Jag har en rot som går in i min gräsmatta. Dels är den lite dum när man klipper gräset men blir den nog ännu mer oläglig då jag skall ställa en hundrastgård just där.

Kan trädet skadas om jag tar bort den? Roten är ju dryga 10 cm tjock.
Och fråga 2 : trät i roten är ju så hårt! Vilket är bästa sättet att få bort den. Tigersåg? ;)
 
  • Tjock trädroten på en gräsmatta mätt med måttband, omgiven av jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du måste visa trädet med samt hur det lutar , finns det mer rötter i luften ?
 
Nej, jag ser inte fler rötter så ytligt. Men det ligger en rishög precis jämte och är lite snårigt så jag kan ju missa något.
Roten ifråga går rakt ut från trädet och den här rotdelen ligger i 90 graders vinkel mot den. Jag vet inte om hela roten går i vinkel eller om detta är en sidorot.

På bilderna ligger roten vid de gröna spadhandtagen.
 
  • Trädrot som ligger i vinkel nära gröna spadhandtag intill stort träd och rishög vid staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsscen med träd, gräs och ett staket, synliga gröna spadhandtag vid rötter på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med träd, staket och gröna spadhandtag på marken nära en rishög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vet du vad som finns under roten rätt grov , en stor sten eller berg , stammen lutar mot åt det hållet och kanske har ett bra stöd . Jag skulle nog fälla den för att vara säker på att inte få in den över staket och hundgård
Vems är tomten på andra sidan ?
 
Ja, det är nog möjligt att det finns berg eller sten där. Det är välsigr varierat över hela tomten med en hel del sten och berg.

Det är min tomt även på andra sidan.
Men jag vill helst inte fälla trädet då det ger en fin skugga och ett visst insynsskydd.
 
R
Hur högt upp behöver det vara för att ge skugga
 
Det är nog snarast de nedre grenarna som skuggar, tror jag.
Men jag gillar egentligen trädet som det är. I alla fall så länge det inte uppenbart blir en risk att falla.
 
Den största försvagningen blir omvänd, en rot håller emot med drag inte tryck (titta på en rotvälta, vilken sida släpper?). Sen lutar iof trädet mot hundgården och tar du bort en rot så försvagar du självklart. Du försämrar också trädets vattenupptagning om du tar bort roten så visst skadar du trädet, att det dör av bara en rot borttagen är dock inte troligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, leby - att det skulle innebära en risk för att trädet föll hade inte fallit mig in faktiskt - just av det skäl du säger. Fast jag tror ju bara i det här läget och vet inget - därav att jag ställde frågan. :D

Så då vågar jag kanske ge mig på den då?
 
R
Jag själv har hamlat som det kallas en lönn och den kommer med fart och sätter nytt
även andra som är kapade på ca 3- 4 meters höjd slår ut nya skott och blir
väldigt buskiga och täta i ny topp , men tror att det är bäst på våren innan saven börjar gå upp ,
att hamla eller kapa ner stammen ,svårt att se vilket träd du har
 
Ja, att hamla skulle kanske vara en bra idé- lite omstart. Jag har för mig att detta är en sälg. Undrar om de går att hamla...
 
Claes Sörmland
Kapar du tjocka rötter som denna så kommer rotröta som ett brev på posten. Men det är en långsam process så det kan lätt ta 10-20 år innan du ser någon effekt på trädet.

Nu är det en sälg (ser jag rätt?!) och de brukar inte bli långlivade i alla fall.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input! Som vanligt får man lära sig en hel del - även om det inte alltid gör besluten lättare! ;)

Men nu börjar min plan ta form: Jag sågar av roten. Om jag blir orolig för att det skall falla så beskär/hamlar jag. Ser det påverkat ut (rotröta) så beskär jag eller fäller det - om ett antal år. :D (y)
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Ett alternativ är att fylla upp med jord eller kanske grus om det nu ska stå en hundkoja där.

Om det är det högsta trädet är det riskabelt med åska, som kan följa rötter och spränga ut.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.