Funderar på en 6-liters kompressor att köra dyckertpistol, takpapp spikpistol och rundbandad spikpistol med.

Finns två som verkar vara ungefär samma, fast bara på den från Clas Ohlson anges fri avgiven luftmängd vid standardtrycket 6 bar, på Stanleyn anges inget tryck men med tanke på luftmängden lär det inte vara 6 bar...

https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-16/41-1366

https://www.jula.se/catalog/verktyg...mpumpar/kompressorer/kompressor-200057/#tab02


Den rundbandade drar 2.9 lit/skott så frågan är dom det funkar med en såpass liten kompressor?

/Dea
 
D Dea_34 skrev:
Funderar på en 6-liters kompressor att köra dyckertpistol, takpapp spikpistol och rundbandad spikpistol med.

Finns två som verkar vara ungefär samma, fast bara på den från Clas Ohlson anges fri avgiven luftmängd vid standardtrycket 6 bar, på Stanleyn anges inget tryck men med tanke på luftmängden lär det inte vara 6 bar...

[länk]

[länk]


Den rundbandade drar 2.9 lit/skott så frågan är dom det funkar med en såpass liten kompressor?

/Dea
Pappa min och jag i förlängningen har använt 24liters-kompressorer med stomspikare och det fungerar visserligen men det är ganska irriterande när den hela tiden slår igång.

En 50l vore nog inte fel om man ska spika mycket.

Nu har vi dock två stycken dcn692 18v stomspikare från Dewalt.

Tror verkligen inte på idén om en 6liters kompressor till annat än pumpa däck och använda till småpickor.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Takpapp är det enda jag spikat min 24 liters ”tom” på. Det lägger man iofs inte så ofta, men ändå. 6 liter skulle jag vara orolig att man tömmer även vid dyckertspikning. Skulle undvika en så liten tank om det inte vore väldigt viktigt med mobiliteten – kompressorer är otympliga!
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Har en 24-liters idag och är riktigt trött på att släpa omkring på den, särskilt då jag byter alla vägg, dörr och fönsterlister invändigt just nu. Det är ju med dyckertpistolen så där kommer 6 liter att funka men hade gärna velat använda den även till stomspikaren.
 
har en 5 liters stanley air boss och jag kan intyga att en går rätt ofta vid även vid dyckert. 7-8 dyckert skulle jag tippa på innan den går igång. Men perfekt att bära med sig och jag håller på med ett litet projekt att bygga in den i en l-boxx som jag klär invändigt med ljuddämpningsplattor för att få ner ljudvolymen lite grann.
 
  • 5-liters Stanley Air Boss kompressor inbyggd i l-boxx med ljuddämpningsplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mark0 och 4 till
  • Laddar…
Tack för feedbacken.
Blev en kompromiss, Clas Ohlsons lilla 6-liters till dyckertpistolen och så får jag köra vidare med 24-liters till stomspikaren.
 
F fangalid skrev:
har en 5 liters stanley air boss och jag kan intyga att en går rätt ofta vid även vid dyckert. 7-8 dyckert skulle jag tippa på innan den går igång. Men perfekt att bära med sig och jag håller på med ett litet projekt att bygga in den i en l-boxx som jag klär invändigt med ljuddämpningsplattor för att få ner ljudvolymen lite grann.
Har du några mer bilder på ditt L-BOXX-bygge?
 
iSnobben iSnobben skrev:
Har du några mer bilder på ditt L-BOXX-bygge?
Njaa har i ärlighetens namn kommit av mig lite i ”bygget” pga att jag glömt hur elen va kopplad :thinking: men om du vill ha bild på något speciellt så kan jag nog ordna det. Det som återstår att fixa:
- såga hål för fläkt samt inkoppling av den
- såga hål för manometrar, snabbkoppling och på/av-knapp.
- ljusisolering av lock
 
F fangalid skrev:
Njaa har i ärlighetens namn kommit av mig lite i ”bygget” pga att jag glömt hur elen va kopplad :thinking: men om du vill ha bild på något speciellt så kan jag nog ordna det. Det som återstår att fixa:
- såga hål för fläkt samt inkoppling av den
- såga hål för manometrar, snabbkoppling och på/av-knapp.
- ljusisolering av lock
Jag tänkte nog mest på hur du ska lösa det med manometrar osv. Köpte mig själv en Senco och den var bara att ställa ner i lådan så den behöver jag isf bara eventuellt flytta manometrarna på. Men det kanske i mitt fall bara blir en L-BOXX som transport och förvaring.
 
Tänkte använda befintliga ”klustret” eller vad man ska kalla det som har två manometrar, en ratt för inställning och en snabbkoppling. Och helt enkelt såga hål för varje. Det innebär att allt blir försänkt i lboxxen någon mm men det känns ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.