Adda,

jag kan förstå att kommunens rådgivare kan tycka att pellets är bra och miljövänligt. Däremot tror jag det blir mycket svårt för att inte säga omöjligt att räkna hem en pelletspanna, brännare och förråd till ett nybyggt hus.

Du bör mycket noga räkna på om det lönar sig, jag är mycket tveksam.

Kanske gör jag en kalkyl senare.
 
Om man skippar VP återvinning på frånluften ska man ha FTX ventilation. Kanske lönar det sig inte idag med dagens pelletspriser, men troligen i framtiden.

Hur mycket du förbrukar beror ju på huset.
 
Jag hittar följande information som är relevant i sammanhanget....

----8<-----------------------------snip-------------

Pannrum (BFS 1998:38)
Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet
skall utformas som egen brandcell. (BFS 2002:19)
Råd: Tak och väggar bör förses med material i lägst klass Bs1,
d0 på tändskyddande beklädnad (klass I på tändskyddande
beklädnad). Golvet bör utföras av material i klass
A1fl (obrännbart material). (BFS 2002:19)
----8<-----------------------------snip-------------

Detta innebär en liten extrakostnad förstås men inte så mycket att det märks i den allmänna byggkonkursen  ;)

Nästa urklipp är desto mer intressant...

----8<-----------------------------snip-------------
Byggnader vars energibehov för uppvärmning av ventilationsluft
överstiger 2 MWh/år, skall förses med särskilda anordningar som
begränsar energiförlusterna om värmeenergibehovet
-i huvudsak tillgodoses med olja, kol, gas eller torv eller
- tillgodoses med el helt eller delvis under perioden november
t.o.m. mars.

Anordningarna skall medföra att byggnadens behov av energi
minskas med minst 50 % av den energimängd som behövs för
uppvärmning av ventilationsluften.

Råd: Föreskriftens krav är uppfyllt om byggnaden förses med
lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till distributionsf-
örluster och förekommande drivenergi,
- ventilationsvärmeväxlare ,
- värmepump eller
- solvärmeinstallation
eller om annan byggnadsteknisk åtgärd vidtas, som ger
motsvarande minskning

Det innebär så vitt jag kan se att FTX eller återvinning med VP inte behövs vid eldning med pellets eller ved


 
Här kommer ett litet räkneexempel. Observera att detta inte är någon exakt vetenskaplig beräkning utan en snabb jämförelse.

Pelletspanna

Investering:

Panna  25.000:-
Brännare/skruv  10.000:-
Förråd 3 ton  10.000:-
Skorsten  10.000:-
FTX ventilation  25.000:-
Ca 10m2 extra yta  50.000:-
Montering mm  10.000:-
Skattereduktion -15.000:-
Summa: 125.000:-


Frånluftsvärmepump

Investering 40.000:-

Summa 40.000:-


Om man då ska titta på driften så blir den så här:

Förbrukning inkl varmvatten 20000 KWh utan återvinning

Pris el: 1:-/KWh
Pris Pellets: 0,40 /KWh

Utan hänsyn till återvinning kostar det att framställa denna energi

Med El 100% verkningsgrad: 20.000:-
Med Pellets 75% verkningsgrad: 10.600:-

En skillnad på 9.400:-/år

Om man räknar med att FTX systemet återvinner 70% av varmluften så blir energibehovet (5000 KWh är varmvatten) 8.500 KWh/år.

Om man räknar med att frånluftsvärmepumpen ger 2 KWh per insatt KWh och då även på varmvattnet blir det en förbrukning på 10.000 KWh/år.

Pris med pellets 8500+5000 x 0,40 = 5.400:- / år
Pris med frlvpump 10000 x 1 = 10.000:-/år

Pellets blir då 4.600:- billigare / år

85.000:- / 4.600 = ca 18,5 år återbetalningstid och då räknar jag utan ränta.

Sedan blir det alltid merarbete med pellets, aska, sota (sotningsavgiften ej medräknad), beställa pellets mm.

Summerar man detta så inser man snabbt att det inte lönar sig med pelletspanna i en nybyggd villa i dagsläget. Man måste räkna med att dagens villor är både täta och välisolerade och energibehovet är mycket litet. Pellets är ett utmärkt alternativ då man sitter med en gammal oljepanna som stånkar och går. Då kan man bara installera brännare och fixa förråd i pannrumet så har man halverat kostnaderna.

Då man bygger nytt är det inte lika billigt/enkelt. Mitt tips är att du räknar på just ditt hus med din försäljare, och eventuellt någon som vill installera pellets. Då kan du jämföra mer noggrant.
 
Viktigt att tänka på ni som väljer L/L-värmepump är dräneringen av pumpen...

Min pump avfrostar ca 10 liter per dygn när det är 0 gradigt ute..

Inte kul att få det ner i källaren...
 
Leelo skrev:
Jag hittar följande information som är relevant i sammanhanget....

----8<-----------------------------snip-------------

Pannrum (BFS 1998:38)
Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet
skall utformas som egen brandcell. (BFS 2002:19)
Råd: Tak och väggar bör förses med material i lägst klass Bs1,
d0 på tändskyddande beklädnad (klass I på tändskyddande
beklädnad). Golvet bör utföras av material i klass
A1fl (obrännbart material). (BFS 2002:19)
----8<-----------------------------snip-------------

Detta innebär en liten extrakostnad förstås men inte så mycket att det märks i den allmänna byggkonkursen  ;)

Nästa urklipp är desto mer intressant...

----8<-----------------------------snip-------------
Byggnader vars energibehov för uppvärmning av ventilationsluft
överstiger 2 MWh/år, skall förses med särskilda anordningar som
begränsar energiförlusterna om värmeenergibehovet
-i huvudsak tillgodoses med olja, kol, gas eller torv eller
- tillgodoses med el helt eller delvis under perioden november
t.o.m. mars.

Anordningarna skall medföra att byggnadens behov av energi
minskas med minst 50 % av den energimängd som behövs för
uppvärmning av ventilationsluften.

Råd: Föreskriftens krav är uppfyllt om byggnaden förses med
lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till distributionsf-
örluster och förekommande drivenergi,
- ventilationsvärmeväxlare ,
- värmepump eller
- solvärmeinstallation
eller om annan byggnadsteknisk åtgärd vidtas, som ger
motsvarande minskning

Det innebär så vitt jag kan se att FTX eller återvinning med VP inte behövs vid eldning med pellets eller ved

Det stämmer att det finns ett undantag om man använder förnyelsebar energi, men detta kommer att försvinna enligt förslaget till nya BBR 06.
Det finns ingen anledning att elda för kråkorna även om man får det enl BBR.

/Patrik
 
Om jag får ge mig på en gissning på hur din kommun energirådgivare tänker.

Miljö: Pellets ger inget tillskott av Koldioxid.
Politiskt: Man vill minska elanvändningen under toppar = då det är kallt (avveckling av kärnkraft)
Ekonomiskt: Kanske spekulerar han/hon i kraftigt ökade elpriser?

Jag kan till viss del hålla med om dessa faktorer. Men jag misstänker att din kommuns energirådgivare inte bryr sig om att du får bygga större/dyrare. Att du får en del jobb med pelletsen eller att det blir dyrare just nu.

Men det är som vanligt upp till dig. Vill du ha en dyr och skrymmande investering och billig men krånglig drift så kan du välja pellets. Annars är mitt tips frånluftsvärmepump.

Jag personligen kommer välja frånluftsvärmepump och bras/pelletskamin för att elda under kallaste tiden på året. Då kan man få ner timmarna på elpatronen och samtidigt så är man mindre sårbar för elavbrott och man kan elda ved när man får tag i det billigt, läs gratis. Det lönar sig egentligen inte med braskamin/pelletskamin men vill man som jag ha trivselfaktorn så kan man samtidigt spara någon krona, men inga stora summor. Återbetalningstiden på den investeringen vågar jag inte räkna på :)
 
Ang. drftskostnaden med en vanlig elpanna (frånlufts vp) o pellets då blir pellets mycket billigare.. En thermia biomatic har en "årsverkningsgrad" på 85% då körs det även för vv på sommaren som inte är optimalt.. Priset blir då 45 öre/kWh med pellets om man betalar 1850:-/ton som det gör söderut med bulk.. En sådan panna kostar 50000:- o de är både panna o brännare.. Du får ju även 15000:- i bidrag till bioeldat värmesystem...

Kör själv med pellets med en thermia brännare i en nibe vedpanna o de går 4900 kg /7200:- pellets/år o efter byte av vitvaror o nästan bara lågenergi lampor 3400 kWh el.. :)

Huset är byggt -73 med självdrags ventilation o på totalt 215 kvm varav källare på 80 kvm o ligger norr om Umeå..
 
Elpris kr/KWh:

Land
Sverige 0,42
Finland 0,51
Storbritannien 0,52
Spanien 0,63
Nederländerna 0,64
Danmark 0,66
Belgien 0,68
Tyskland 0,72
Italien 0,85

I jämförelsen ingår ingen skatt och ingen moms, bara elpriset och nätavgiften. Jämförelsen är gjord mellan små och mellanstora industrier i de olika länderna 12 april 2004.
Källa: Nus Consulting Group
Tyskland och Italien har nära nog dubbelt så högt El pris som vi i Sverige.
Vad räknar ni med att vårt elpris kommer att vara om ca 5 år ?
Jag tror dubbelt upp!!
Till viss del lär väl pelleten följa med men säkert inte i samma utsträckning.
Det är lita spekulativt att välja rätt energikälla, det enda som är säkert är att det lönar sig att bygga energisnålt och kommer att löna sig ändå mer i framtiden, mao isolera väl och återvinn energin från ventilationen.

/Patrik

 
som vanligt så tycekr jag att ytjordvärme är billigt i både instralation & drift, när det gäller nybygnad, då man kan samgöra visa kostnader.

ytjordvärmen är billigare i både investering & drift, jämfört med en komplett peletsanläggning & den behöver desutom ingen påfylninge, eller annan tillsyn.

frånluftsvärmepump är billigt att investera i, men driften är jätte dyr ( du få gratis vatetn & betalar fult elpris för uppvärmningen)
 
Pasta skrev:
Elpris kr/KWh:

Land
Sverige 0,42
Finland 0,51
Storbritannien 0,52
Spanien 0,63
Nederländerna 0,64
Danmark 0,66
Belgien 0,68
Tyskland 0,72
Italien 0,85

I jämförelsen ingår ingen skatt och ingen moms, bara elpriset och nätavgiften. Jämförelsen är gjord mellan små och mellanstora industrier i de olika länderna 12 april 2004.
Källa: Nus Consulting Group
Tyskland och Italien har nära nog dubbelt så högt El pris som vi i Sverige.
Vad räknar ni med att vårt elpris kommer att vara om ca 5 år ?
Jag tror dubbelt upp!!
Till viss del lär väl pelleten följa med men säkert inte i samma utsträckning.
Det är lita spekulativt att välja rätt energikälla, det enda som är säkert är att det lönar sig att bygga energisnålt och kommer att löna sig ändå mer i framtiden, mao isolera väl och återvinn energin från ventilationen.

/Patrik

om elpriset går upp, vilket det komer att göra, så komer dom övriga följa efter. Tro inte att peletspriset står kvar!

 
Samma gammla tjafs som vanligt.

Läs vad Pasta skriver och läs hans tråd om nya BBR under isolering.

Om du har möjlighet att välja husleverantör, så välj den som säljer det mest energieffektiva huset FÖRE trixande med VP och annat.

Om jag inte misstar mig så finns det vattenmantlade pelletskaminer som fungerar som pannor, vilka är godkända för att installera i husets bostadsdel. Då ordar man matning från ett externföråd direkt vid planeringen av bygget. Och placerar en accumulatortank/vvb i grovköket. Mängden energi=aska och sot, som kaminen ska behöva leverera borde vara (men sällan är) liten vid ett nybygge. Att installera en stor panna i ett välisolerat nybygge är som att jaga älg med haubits.

Vad gäller VP och bras/pellets kamin så är det lika dumt nu som alltid. Använder man en kamin utan vattenmantel till att kompletterings värma med på vintern så har man valt en optimalt dålig lösning. Man använder då VP till att göra varmvatten och kaminen till att värma huset med. Altså får VPn göra det den är sämst på och kaminen det den är sämst på. Man har slagit ut vitsen med VP och eldar (braskamin) ved på ett miljö vidrigt sätt då braskaminer inte är avsedda för mer omfattande eldning utan bara "trivsel" eldning.
Använder man en vattenmantlad kamin kunde man lika gärna ha struntat i VPn och valt en mer avanserad kamin och FTX.

Om huset är väl isolerat, och ännu bättre kan använda mycket passiv värme, så är det förmodligen billigast med FTX och elvärme. Kanske t.o.m skippa vanligt värmesystem, men det är ju en chansning.

Vad som är bästa lösningen är svårt att säga, eftersom det är svårt att gissa framtidens energipris/politik.

Begär att hus leverantören gör en ordentlig beräkning på ditt hus, som tar hänsyn till husets placering i geografin och andra faktorer som påverkar just ditt energibehov. Kräv sedan att de gör ordentliga beräkningar på energiförbrukningen för olika systemlösningar och att varje energislag/behov särredovisas. En frånluftsVP drar tex. mer el än en FTX för att återvinna värmen i frånluften, men FTXn levererar inget varmvatten under varmare årstider.

Om man bygger med både till- och frånluft så är lösningen mer framtidsäker än bara frånluft=VP.

 
CarMan skrev:
[quote author=Pasta link=1133178985/0#12 date=1133193469]
Elpris kr/KWh:

Land
Sverige 0,42
Finland 0,51
Storbritannien 0,52
Spanien 0,63
Nederländerna 0,64
Danmark 0,66
Belgien 0,68
Tyskland 0,72
Italien 0,85

I jämförelsen ingår ingen skatt och ingen moms, bara elpriset och nätavgiften. Jämförelsen är gjord mellan små och mellanstora industrier i de olika länderna 12 april 2004.
Källa: Nus Consulting Group
Tyskland och Italien har nära nog dubbelt så högt El pris som vi i Sverige.
Vad räknar ni med att vårt elpris kommer att vara om ca 5 år ?
Jag tror dubbelt upp!!
Till viss del lär väl pelleten följa med men säkert inte i samma utsträckning.
Det är lita spekulativt att välja rätt energikälla, det enda som är säkert är att det lönar sig att bygga energisnålt och kommer att löna sig ändå mer i framtiden, mao isolera väl och återvinn energin från ventilationen.

/Patrik

om elpriset går upp, vilket det komer att göra, så komer dom övriga följa efter. Tro inte att peletspriset står kvar!

[/quote]

Jo jag skrev väl just det att pelleten kommer att kommer att följa efter men troligtvis inte i samma utsträckning som för EL.
För tillfället finns dessutom överkapacitet på pellettillverkning för att många nya produktionsenheter har tillkommit vilket bidrar till det låga dagspriset.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.