R
Letar efter dubbelt utanpåliggande uttag, minst IP44, med separata brunnar. Det verkar som om Elko RS har detta. Eller rättare sagt har ALLA Elko RS det eller ska man leta efter någon specifik modell?

Både Jula, Bauhaus, och Classe har Elko i sitt sortiment men inga av dem anger specifikt att det är separata brunnar. De ser likadana ut på utsidan men jag har en känsla av att det kan skilja på insidan.

Någon som har koll på detta?

Uttaget jag pratar om är detta: https://www.jula.se/catalog/el-och-...onsmateriel/vagguttag/vagguttag-400351/#tab04
 
Det är bara en viss typ som har separata brunnar.
Det skall heta E1885737
 
R
Som jag trodde m.a.o. Och inga av de tidigare nämnda anger något nummer som ens är likt det så jag gissar att de har modellen med sammankopplade. Tips på var man kan köpa de med separata mottages tacksamt. Eller alternativ förstås. Bauhaus har ett märke som heter TEM som verkar ha delade brunnar, men kvaliteten är ganska osäker.
 
tommib
Hur många ska du ha? Din lokala elbutik kan säkert ta hem en åt dig om du anger E-numret som du fick av nisse123. Om du kan handla hos någon grossist så kan du ta det den vägen. Annars finns elgrossisten.se, elbutik.se m.fl näthandlare som kanske kan ta in den om du ber dem, men fraktkostnaden blir dyr om du bara ska ha en.
 
Har du någon Elektroskandia i närheten så kan du handla där bara du betalar med kort, men det är troligt att dom inte har dom på hyllan så att du får vänta en dag.
 
R
Tack alla för hjälpen.

Skulle nog varit lite tydligare i första inlägget. Jag behövde dem typ idag så det var därför jag ville veta om det gick att handla på någon av de lokala butikerna. På nätet har jag hittat butiker som faktiskt uppger separata brunnar. Får väl vänta till nästa vecka helt enkelt och beställa hem.
 
tommib
Om du behövde en lokal butik hade det varit bra att veta var lokalt är för dig ;)

Känner igen känslan, man vill komma vidare nu.
 
R
Som sagt var jag otydlig :) Lokalt var just bauhaus, jula eller classe. I Kalmar närmare bestämt.
 
Bara som en kontrollfråga:

Hur tänker du använda den? Du vet att den bara kan användas med ex. timer eller annan brytare på den ena brunnen? Båda brunnarna skall vara matade från samma grupp i centralen. Man kan INTE använda den med ex. olika faser på de två brunnarna (typiskt om man vill mata tvättmaskin och tumlare).
 
Finns det ingen variant specad för 400V?
 
Jo, iallafall som vanlig icke IP44. Men det är en ännu mera udda produkt.
 
Redigerat:
R RoAd skrev:
Letar efter dubbelt utanpåliggande uttag, minst IP44, med separata brunnar.
Till vad ska du använda uttaget till?

Tänk på att IP44 bara gäller när bägge locken är stängda, så fort någon stickpropp sitter i så är det (oftast) bara IP21.

Det finns kombinationer av skarvuttag och stickpropp som håller kvar den högre ipklassningen när stickproppen är i skarvuttaget.
 
R
Det är uttag på altanen. En brunn ska vara permanent spänningssatt och den andra styras av hemautomatiken för belysningen.

Att det blev en lägre IP-klassning med locket öppet förstod jag ju, men att det måste påverka den andra brunnen låter konstigt. Det måste ju ändå bero på konstruktionen. Jag hittar inget om det i Elkos information i.a.f.
 
Att den ena sidan påverkar den andra är ju inte så konstigt för det är ju en och samma "apparat"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.