N NoOne2k skrev:
Jag har en bosch gll 3-80 CG med grön laser och mottsgare. Men jag måste säga att jag är lite missnöjd :(

Den gröna lasern ser man tydligt förutom i dagsljus, men i skugga eller så fort det börjar skymma är den riktigt bra :)

Jag har även en röd rotationslaser som visserligen har ett par år på nacken (ca 15) och som då kostade runt 10 000 men som är avsevärt bättre utanifrån ett antal synvinklar:

GLL 3-80 CG nivelleras genom att en vikt håller den i lod, rotationslasern nivelleras genom en motor ställer den i våg, lyckas den inte hamna i våg larmar den. Boschen larmar inte alls om den inte är i lod och larmar endast om den rubbas ur sitt läge och den funktionen är tyvärr alldels för dålig, stöter man till den lite lätt ger den inget utslag. Rotationslaserns larm för att den har rubbas ur sitt läge är betydligt bättre.

Jag upplever att det tar betydligt längre tid för lasern att hitta mottagaren när den har varit utanför mätområdet gentemot Rotationslaserns. Dessutom verkar min mottagare äta batterier, både alkaliska och laddningsbara.

Det finns dock en del bra saker, bland annat fästet upplever jag smidigt, jag köpte till en teleskopisk stång för att kunna spänna in den och enkelt flytta den i höjdled, det är dubbla gängor, så både fotostativet till systemkameran passar och trebenstativ av ordinarie typ (kommer inte ihåg vad de heter såhär på fredagskvällen).
Från 3-80CGs manual..
Nivelleringsautomatik Arbete med nivelleringsautomatik Ställ mätverktyget på ett vågrätt, fast underlag, sätt fast det i hållaren (24) eller stativet (31). För arbeten med nivelleringsautomatik skjuter du strömbrytaren (16) till läge ”On”. Nivelleringsautomatiken utjämnar ojämnheter inom självnivelleringsarbetet med ±4° automatiskt. Nivelleringen är avslutad så snart laserlinjerna inte längre rör sig. Om automatisk nivellering inte är möjligt, t.ex. för att mätinstrumentets yta avviker med mer än 4° från vågrät position börjar laserlinjerna att blinka i snabb takt. Vid aktiverad signalton ljuder en signalton i snabb takt. Ställ mätinstrumentet vägrätt och vänta på självnivelleringen. Så snart mätinstrumentet befinner sig inom självnivelleringsområdet på ±4° lyser laserstrålarna fast och ljudsignalen stängs av.

Klassiskt fall av RTFM?;)(y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
satsa på en grönlaser... har haft turen att använd en med grönlaser och fybubbla vad det var lätt att se linjerna gemfört med röd :D
 
A
Tog en bild med min Cocraft Pro med en bygglampa 1 meter från väggen.
Lasernivellerare projicerar en röd vertikal linje på en OSB-skivvägg med en sugslang i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I direkt solljus är det dock lite svårare men inte omöjligt att se om man är relativt nära med lasern.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Från GLL 3-80´s manual:
Om automatisk nivellering inte är möjlig, t.ex. för att mätverktygets yta avviker med mer än 4° från vågrät position börjar laserlinjerna att blinka i snabb takt. Vid aktiverad signalton ljuder en signalton i snabb takt.

Gör inte 3-80CG detta?
A AskeHolst skrev:
Kanske gröna versionen är annorlunda, men min röde GLL 3-80 låter otroligt högt och blinkar till om den inte kan uppnå rätt läge (lod). Visst om man nuddar den lätt låter den inte (tack för det, det är inget trevligt ljud), men man ser ju att linjen flyttar på sig till den kommer tillbaka i lod.
FredrikR FredrikR skrev:
Från 3-80CGs manual..
Nivelleringsautomatik Arbete med nivelleringsautomatik Ställ mätverktyget på ett vågrätt, fast underlag, sätt fast det i hållaren (24) eller stativet (31). För arbeten med nivelleringsautomatik skjuter du strömbrytaren (16) till läge ”On”. Nivelleringsautomatiken utjämnar ojämnheter inom självnivelleringsarbetet med ±4° automatiskt. Nivelleringen är avslutad så snart laserlinjerna inte längre rör sig. Om automatisk nivellering inte är möjligt, t.ex. för att mätinstrumentets yta avviker med mer än 4° från vågrät position börjar laserlinjerna att blinka i snabb takt. Vid aktiverad signalton ljuder en signalton i snabb takt. Ställ mätinstrumentet vägrätt och vänta på självnivelleringen. Så snart mätinstrumentet befinner sig inom självnivelleringsområdet på ±4° lyser laserstrålarna fast och ljudsignalen stängs av.

Klassiskt fall av RTFM?;)(y)
Jo tyvärr har jag läst manualen. Men tack för påpekandet @FredrikR. Manualen löser dock inte problemet, jag har råkat ut för att den inte larmar även om den inte hamnar i lod eller om man stöter till den.

Min rotationslaser piper och stängs ner om den rubbas ur sitt läge eller inte kan nivelleras och larmet är betydligt mycket känsligare. Med ett par radiokåpor och lite annat stök upplever jag att det ibland finns en risk att man missar larmet då lasern efter ett par sekunder tänds igen efter att den har stabiliserats.

Jag kanske är grinig men jag hade förväntat mig lite mer av en produkt som kostar över 6000...

Hade jag köpt en ny idag hade jag köpt en billigare korslaser med grön laser.
 
Har du strömbrytaren i rätt läge och den inte larmar då den stöts till/flyttas på är det ju fel på den, och bör åtgärdas eller bytas ut på garanti.(y)
 
Jag förstår inte att man skulle kunna missa att den forsätter blinka. Ljudet slutar efter 30s, men det återgår aldrig till fast sken om den inte är i lod.
Världens tråkigaste video som bevis (jag var tvungen att testa).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har ju svårt för tyska. Är det bara att klicka igenom och se glad ut på amazon?
 
T trojlee skrev:
Har ju svårt för tyska. Är det bara att klicka igenom och se glad ut på amazon?
Ja det är typ det vanliga förfarandet.
Lägga till kort och adress och en summering innan du slutligen beställer.
En del handlare skickar inte till Sverige, det brukar stå med röd text ovanför varan (krävs nog att du är inloggad).
 
På amazon.de kan du byta språk till engelska om det går bättre än tyska. Dock bli produktbeskrivningarna automatöversatt och kan vara lite konstiga, men hela beställnings- och betalingsdelen är på korrekt engelska.
Men kolla pris och valutakurs innan betalning, svenska kronan är svag mot euron, det är lätt att blir lurat om man är fast i tänket att euron är under 10kr.
 
A AskeHolst skrev:
På amazon.de kan du byta språk till engelska om det går bättre än tyska. Dock bli produktbeskrivningarna automatöversatt och kan vara lite konstiga, men hela beställnings- och betalingsdelen är på korrekt engelska.
Men kolla pris och valutakurs innan betalning, svenska kronan är svag mot euron, det är lätt att blir lurat om man är fast i tänket att euron är under 10kr.
Och momsen ändras till svenska 25% vid utcheckning.
 
Är det någon som har erfarenhet och kan jämföra bosch lasrarna (antingen GLL 2-50 och GLL 3-80) mot:
  • Hilti PM 2-LG
  • Makita SK103PZ
  • DeWalt DW088K eller DCE088 (grön)
  • DeWalt DW089

-Hur tjock blir strålen på ett "normalt" avstånd, dvs ca 2.5m, 5 och 10m?
-Hur smidiga är de olika fästena som finns med? (skulle gärna ha ett stort L med bra magneter och skruvhål så att det är lätt att hänga upp den på väggen. Finns det några sånna fästen med finjustering, eller blir man utlämnad till att använda kamerastativen då?
-Prisvärde/Hållbarhet/Hanterbarhet?
 
  • Gilla
Johan886
  • Laddar…
Jag hoppar in och lånar tråden lite, Vilken Laser ska man ha för allround, och samtidigt mäta höjderna på golvet inomhus för att avjämna golvet, eller hur brukar man finavjämna golvet är frågan, en dummie fråga :p
 
Golvavjämning är enklare med en rätskiva. Man kan använda lasern för att mäta ut hörnen, men at gå runt och mäta hela golvet brukar vara svårt. Med en rätskiva ser man direkt vart topparna och dalarna är.
 
  • Gilla
Elbk och 1 till
  • Laddar…
PeterJeffrey PeterJeffrey skrev:
Är det någon som har erfarenhet och kan jämföra bosch lasrarna (antingen GLL 2-50 och GLL 3-80) mot:
  • Hilti PM 2-LG
  • Makita SK103PZ
  • DeWalt DW088K eller DCE088 (grön)
  • DeWalt DW089

-Hur tjock blir strålen på ett "normalt" avstånd, dvs ca 2.5m, 5 och 10m?
-Hur smidiga är de olika fästena som finns med? (skulle gärna ha ett stort L med bra magneter och skruvhål så att det är lätt att hänga upp den på väggen. Finns det några sånna fästen med finjustering, eller blir man utlämnad till att använda kamerastativen då?
-Prisvärde/Hållbarhet/Hanterbarhet?
Jag är också intresserad av input, speciellt om dewalt-modellerna... Jag har en grön bosch PLL 360 eller vad den heter, men funderar på att uppgradera till dewalts, främst då jag redan har deras 12 volt batterier.... Men de hamnar ju 1000-lappen över en blå bosch med 3x360 graders grön laser.. Är det värt det för en glad hemmapulare?
 
Jag har en röd Bosch GLL 3-80 och en Bosch LR 6 lasermottagare. Mottagaren fungerar dåligt nära. Den kan inte ge exakt indikation om man är för nära. Fick köpa ett polarisationsfilter och tejpa den på mottagaren för att dämpa laserljuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.