Hej
Jag skulle vilja installera luft-luft värmepumpar i fritidshuset för att värma, kyla och ta bort fukt. Jag har två rum, kök, hall och duschrum samt en källare. Jag vill att utrustningen ska hantera hela huset inklusive källaren. Har ni några tips på lösningar? Ska man ha EN strategiskt placerad innerdel och sedan försöka få luften att cirkulera eller finns det andra lösningar med fler innerdelar som är bättre?
 
Min uppfattning är att det är ovanligt med två innerdelar, särskilt också om det är ett fritidshus.
Tveksamt om du når ner till källarplanet.

Innerdelen monteras där luften kan nå så mycket av bostadsytan som möjligt, sett till hur grejorna kan installeras. Tänk på att det blåser rätt rejält från innerdelen så det är inte lämpligt att sitta rakt under den.
 
En planlösning, och uppgift om husets storlek skulle nog inte skada.
 
I vårt förra hus på 95 kvm plus 95 kvm källare installerade vi två luft/luftvärmepumpar. En för varje våning. Entreplan med öppen planlösning värmdes enkelt helt av pumpen även när det var -25 grader utomhus. Källaren hade inte speciellt öppen planlösning och där fungerade pumpen rätt dåligt och gav i bästa fall underhållsvärme till rummen längst från innerdelen. Så allt beror på hur öppen planlösning ni har.

/Krille
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
R
Det finns s.k. duo , ett aggregat på utsidan och två innedelar , priset blir nog därefter troligtvis
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Tack för svaren! Huset är litet, boytan är ca 45kvm och källaren är knappt 40kvm. Planlösningen är inte särskilt öppen men man kanske kan installera någon typ av fläkt mellan rummen för att cirkulera den varma/kalla luften lite?
 
Att flytta utströmmande luft från en värmepump fungera inte bra.
45 kvm ska inte vara något problem för en värmepump.
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Huset i minsta laget för några mer avancerade lösningar. Svårt att se att det kan bli lönsamt att värma både källaren och markplanet med två delar/pumpar. Speciellt som planlösningen inte är öppen. Använder ni källaren som bostadsutrymme, sovrum etc skulle jag sätta en pump med innedelen så att värmen trycks ut i källaren men har lätt flöde upp till bostadsplan. Har ni källaren bara till förvaring o tvätt etc. skulle jag sätta den i största rummet uppe. Då blir den också effektiv som AC en sådan här sommar. Totalförbrukningen annars med elvärme o normal isolering kan ju inte vara extremt stor för ett fritidshus av den storleken.
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
A
Det finns värmeförflyttare som sitter i golv resp tak för detta bekymmert
 
electroluxaren skrev:
Det finns värmeförflyttare som sitter i golv resp tak för detta bekymmert
Tycker du dom fungerar bra?
Vad jag kan se så är det små fläktar på kanske några W i dessa manicker, räcker dom till?
 
A
Ja de räcker verkligen till
 
electroluxaren skrev:
Ja de räcker verkligen till
Ja, det funkar nog förutsatt att värme skall uppåt eller kyla nedåt. Att försöka motverka de termiska effekterna är ogörbart med annat än rejäl fläkt, tänk modell höfläkt!
 
A
Faktiskt inte
Luften du flyttar i genom golvet flyttas ju på minst ett ställe till.
 
electroluxaren skrev:
Faktiskt inte
Luften du flyttar i genom golvet flyttas ju på minst ett ställe till.
Det är ganska enkelt att räkna på det. Jag har ställt upp ekvationerna förr på detta forum. Luft är en väldigt dålig värmebärare. Sammanfattningsvis så har du fel.
 
A
Trolla vidare du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.