Tips: Undvik Gasdrivna spikpistoler.
 
B Byggfan skrev:
Tips: Undvik Gasdrivna spikpistoler.
Varför?
 
Blir dyrt med gaspatroner i längden och skjuter inte lika bra enligt mig. Sen ska du ju alltid ha patroner hemma när du ska spika. Batteri är bättre isåfall men luft är bäst om man spikar väggarna på backen etc.
 
sunnis
Har själv en Essve FNG 34/90 g3 som verkar även den vara en "Hitachi" derivat. Kör 34 grader band. Spikar upp panel för tillfället och spikat ett helt tak med den och är en fantastisk maskin! Växlar mellan 48mm, 75mm och 90mm. Slår i spiken hur bra som helst och inga problem att justera djupanslaget så att de sitter som de ska.

Skulle aldrig någonsin köra en luftdriven pistol, vilket meck med kompressor och slang! I synnerhet om man inte har en ändamålsenlig kompressor för spikpistol, då behöver man köpa en ny för det. Friheten utan sladd/slang är lite som batteridriven skruvdragare/skruvautomat.

Gaspatronerna (165mm standardpatron) kostar 99kr för drygt 1000st spik. Det är helt försumbart tycker jag i "spikkostnaden" Dyckertpistolen har jag också gått över till gas.
 
Redigerat:
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Det finns inga fördelar med gas jämfört med batteri och varken batteri eller gas kommer upp i samma kapacitet som en luftdriven.
 
Har nu kört en Jula-.picka med kompressor och slang och säger bara: aldrig mer! Slangen i vägen, kompressorn låter och har sig osv. Nu blir det en gaspicka. Det får kosta mer, och kanske "sämre spikning" men ack så skönt att slippa slang i vägen.
 
Ja, slang kan man kasta åt fanders men skulle inte heller vilja ha gas. Kör tre DeWaltpistoler på batteri och det har inte en enda gång vart nåt frågetecken på att dom inte skulle klara jobbet.
 
Köpte en Hitachi NR 1890 batteripistol för ett par veckor sedan. Inga problem med kapacitet eller kraft. Skjutit ca 3000 spik än så länge och är nöjd.
 
Batteripicka är oxå ett alternativ såklart. Bara det inte sticker ut en slang...
 
Röstar också för en batteripicka, trots att jag själv köpte gas för 3 år sen. Skulle jag köpa nytt idag är det inget snack om att det blivit batteri. Skillnaden i pris har jag mer än väl redan gjort av med på inköp av gaspatroner.
 
Man får en Dewalt 692 med två batterier och laddare för 5 loppor från England.
 
L lucke_lucas skrev:
Man får en Dewalt 692 med två batterier och laddare för 5 loppor från England.
Det är väl bra. Köpte Hitachin från Proffsmagasinet när de hade kampanj för 5995 med batterier och laddare.
 
  • Gilla
lucke_lucas
  • Laddar…
Beställde precis en DCN692 med laddare och två batterier 4750:- på Swedol...den kommer gå varm i vår och sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.