Breda mjuka säten, mjuk gång med lite toner av pluffsighet som har lite likheter av Lo pamparnas filéer.

Du ska ha amerikanskt helt klart! bmw och merca i all ära men om det ska kännas som att du sitter på fläsk i en gummibåt och glider fram så stavas det Amerikanskt.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Synd bara att BMW 5-serie GT är det fulaste som rullat ut från BMW bandet, någonsin... Den är säkert fantastisk att köra, men jag skulle må dåligt var gång jag gick ut ur den och inte blundade.
Precis vad jag tycker om alla asiatiska bilar i stort sätt, maken till trötta och tråkiga bilar får man leta efter. Älskar GTn och dess former. Tur att smaken är som baken, skulle vara skit trist om alla körde runt i en sån kunglig bil som GTn.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Senast BMW hade stolar med kunglig komfort, var i 5 serie E34 med just komfortstolar, det var en läderklädd fåtölj i klass med en Stressles till vardagsrummet.
Senaste 5 serien har fått fint betyg för sina komfortstolar, men även dom har sidovalkar som jag tro TS helst vill slippa om man utgår från bilden på C5ans stolar.

Citat från test BMW 5 serie/Volvo V90.
"I BMWn omsluts man av en fåtölj som passar alla, i Volvon sitter man på en hård men sittriktigt ergonomisk stol"
 
BMW E60/61 (förr, förra 5-serien) hade otroligt bekväma komfortstolar, även E70 (förr, förra X5). De var som att sätta sig i en fotölj samtidigt som de går att strama åt så de blir till en sportstol. Upplever att nuvarande X5 och 5-serie har hårdare och tunnare komfortstolar. Fortfarande otroligt sköna men inte som de äldre.
 
Vad alla här missar är att bilen inte är det viktigaste. Avstår du från utpräglade lågprofildäck vinner du mycket i komfort bara där.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Kan ni inte skriva ungefärliga årsmodeller istället för dessa kryptiska E34, E70 osv.? Det skulle göra det lite lättare för oss som inte är så initierade att följa tråden.

Tyckte annars att @Lutte hade en intressant idé med jänkare. Kanske oftast inte premiumbilar i övrigt, men det var ju heller inte vad som efterfrågades.

För egen del går jag nu åt låtsas-SUV-hållet och byter in min premiumtysk mot en Kia. Får väl se hur fort man ångrar det...
 
G Ganescha skrev:
Ägde en 530d GT för ett par år sedan och maken till fantastisk bil har jag aldrig ägt. Bilen va fullsmetad med finesser, integralstyrning, komfortstolar, adaptiv fjädring osv osv.
MEN jäklar va den krånglade med elen och det va verkligen SVIN dyrt att laga och skulle aldrig rekommendera någon att köpa den. Bilen va en 2009:a så det va en tidigt version och hade nog många barnsjukdomarna. Har visserligen sneglat en del åt 520D GT men med mindre utrustning för att slippa el krångel men med den motorn blir den tok för slö.
I mitt ägande av en GT fick jag lära mig BMWs egna program ISTA vilket va i mitt fall ett måste annars hade jag gått totalt bankrutt.
Gillar man att pilla med bilar nya som gamla så är BMW ett säkert kort om man vill hitta information om hur man lagar oxh programmerar själv på Internet, finns mängder av guider oxh forum, speciellt från USA. Att programmera om vad olika knappar skulle göra efter eget tycke va riktigt roligt.
Tråkigt du hade så mycket problem med din GT. Sneglar själv på en 530 eller 535 GT men 2014 eller senare. De ser inte lika klumpiga ut och har en del uppdateringar .
Jag vet att 520 blir undermotorisetad men för 200000 och bara krav på komfort som TS uttryckte så skulle den passa.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Ännu ett alternativ är Citroën C6. Väldigt ovanlig så kanske svårt med service, och kanske kräver import för att hitta en begagnad. Både snygg och bekväm.
 
L Lutte skrev:
Breda mjuka säten, mjuk gång med lite toner av pluffsighet som har lite likheter av Lo pamparnas filéer.

Du ska ha amerikanskt helt klart! bmw och merca i all ära men om det ska kännas som att du sitter på fläsk i en gummibåt och glider fram så stavas det Amerikanskt.
Hade en Chrysler town and country 2v som hyrbil i USA. Ingen sportbil, men otroligt praktisk och mycket komfortabel! Kaptensstolar med armstöd och fantastisk att lasta. Vi körde in en syskonvagn utan att fälla den och all packning för 4p låg i facken under golvet.

Frågan är om inte den kvalificerar till den ultimata byggbilen?
 
Y
R Robert-san01 skrev:
Hade en Chrysler town and country 2v som hyrbil i USA. Ingen sportbil, men otroligt praktisk och mycket komfortabel! Kaptensstolar med armstöd och fantastisk att lasta. ...
Äntligen ett jänktips. :)
Vet att tidigare versionen hade lite motorproblem, annars var dom bra och drog inte så mycket heller.
-Hittar bara handikappsanpassade


Ni som kan BMW och Mercedes, vad kallas deras "bättre" stereosystem och bra extrafinesser?
I volvovärlden kan jag orden såsom PremiumSound7 och progressiv servo, osv men nu när jag blev nyfiken på BMW och Mercedes så blev det svårare att tolka vilka annonser som är bättre än andra.
 
Redigerat:
Nu får det vara slut på dumheterna, ska en sitta o köra bekvämt så ska en ha en vito med dubbla armstöd,
Ww o liknande funkar nog bra med, sitter högt, god hållning möjligen lite mycket ljud o stötig utan last ;)
 
P Pin skrev:
Tråkigt du hade så mycket problem med din GT. Sneglar själv på en 530 eller 535 GT men 2014 eller senare. De ser inte lika klumpiga ut och har en del uppdateringar .
Jag vet att 520 blir undermotorisetad men för 200000 och bara krav på komfort som TS uttryckte så skulle den passa.
Något att tänka på när man kollar på en 320/520d är att Bmw hade problem med kamkedjan på vissa årsmodeller. Något fall gick ARN som dömde till kunds fördel, liten räkning på 50000.
 
M
K Kanna1978 skrev:
Letade själv efter bil med liknande krav som ts, har lite ont i ryggen emellan så jag är lite petig med vad jag kör, man får ju jämt höra att volvo ska ha så bra stolar men vi provade en fullmatad s80 2012 och jag satt inte alls bra. Åkkomfort är väldigt personligt t ex jag åker mycket bättre i en sliten saab 9-5 än jag gör i en c5:a.
Vårat val föll på en 2013 audi a6 sedan med komfort stolarna och standard fjädring. Provade även nya citroen c4 Picasso och Mercedes E220 och dom funkar också bra.
Jag anser att Saab 9-5 årsmodell i början av 2000-talet med de gråa tygfotöljerna förmodligen är en av de skönaste bilarna man kan färdas i :D
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Ni som kan BMW och Mercedes, vad kallas deras "bättre" stereosystem och bra extrafinesser?
I volvovärlden kan jag orden såsom PremiumSound7 och progressiv servo, osv men nu när jag blev nyfiken på BMW och Mercedes så blev det svårare att tolka vilka annonser som är bättre än andra.
BMW har som standard en stereo som låter som en gammal klockradio.
Olika årsmodeller har haft lite olika varianter på bättre ljud, så leta efter Hifi, H/K, B&O, prologic ... Ja allt utom standardljudet.
Skulle du hitta rätt utrustad bil fast med den usla stereon går den att uppgradera hos närmsta seriösa bilstereohandlare. Finns färdiga kit som passar .
 
Y Yrrol skrev:
Äntligen ett jänktips. :)
Vet att tidigare versionen hade lite motorproblem, annars var dom bra och drog inte så mycket heller.
-Hittar bara handikappsanpassade


Ni som kan BMW och Mercedes, vad kallas deras "bättre" stereosystem och bra extrafinesser?
I volvovärlden kan jag orden såsom PremiumSound7 och progressiv servo, osv men nu när jag blev nyfiken på BMW och Mercedes så blev det svårare att tolka vilka annonser som är bättre än andra.
De gamla i BMW hette Hi-fi professional, Prologic 7 och i 3 serien Harman Kardon. I nyare Harman Kardon och Bang Olufsen är värstingen. I nya MB är det HK och Burmeister på toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.