du behöver ca 500m slang om du ska ha jordvärme, slangen får inte liga närmare än 2m från huset & det måste vara minst 1m mellan slangen & slangen.

bara att stega o se hur mycke som blir förstört.
jordvärme är billligare än bergvärme i instalation, men har samma verkningsgrad.

en markvärmepump kostar 40 - 50 000:- (samma pump till bergvärme som ytjordvärme)

instalationen kostar också likamycke för bergvärme som ytjordvärme. 5 - 10 000:-

borning & det runt i kring kostar 35 - 55 000:-

grävning för ytjordvärme & det runt i kring kostar 10 - 35 000:-


en luftvatten färmepump har lägre verkningsgrad än merkvärmepumperna & en sån kostar ungefär 40 - 50 000:- + att du måste docka den mot något & dom flästa varianter ha då en elpanna som dom är byggda för att fungera bra ihoppmed, en sån kostar ca: 20 - 30 000:-

det är dyrare instalations kostnad på en luft/vatten värmepump, jämfört med en markvärmepump, för det är oftast mer elarbeten & mer rördragningar + att man här behöver säkra upp mer för man ska ju klara hela upvärmningen med el, när det är kallare än -10 grader ute. Men du slipper kostnad för borrhål/grävning

Ytjordvärme 95 000:-
bergvärme 120 000:-
luft/vatten 90 000:-
 
Störst besparing per investerad krona får du genom att installera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan.

Investering 20 - 30'.
Uppvärmingskostnaden blir mindre än hälften jämfört med olja.

Du kan läsa mer om pelletseldning på pelletsforumet:

http://www.pellets.info
 
danne_08 skrev:
Störst besparing per investerad krona får du genom att installera en pelletsbrännare i den befintliga oljepannan.

Investering 20 - 30'.
Uppvärmingskostnaden blir mindre än hälften jämfört med olja.

Du kan läsa mer om pelletseldning på pelletsforumet:

[länk]
vist spontant kan det verka så & jag säger inte imot dig, men följande ska vi ta hänsyn till:

för att få en hyvsat självgående anläggning så krävs att man har bulkbilsföråd & då är det yttligare 30 000:- som ska investeras.

bulkbils pellets är billigare än säck pellets, men det kostar ofta lite mer att fylla om man bor förlångt ut på landet.

en peletsbrännare i en panna som ej är byggd för pellets har inte samma verkningsgrad som en ren pelletspanna.

om pannan är gammal så kan det vara dags för ett panbyte än då & gå är det yttligare 40 000:- som ska till.

sen så har du ju inte räknat in instalationskostnaden som jag har gjort i mina exempel.

& det rör sig gissningsvis om 3000:- för brännaren
5 - 10 000:- för pannan
5 000:- för peletsförådet

pellets kostar alltså 30 - 120 000:-

 
CarMan skrev:
vist spontant kan det verka så & jag säger inte imot dig, men följande ska vi ta hänsyn till:

för att få en hyvsat självgående anläggning så krävs att man har bulkbilsföråd & då är det yttligare 30 000:- som ska investeras.

bulkbils pellets är billigare än säck pellets, men det kostar ofta lite mer att fylla om man bor förlångt ut på landet.

en peletsbrännare i en panna som ej är byggd för pellets har inte samma verkningsgrad som en ren pelletspanna.

om pannan är gammal så kan det vara dags för ett panbyte än då & gå är det yttligare 40 000:- som ska till.

sen så har du ju inte räknat in instalationskostnaden som jag har gjort i mina exempel.

& det rör sig gissningsvis om 3000:- för brännaren
5 - 10 000:- för pannan
5 000:- för peletsförådet

pellets kostar alltså 30 - 120 000:-
Nu får du varva ner carman..

30000:- för ett bulkförråd.. :surprised:
Halvera detta pris o du får ett pellistore bulkförråd el bygg ett eget av golvspånskivor för under 4000:-

En Janfire nh panna/brännare med automatiskspaksotning = dammsuga ur aska efter 20000 kWh el 4-4,5 ton pellets å de gör sotarn då han kommer 2 ggr/år.. Denna ligger på mellan 45-54000:- beroende på vart i landet du köper.. Billigast i norrland..

Runt 60-90000:- får man en ny pelletsanläggning.. Börjar det ligga uppåt 120000:- så är det dom österikiska automatpannorna man får o dessa är lika mycket jobb med som olja..

Har du själv drag i kåken så är det bra att ha kvar pannan om ventilationen går i muren.. Man behöver inte heller ta hänsyn till framlednings temp med pellets = byte av radiatorer..

Räkna med minst halverad uppvärmningskostnad med pellets jämfört med olja o halva investeringskostnaden mot bergvärme..

På 120 kvm bör det gå max 4 ton pellets annars bör nog isolering, fönster mm ses över.. ::)
 
skilnaden på dina & mina priser är att jag har tagit med alt extra runt i kring som brukar tilkomma + instalationskostnad, du räknar bara rena matrialet.

kanska var lite högt pris på just bulkförådet, men det ska ju till anslutinger & sånt. det var ungefär dom där priserna när jag kolla på pelets för 2 år sedan

Men det jag ville ha fram var att det inte alltid bara är att köpa en brännare för 20 & sen tro att det är enda kostnaden !
 
CarMan

1)
Visst ska man ha bulkförråd om det finns plats men att det kostar 30 000 håller jag inte med om. Normalhändiga peroner klarar av att bygga ett förråd själva till en bråkdel av denna kostnad. Det finns också färdiga att köpa för ca 10 000.

2)
Alla leverantörer säljer bulk fraktfritt vid minst 3 ton förutsatt att det finns bilväg. Det finns leverantörer i hela landet.

3)
Stämmer, men verkningsgraden behöver inte bli sämre än när du kör olja i samma panna.

4)
Javisst, en gammal panna är en gammal panna och den blir varken bättre eller sämre av att man byter till pellets.
När den ger upp köper man en ny panna anpassad för pellets och flyttar över sin brännare.

5)
Min anläggning kostade under 35 000 installerad och klar inklusive självbyggt bulkförråd. Jag valde en av marknadens dyrare brännare och bor dessutom i stockhomsområdet där priserna ligger högre än i övriga landet.

Jag hävdar fortfarande att kalkylen är oslagbar när det gäller att få ut maximal besparing per investerad krona.

Anläggningen kommer att ha betalat sig efter 16 månader ;D
Därefter en ren besparing på ca 25000/år vid nuvarande oljepris.
Det betyder att om jag kan köra min gamla panna med pellets i 3-4 år så har den inte bara betalat pelletsinstallationen utan också sin ersättare.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.