Just nu fick jag en påminnelse om varför jag byggde mitt hus själv med hjälp av alla välvilliga härinne. Allt jag ogillar hos hantverkare (väldigt generaliserat, finns garanterat väldig bra och trevliga sådana men risken att stöta på någon som tänker mer på sig själv än kunden är stor) sammanfattas här i tråden. Har en ganska stark känsla av att TS minskat framtida intäkter för sig och sina skråkompisar genom denna tråd mer än alla tips från välvilliga någonsin skulle gjort.

Att samtidigt som TS sitter och är sur över att kunderna inte längre trillar över honom så har han ingen förståelse för alla datorbyggare och servicetekniker som har fått omvärdera sitt levebröd sedan mitten på 90-talet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Tänk också på alla lärare, som lär folk att läsa och skriva ! Tänk vad mycket pengar de skulle tjäna på att behålla kunskapen själv, så att alla måste anlita dem, så fort det behövdes läsa/ skriva- kunskap!
 
  • Gilla
divemazter och 11 till
  • Laddar…
W
C Chris11 skrev:
Just nu fick jag en påminnelse om varför jag byggde mitt hus själv med hjälp av alla välvilliga härinne. Allt jag ogillar hos hantverkare (väldigt generaliserat, finns garanterat väldig bra och trevliga sådana men risken att stöta på någon som tänker mer på sig själv än kunden är stor) sammanfattas här i tråden. Har en ganska stark känsla av att TS minskat framtida intäkter för sig och sina skråkompisar genom denna tråd mer än alla tips från välvilliga någonsin skulle gjort.

Att samtidigt som TS sitter och är sur över att kunderna inte längre trillar över honom så har han ingen förståelse för alla datorbyggare och servicetekniker som har fått omvärdera sitt levebröd sedan mitten på 90-talet.
Du anser alltså att forumet faktiskt kostar jobb och att hantverkarna här skjuter sig i foten?
 
W WarHawk skrev:
Du anser alltså att forumet faktiskt kostar jobb och att hantverkarna här skjuter sig i foten?
Klagar du lika mycket på Uponor och LK som mer än gärna gratis projekterar och gör materialspecifikationer för privatpersoner och sedan med videosupport hjälper till vid eventuella krångligheter?
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
W
C Chris11 skrev:
Klagar du lika mycket på Uponor och LK som mer än gärna gratis projekterar och gör materialspecifikationer för privatpersoner och sedan med videosupport hjälper till vid eventuella krångligheter?
De vill väl sälja sina produkter?

Du svarade inte på frågan.
 
Säkerligen är det så att en bråkdel av diskussionerna här leder till att någon stackars hantverkare förlorar några timmar. Kanonbra, välkommen in i den ”nya ekonomin” som resten av världen varit utsatt för rätt länge nu. Nu är det dags för er att vidareutbilda er, bli mer serviceinriktad, prispressande och vertikalt konkurrensutsatta, något som borde skett för länge sedan. Hade jag betett mig som vissa hantverkare gör i min bransch så hade jag blivit utrensad på nolltid.

Jag vill också be om ursäkt till de hantverkare som verkligen bryt sig om sina kunder, är ärliga och raka i sin kommunikation samt inte skarvar sina fakturor.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Det gäller för företagen (tex hantverkare) att skapa mervärde för kunderna.

För bla hantverkarna gäller det:
- att återkoppla inom skälig tid,
- att återkoppla inom den tid den lovar,
- att komma inom den tid den lovar,
- att inte använda oskäliga materialpåslag, inte utgå från ”riktprislistan” som grossisterna har,
- att vara saklig i diskussionerna,
- att föreslå olika innfallsvinklar som kan vara bättre för kunden, både billigare och dyrare,
- att föreslå saker som har bättre kvalité och kunna förklara varför det är bättre kvalité,
- etc

Ovanstående är egentligen självklara saker men som tyvärr många (inte alla) hantverkare missar.

Gällande materialpåslag, så kom inte med att garantin kostar företaget/hantverkaren, inget av våra 25 vägguttag, 30 strömställare & 15 lamputtag har gått sönder, det enda i vår fasta installation som har gått sönder på 10 år är en JFB och det var efter ca fem år (kommer inte ihåg exakt). Inget i mina föräldrars fasta installation har gått sönder på 18 år.
Ja det kan vara materialfel på ovan nämnda saker som yttrar sig inom garantitiden men det är inte många promille.
 
Redigerat:
  • Gilla
trickydicky och 7 till
  • Laddar…
Det är helt klart "lönsamt" att hålla inne med sin kunskap i det korta egoistiska perspektivet.
Du kan få mer jobb, ses som en guru på jobbet, bättre lön eller kan ta mer betalt om du har egen firma.
Företag kan tjäna mer pengar.

Om jag inte vet hur man tapetserar, får jag då fråga någon som jobbar med det, eller måste jag betala för att få jobbet gjort?

Det finns många som jobbar gratis på sin fritid. Gratisarbete och kunskapsspridning utvecklar samhället till nya nivåer.

Se på Open source.
Vad hade internet varit utan gratis Linux och Apache webbserver?
Först var etablerade företag oerhört kritiska, sen har dom bidragit till utvecklingen.
Vad hade IoT och smarta hem varit utan open hardware/software och kunskapsspridande forum?

(Det finns säker många amerikanska aktieägare som gråter över att IBM och Cisco inte fått bygga mer av internet och att de förlorat intäkter på grund av Linux/Opensource).
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Med andra ord förlorar inget företag pengar på att några få renoverar själv. Det finns ingen minuspost i bokföringen så vitt jag vet.
...
Det finns företag för allt. Därför kan man inte ha dåligt samvete för att utföra vissa saker själv. Byta hjul på bilen går knappast att se som om man stjäl någons arbete.
Exakt. Jag har både bytt och förvarat hjulen till två bilar själv i 20 år. Det är väl ca 40000kr det. Den stora frågan är nu vilken däckfirma i stan som gått back 40000kr, eller är det kanske så att det blir 5000kr back för varje firma? ;)

Det gamla tricket med gratis reklam fungerar dock fortfarande: Jag fick bra service på ett ställe när jag balanserade mina hemskt hemmabytta hjul så då åkte jag dit med företagsbilen sen. ;)

Detta är precis som film och musikindustrim räknar. En (pirat?)kopierad skiva = fullpriset för skivan i förlust. Säkert...
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Kyrkan resonerade ju så en gång i tiden. Bibeln var på latin och endast kyrkans män kunde läsa och räkna, så att folket enkelt kunde förtryckas och styras. Men så kom nån smart jävel på att det genererade mycket mer om folk faktiskt gjorde saker själva. För när de inte visste något gjorde de faktiskt fel eller för dåligt hela tiden. Det var inte så praktiskt visade det sig att vara den enda som kunde läsa.
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
W WarHawk skrev:
De vill väl sälja sina produkter?
Precis samma förfarande som jag redan tagit upp med Svenskt Trä.

Tillverkarna vill sälja sitt material och vem som handlar detta spelar ingen roll, privatperson eller yrkesman.

Således borde då både även svenskt trä samt LK + Uponor bidra sitt strå till stacken ang missade slantar för hantverkarna.

För dom berättar ju faktiskt tydligt och väl instruerat hur man installerar deras produkter korrekt för allmänheten!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
O
Någonting som inte nämnts i den här tråden, ni är väl helt enkelt för unga för att ha upplevt det själva, är att förr fanns det en omfattande och blomstrande fackhandel i Sverige. Till skillnad från dagens storskaliga stormarknader där det finns lite av allt och nästan ingen kunskap om varorna så var fackhandeln specialiserad på en sak och hade kompetenta säljare. Det fanns en ren VVS-butik, en ren skruvbutik, en ren symaskinsbutik, osv. De hade allt av en sorts prylar och de var experter på just det området. Så istället för att gå in på Byggahus.se för att få hjälp att identifiera vad man behövde köpa och sedan beställa det på Rinkaby Rör så gick man till sin fackhandlare som både gav råd och sålde materialet. Den konflikt som TS nu framhåller mellan forumet och hantverkarna var på den tiden fackhandlarna mot hantverkarna. Så här i efterhand vet vi ju att var fackhandlarna och inte hantverkarna som fick stryka på foten i slutändan. Hantverkarna kommer att överleva den här gången också!

Edit: Rinkaby Rör är nog ett bra exempel på en föredetta fackhandeln som tog steget ut på nätet och överlevde. Jag vet inte hur det är med de lokala butikerna, har aldrig besökt dem, men jag inbillar mig att de fortfarande har kvalificerad VVS-personal som kan ge goda råd på plats.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
O
Anna_H Anna_H skrev:
Kyrkan resonerade ju så en gång i tiden. Bibeln var på latin och endast kyrkans män kunde läsa och räkna, så att folket enkelt kunde förtryckas och styras. Men så kom nån smart jävel på att det genererade mycket mer om folk faktiskt gjorde saker själva.
Fast det var inte alls så det gick till. Den smarta jäveln var Guttenberg och när han väl uppfunnit sin tryckpress och gett ut den första bibeln fick kyrka helt enkelt gilla läget och anpassa sig varken de ville eller inte. Det tog lite tid och de gjorde vad de kunde för att motarbeta Guttenberg men det var lönlöst när snöbollen väl fått lite fart.
 
Redigerat:
W
Krilleman Krilleman skrev:
Precis samma förfarande som jag redan tagit upp med Svenskt Trä.

Tillverkarna vill sälja sitt material och vem som handlar detta spelar ingen roll, privatperson eller yrkesman.

Således borde då både även svenskt trä samt LK + Uponor bidra sitt strå till stacken ang missade slantar för hantverkarna.

För dom berättar ju faktiskt tydligt och väl instruerat hur man installerar deras produkter korrekt för allmänheten!
Jo, men frågan här gällde ju om hantverkare som "deltidsjobbar" på forumet har en negativ påverkan på sin bransch eller ej. Samt deras reflektioner på det hela. Sen om andra saker också eventuellt har negativ eller positiv påverkan hör ju egentligen inte hit?
 
Varför skulle en hantverkare vara mer lojal med en anonym branschkollega än en tacksam privatperson?
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.