Är det någon som vet vilket av alternativen - köpa ett ”färdigt hus” med totalentreprenad kontra - visa ritning för en snickare som bygger huset från grunden som är mest kostnadseffektivt?

Jag och min sambo kommer att komma över en billig tomt på 120.000.
(VA-anslutning 140.000, planavgift 15.000. El-anslutning 28.000. Utsättning av hus 7.000. Bygglov 12.000.)
Det är de kostnader vi känner till hittills. Vet om att markarbetskostnader kan tillkomma. Har kikat på lite 1-plansvillor på 125-135kva som verkar ligga på runt 2.1 mkr att köpa färdiga från ex movehome. Då vi inte har hittat något hus med exakt den planlösningen vi vill ha så funderar vi lite på att lämna ritning till ett företag i närheten som kan rita om det och sedan bygga från grunden med lösvirke då.

Vilket av alternativen tror ni man tjänar bäst på om man tänker prismässigt? Vi vill ju självklart ha ett bra hus men priset spelar även en stor roll ifall drömmen kan bli sann eller inte. Då får vi återgå till hemnet...
 
Om du går direkt till en mindre lokal snickare slipper ni betala för säljare, mellanchefer, marknadsavdelningar, styrelser, arkitekter, mässdagar, hemsidor, kataloger, reklamutskick, stora fabriker, HR-avdelningar, tjänstebilar, byggledare, projektledare osv osv. Det blir därför klart billigare.
Den där snickarfirman som bygger och färdigställer huset ska ändå ha betalt i slutändan.
 
Det katten säger är enligt mig Inte hels sanningen. De stora drakarna kan även pressa priserna på både material och avtalade hantverkare.

Min erfarenhet är från 2016 då vi hade köpt tomt. Ritade ett eget hus med en rätt lång lista på krav vad jag vill ha för standard. Eftersom det är vad jag gör professionellt så blir det inte mycket till tolkningsutrymme i handlingarna.
Lämnade ritningar och krav till fiskarhedenvillan och lokala snickare, och totalt offerterna landade på mellan 4,1-4,25mkr.

Vi valde fiskarheden av den anledningen att vi ville kunna ta vissa moment själva, vilket inte alla entreprenörer är villiga att tillåta.

Man får även en lista på vad rör, vent, el, målare, plattsättare ska ha betalt för sina moment. Där tog vi in egna offerter på målning, VS och plattsättning.
Målare via FH 70500kr. Egna offerter runt 140tkr.
Plattsättning via FH 110 000 egna offerter 140-180 000.
Rörmockare via FH 101 300. egna offerter ca 150 000.

Dessa offerter är från vänner i branschen som gett bra priser. Däremot klagade flera av FHs UE på att dom inte tjänade pengar på dessa villor, så man var inte högst prioriterad...

Vi tog tillslut materialleverans, stomresning, vs och målning via FH.
Mark, grund, el och plattsättare tog vi in själva. Byggen skötte vi själv efter stomredningen. Landade på ca 900 000 under PKK.
 
Det stämmer med min erfarenhet att entreprenaderna blir eventuellt något dyrare (och med det kanske mer välgjort?) men den stora posten är ju själva virkesleveransen.

När vi jämförde offerter landade FH's virkesleverans på runt 1,6 MSEK där mycket ska fördelas ut till säljare, mellanchefer, marknadsavdelningar, styrelser, arkitekter, mässdagar, hemsidor, kataloger, reklamutskick, HR mm.

I slutändan landade vårt virke och material på på runt 1,2 MSEK från Beijer.
 
Ja det är väl egentligen där som FH tar igen sina utgifter skulle jag gissa. Det dom kan pressa entreprenörerna på kan de lägga på sin egen leverans, så slutsumman ska bli ungefär densamma.

Kan fö. säga att de snickare vi tog från FH inte var något vidare. Rörkrökarn var ingen höjdare heller. Målaren fick vi jaga i över 6 månader innan dom kom och målade listerna, och då var vi ju redan inflyttade sedan länge.
 
I icho skrev:
Ja det är väl egentligen där som FH tar igen sina utgifter skulle jag gissa. Det dom kan pressa entreprenörerna på kan de lägga på sin egen leverans, så slutsumman ska bli ungefär densamma.

Kan fö. säga att de snickare vi tog från FH inte var något vidare. Rörkrökarn var ingen höjdare heller. Målaren fick vi jaga i över 6 månader innan dom kom och målade listerna, och då var vi ju redan inflyttade sedan länge.
Det är nog tyvärr det som händer när dem går på lägsta pris och inte betalar mer än 75 % av marknadspriset för dessa tjänster. Sen tar dem ju heller inget ansvar efter att kontraktet är påskrivet vilket gör det ännu enklare att pressa priset mot sina entreprenörer, vars problem senare landar hos kunden..
 
Jag bygger precis ett FH och deras entreprenadpriser är bra de tjänar pengar på byggsatsen. Vi görn El, VVS och steg 4 själva samt att vi har gjort panel och tak själva. Sparar ca 900 000:- mot kalkyl. Men nästa hus kommer jag rita själv och lämna till en konstruktör för att sedan upphandla allt material själv, är övertygad om att det blir mycket billigare.

FH entreprenörer har oftast för många hus igång , vi har använt lokal firma och det har gått 3 gånger så fort som två grannar som bygger FH.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.