funkar det inte alls. Och det måste vara virke som kan torka upp efter regn. Falu rödfärg stänger ju inte ute vatten på något sätt. Målar man på liggande panel måste man se till att vattnet kan rinna av hela vägen. Det får inte bli stående i några fickor någonstans. Allt ändträ bör man skydda extra med tex linolja.
 
Håller på att måla min kolonilott i samma kulör, men med TINNOVA VX. Vattenbaserad oljefärg som ska släppa igenom fukt. Målaren sa att det räckte att tvätta med ammoniak & vatten på de målade ytorna.
 
Ziggy_och_Krilla skrev:
Håller på att måla min kolonilott i samma kulör, men med TINNOVA VX. Vattenbaserad oljefärg som ska släppa igenom fukt.
Detta verkar intressant. Är du säker på att den släpper igenom fukt ?
???
 
Nja... Grundregeln är ju (grov)sågat virke för röfärg, men nu sticker jag ut hakan (tål en del smällar innan jag går i däck ;) ):

Vi har liggande hyvlad panel på ett uthus, samt tillbyggnaden på torpet, byggt nån gång 1950-60. Det målades då med falu röfärg och har hållit bra. Nu håller vi som bäst på att slå på stående brädpanel men det beror på att den liggande panelen har torkat sönder. I våra trakter i Sörmland verkar det vara ganska vanligt med röfärg på liggande hyvlad panel.

Nya, köpta falufärger innehåller dessutom några procent linolja vilket ökar fästbarheten något. Som sagt grundregeln gäller men undantag finns - varför inte testa att måla på ett par panelbrädor och se hur färgen fäster?

Vad gäller diskussionen om Den Bästa Färgen lär vi väl aldrig komma överens men för egen del håller jag faluröd för överlägsen segrare. Otroligt lättjobbad, billig, den andas och man slipper problem med flagning och fuktinträngning med röta som följd. Visst, man ska måla täckande färg noggrant så att den bildar ett fukttätt hölje, men nån gång går plastpåsen sönder, oavsett hur noggrann man är.

Vissa (färghandlare och målare) hävdar att skyddsegenskaperna är obefintliga och att den är ren kosmetika. Det är rent nonsens enligt min erfarenhet. Min väldigt subjektiva samt ovetenskapliga rakning (1) Falu rödfärg (2) Äkta linoljefärg (3) Alkyldoljefärg (4) Plastfärger av olika slag. "Underhållsintervallet" för röfärg är enligt min erfarenhet tio år och då ska man betänka att det tar minst fem gånger så lång tid att skrapa och måla om en olje- eller plastfärgsbemålat hus som att sopa rent och kladda på slamfärg.

Så beror det förstås på typ av hus vilken färg man väljer. Men när färghandlaren försöker övertala mig att smeta på en plastfärg på vårt gamla torp när jag kommer för att köpa falu rödfärg, då blir jag förbannad på riktigt.

Sådär ja - några rallarsvingar? 8)
 
Kramar eller svingar - jag står pall för båda :p

Alla färger har sina för och nackdelar.
Vissa lämpar sig bättre i vissa miljöer och situationer och sämre i andra.

Virket, konstuktionen, priset, klimatet och den egna smaken är några av dom saker som styr i valet.
Jodå, jag håller med i det du skriver. Anledningen till min förkärlek till falu rödfärg är kombinationen av bra pris (köpt på rätt ställe eller hemkokt), lättarbetat, rätt typ av skydd för mina behov, samt att det luktar j-kligt gott. Hyfsat miljövänligt också.

Folksamtestet har jag inte tagit del av men du väcker ju min nyfikenhet.
 
Charlie skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men man behöver väl bara skrapa ner färgen om den är i dåligt skick och har börjat släppa från underlaget. Om man vid tidigare målning gjort ett bra underjobb så borde det väl räcka med att tvätta fasaden nästa gång den ska målas, eller???
Nu är det oftast så i teorin men inte verkligheten, hus byter ägare, vissa underhåller löpande, vissa inte, vissa bättrar panel med vilken färgtyp som helst som finns i garaget mm.
Bygger man ett nytt hus själv har man alla förutsättningar för att bevara och skydda sin panel. Men flertalet bor ändå i "begagnade" hus med skiftande underhåll genom åren.

Sen tycker jag att alla bör veta att "plastfärg" inte är vad den var förut och är en mycket fullgod ersättare till alkydfärgen. Målarförbundet jobbar på att förbjuda användigen av alkyden även utomhus(för yrkesmålare). För mig tycker jag det är en självklarhet att man ska använda akrylfärg för miljön och ur hälsosynpunkt.
 
Pocke skrev:
Sen tycker jag att alla bör veta att "plastfärg" inte är vad den var förut och är en mycket fullgod ersättare till alkydfärgen. Målarförbundet jobbar på att förbjuda användigen av alkyden även utomhus(för yrkesmålare).
Hej.

Akrylatfärg med rätt grundfärg är toppen, men det finns idag även vattenlösliga alkydoljefärger. Dessa är inte på något sätt bannlysta av målarförbundet - det måste vara de lösningsmedelsburna färgerna du menar.

Nordsjö, Alcro, Caparol, Flügger mfl har dessa färger sedan ett flertal år i sina sortiment.

Ett framtidsval som alternativ till de bra akrylatfärgerna.

:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.