S Sackaros skrev:
Jag ska dona mer själv hemma om jag så går med förlust på det. Fast det gör man ju inte i Sverige, även om vänsterpartiet anser att jag är höginkomsttagare så är det billigare att ägna semestern åt att dona hemma jämfört med att anlita någon.
Man går inte med förlust.

När jag mekar med bilen har jag en månadslön på ca 550 000 kr/mån så även tjänstledigt och att jobba hälften så fort (och dubbelt så noga?) är OK.

Eftersom jag gör mycket själv med allt möjligt och även har skaplig inkomst har jag råd att betala för ett väl utfört arbete de gånger jag väljer att anlita någon. Men aldrig till någon där "kassakovarningslampan" lyser.

Lämnade in bilen för ett kvalificerat och krävande jobb jag inte ville göra själv, och det kostade en halv genomsnittsmånadslön för en dryg dags jobb men de gjorde det bra som fan. Då är kostnaden OK, dessutom är den återhämtad på några egna servicar ändå...

I färgaffären där jag är stamkund sedan första dagen jag gick in kollar jag numera aldrig vad det kostar, jag plockar det som behövs sen kommer en faktura. De är hjälpsamma/kunniga och säljer alltid rätt saker tillsammans med goda råd och kassakovarningslampan är släckt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Man går inte med förlust.

När jag mekar med bilen har jag en månadslön på ca 550 000 kr/mån så även tjänstledigt och att jobba hälften så fort (och dubbelt så noga?) är OK.

Eftersom jag gör mycket själv med allt möjligt och även har skaplig inkomst har jag råd att betala för ett väl utfört arbete de gånger jag väljer att anlita någon. Men aldrig till någon där "kassakovarningslampan" lyser.

Lämnade in bilen för ett kvalificerat och krävande jobb jag inte ville göra själv, och det kostade en halv genomsnittsmånadslön för en dryg dags jobb men de gjorde det bra som fan. Då är kostnaden OK, dessutom är den återhämtad på några egna servicar ändå...

I färgaffären där jag är stamkund sedan första dagen jag gick in kollar jag numera aldrig vad det kostar, jag plockar det som behövs sen kommer en faktura. De är hjälpsamma/kunniga och säljer alltid rätt saker tillsammans med goda råd och kassakovarningslampan är släckt.
Håller med om allt men undrar vilken mediicn man måste ta för att inte bli förbannad när man går till färgaffären? Jag har mardrömmar om färghandlare och deras leverantörer och ser framför mig hur dom gräver ner pengar i skogen precis som Pablo Escobar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Håller med om allt men undrar vilken mediicn man måste ta för att inte bli förbannad när man går till färgaffären? Jag har mardrömmar om färghandlare och deras leverantörer och ser framför mig hur dom gräver ner pengar i skogen precis som Pablo Escobar.
Lol, medicinen heter livscykelkostnad och tidsbesparing.

Eftersom jag efter rabatt betalar lägre än vad saker kostar i ett byggvaruhus, och jag bara köper "dyra" färger, penslar, maskering osv så slipper jag bli förbannad när jag använder grejerna. Sen att även denna prisnivå innebär en fin marginal kan jag inte göra så mycket åt, men jag blir inte blåst i relation till resten av marknaden.
Omsättningen i färgaffären är dessutom låg jämfört med t.ex. betongbilen. Typ 1000 kr/år för underhåll av fasad (80 liter vart femtonde år). Värre då med den fasta avgiften på fjärrvärmen som är 6000kr/år. ;)
 
Ok, jag behöver nog starkare saker än så för att gå in i den aningslösa dimman. Provar en burk thinner nästa vända.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
W
M mr_bygg skrev:
Intressant syn på delning och spridning av kunskap :thinking:. Varför är du själv medlem på forumet? Har varit medlem i över 10 år och det är imponerande hur mycket privatpersoner hjälper varandra (oavsett vilket yrke de har professionellt) och det är det som gör forumet så bra.

Vad tror du själv motiverar någon att dela med sig av sin kunskap helt gratis? Har själv en hel del av erfarenhet av IT-branschen som redan tagits upp och där är det i närmast en obegränsad tillgång till forum och bloggar där man delar kunskap och erfarenheter. Så jag tror du har en förlegad syn på hur man genom censur ska försöka skydda en bransch och sen blir det inte bättre av att du försöker insinuera att många medlemmar som råkar vara hantverkare och bidrar med sin kunskap här borde ha dåligt samvete för att branschen tappar jobb.

Vad tycker du att man ska gör åt problemet? Förbjuda böcker, bloggar, inlägg eller liknande som avslöjar ”branschens hemligheter”? Förbjuda anställda att hjälpa någon på sin fritid?
Det är klart att sitter man på detta forum och guidar folk genom mer eller mindre komplexa problem med allt från materiallistor till kompletta arbetsbeskrivningar så finns det anledning att fundera på om man kostar sin bransch jobb? Sen om man har dåligt samvete över det eller ej är väl inte min ensak. Får man dåligt samvete av den insikten så kanske man faktiskt gör något galet? Frågeställningen verkar ju ha varit känslig åtminstone.

Förstår tyvärr inte hur IT-branschen relaterar till hantverksbranschen. Vem skulle förlora jobbet för att man delar med sig av hur man formaterar en hårddisk eller skriver lite kod?
 
A
Tja kanske för att man annars får lämna in datorn till någon som formaterar den åt dig?

Kanske för att man annars får betala någon för att göra programmeringsjobbet?
 
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
W WarHawk skrev:
Förstår tyvärr inte hur IT-branschen relaterar till hantverksbranschen. Vem skulle förlora jobbet för att man delar med sig av hur man formaterar en hårddisk eller skriver lite kod?
Om personen inte klarar av att formatera sin hårddisk så måste personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klarar av att installera ett program själv så behöver personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klara av att sätta upp/konfigurera ett nätverk hemma själv så måste personen hyra in en it-firma som gör det hemma hos personen, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om personen inte klarar av att formatera sin hårddisk så måste personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klarar av att installera ett program själv så behöver personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klara av att sätta upp/konfigurera ett nätverk hemma själv så måste personen hyra in en it-firma som gör det hemma hos personen, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!
Ironi är alltid lite svårt på internet. Men jag antar att du är ironisk?

Om någon tar det där på allvar så är det lite som att säga “jag tjänar pengar på att handla den här grejen på rea”.

Liksom jag driver ett sliperi där min huvudsakliga syssla består av slipning av eggverktyg och renovering av äldre knivar och ny/gamla-yxor. Om jag hjälper 25 kunder att klara något själv utan egen vinst i min kommun så har jag fortfarande 33500 hushåll som garanterat har knivar/yxor/stämjärn/gräsklipparknivar mm

Plus 25 kunder som kommer säga till sina vänner vilken kompetent slipare jag är. Den reklamen går inte att köpa för pengar.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
W
Demmpa Demmpa skrev:
Om personen inte klarar av att formatera sin hårddisk så måste personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klarar av att installera ett program själv så behöver personen lämna in sin dator till någon it-firma som gör det, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!

Samma sak om personen inte klara av att sätta upp/konfigurera ett nätverk hemma själv så måste personen hyra in en it-firma som gör det hemma hos personen, mao så förlorar it-firman pengar om personen gör det själv!!!
Det är väl ungefär det jag undrar över. Sådana firmor existerar väl knappt? Där jag bor finns det då ej och även min farfar sköter sånt som ovan själv. Tror inte att det är någon större del av IT-branschen.
 
Med andra ord förlorar inget företag pengar på att några få renoverar själv. Det finns ingen minuspost i bokföringen så vitt jag vet. Varför skulle vissa yrkesgrupper då hålla extra hårt i som kunskap? Eller varför känns det som att vi norpar vissa arbetsgruppers arbetsuppgifter?

Det finns företag för allt. Därför kan man inte ha dåligt samvete för att utföra vissa saker själv. Byta hjul på bilen går knappast att se som om man stjäl någons arbete. Generellt tycker man att det ingår i ägandet av en bilen.

Liksom att kunna byta en blandare, måla om eller byt strömbrytare. Det förutsätts att man ska kunna det med huset. Vill man inte lära sig köper man tjänsten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hur miljövänligt är det att behöva ringa någon för alla moment?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Datortjänster i hemmet är numera avdragsgillt på samma sätt som ROT-arbeten är, så man kan väl säga att det på samma vis som småjobb i den sektorn både finns och har förutsättningarna mot sig för att vara lönsamt utan bidrag/skattereduktion.
 
W WarHawk skrev:
Det är väl ungefär det jag undrar över. Sådana firmor existerar väl knappt? Där jag bor finns det då ej och även min farfar sköter sånt som ovan själv. Tror inte att det är någon större del av IT-branschen.
Det finns ganska många små it-företag som hjälper privatpersoner, finns några lite större,
bla Elgiganten har delar av dessa tjänster, även Nordwaystore har tjänsterna.
https://www.nordwaystore.se/butik/oskarshamn/datorservice-support-i-oskarshamn/
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
W
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Ironi är alltid lite svårt på internet. Men jag antar att du är ironisk?

Om någon tar det där på allvar så är det lite som att säga “jag tjänar pengar på att handla den här grejen på rea”.

Liksom jag driver ett sliperi där min huvudsakliga syssla består av slipning av eggverktyg och renovering av äldre knivar och ny/gamla-yxor. Om jag hjälper 25 kunder att klara något själv utan egen vinst i min kommun så har jag fortfarande 33500 hushåll som garanterat har knivar/yxor/stämjärn/gräsklipparknivar mm

Plus 25 kunder som kommer säga till sina vänner vilken kompetent slipare jag är. Den reklamen går inte att köpa för pengar.
Stor skillnad. "IRL" är det självklart att man berättar hur man gör något åt någon som undrar. Det är = bra affärer.

En VVS-firma hjälper förmodligen en massa kunder med frågor hur de ska göra varje dag. De får kanske ändå sälja lite material och får gott rykte, så klart.
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ganska många små it-företag som hjälper privatpersoner, finns några lite större,
bla Elgiganten har delar av dessa tjänster, även Nordwaystore har tjänsterna.
[länk]
Undrar om det ens är en promille av inkomsterna?
 
Gällande datorer så har jag inte lämnat in en enda dator för någonting utan gjort allt själv.
Jag började med datorer när jag var ca 12 år, mitten av 80-talet, då var det tidningsläsning.
Senare köptes det några böcker, nu söker man info på nätet.
Jag har länge varit support till släkt och vänner gällande datorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.