Ja behöver man sätta asfa eller liknande vindskydd även på gavlarna av taket?
Eftersom man ändå vill ha ventilation på vinden så kanske det inte behövs eller ska man köra med det och ha ventilation uppe i nock?
Kommer ju ha luftspalt mellan vägg och takfoten...
 
Ja, om du har isolerat gavlarna. Då skyddar du isoleringen mot vind och fuktighet. ;)
 
Om man inte isolerat gavlarna då? :)
Alltså husväggarna kommer ju naturligtvis få 45+170 isolering och sen 170+220 i taket, men just gavlarna för vinden/taket hade jag inte tänkt isolera.
Om det inte lönar sej att göra det o isf måste det ju skyddas med asfa eller vindpapp.

Men som sagt, om man inte behöver isolera där och då inte heller behöver vindskydda så skiter jag i det helt sonika och får mycket ventilation på kallvinden :)

Tänkte förhoppningsvis spika panel i helgen och då vill jag inte göra fel om man mot förmodan skulle komma så pass långt så det är dags för gavlarna då :p
 
Snackade med dom som spikade råsponten och la pappen idag, och dom sa att jag bör ha antingen vindpapp eller tom byggplast på gavlarna av taket.

Jag kunde även skita i att ventilera gavlarna om jag satte ventilation under pannorna sen i varje fack av takstolarna så att säga.

Får väl se hur jag gör med ventilationen när det börjar dra ihop sej...
 
moken skrev:
Snackade med dom som spikade råsponten och la pappen idag, och dom sa att jag bör ha antingen vindpapp eller tom byggplast på gavlarna av taket.

Jag kunde även skita i att ventilera gavlarna om jag satte ventilation under pannorna sen i varje fack av takstolarna så att säga.

Får väl se hur jag gör med ventilationen när det börjar dra ihop sej...
Vart skall tillufften komma ifrån???? Har aldrig använt ventilation i pannor men dom måste väl ha nån tilluft tas den från luftspalten i snedtaket eller???

Låter som en skum o extra dyr o krånglig konstruktion tycker jag. Sen gillar jag inte att ha en massa rör/ventiler genom taket om jag slipper det kan bara bli till problem.

Jag skulle då skita i isolering o asfabord på gavlarna och sätta i ventiler.

Gammal väl beprövad metod ;)
 
Tilluften tas ju i takfoten på långsidorna, sen ska det ventileras ut uppe.
Kom dock på idag att ena gaveln måste asfaboardas och isoleras en bit uppåt då vi kommer köra öppet till nock där sen ju :)
Man tänker inte på det alltid eftersom vi byggt med vanliga takstolar först som sen ska ersättas med limträ, eller tre takstolar ska ersättas med limträ iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.